Siliconenvet voor koffiemachine

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor Erik82 » vr 03 aug 2018, 10:28

Hanr kan je van Loxeal voorzien voor een fractie van de prijs als bij Lonidinium. DOW111 vind ik persoonlijk ook heel fijn. Ik denk zelfs dat als de Loxeal op is gewoon weer terug ga naar DOW111.

Meest eenvoudig manier van smeren voor de Strega is het douchescherm verwijderen nadat je de machine uit hebt gezet. Dan wachten totdat de druk van de machine is (10minuten) zodat er geen water uit de groep komt spuiten als je de hevel naar beneden haalt. Hevel in de onedrste stand vastzetten en met je vinger wat smeermiddel op de binnenkant van de cilinder doen.

In de fabriek worden ze nogal eens veel te overmatig gesmeerd waardoor het ook een keer loont de hele zuiger uit de machine te halen maar dan moet je de connector van de pomp eerst loshalen. Dan grondig schoonmaken, invetten en weer in elkaar zetten.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor Pti » vr 03 aug 2018, 10:36

Vreselijk is dat, dan moet je met een stomp voorwerp al dat taaie vet uit de groeven van de zuigerrubers peuteren :|

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor @3aan » vr 03 aug 2018, 11:02

Als je moet peuteren, beter gelijk de ringen te vervangen!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor Pti » vr 03 aug 2018, 11:41

Bij splinternieuwe machines is dat toch een tikkie zonde :mrgreen: .

Belachelijk wat ze bij sommige merken in die groep smeren, die hoeveelheid vet doe ik een jaar mee.

Victorrrr
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15 jun 2018, 10:29

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor Victorrrr » di 07 aug 2018, 14:41

.
Laatst gewijzigd door Victorrrr op vr 03 nov 2023, 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor fransg » di 07 aug 2018, 15:02

klueber.jpg
Links dik/visceus
Rechts beter smeerbaar
Waar koopt men die?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor Pti » di 07 aug 2018, 16:58

Wij bestellen het bij een groothandel voor machine onderdelen, Nederlandse verkoopadressen zijn mij onbekend dus ik kan daar helaas niet over adviseren.

Natuurlijk kunnen we iemand aan een tube helpen maar we bestellen niet elke week.

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor HCB » zo 28 okt 2018, 22:12

Wij gebruiken juist siliconen-vrij smeermiddel NSF h1 approved, Bellray FG#2. Dit vanwege de siliconen en viton ringen en koppelstukken die verweken met siliconen olie. Extreem drukbestendig en filmvormend, waterbestendig. Zinkoxide met hoog smeltpunt 260C+. En nog iets penitrerend vermogen. Niet onbelangrijk: gecertificeerd Kosjer en Halal. Wat je merkt, als alle vet zichtbaar weg is blijft bij siliconenvet nog een plakkerig laagje achter. Bij siliconenvrij vet: als zichtbaar vet weg is blijft een PTFE en ZnO laag achter die niet plakkerig is. Dringt wel in EPDM en POM in, niet in siliconen en viton.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor HanR » zo 28 okt 2018, 23:30

Lijkt me dan vrij kansloos voor algemene toepassing in espressomachines.
Voor in kogelgewrichten van stoomkraan worden veel EPDM o-ringen toegepast.

De meeste siliconen prut welke "foodsafe" is voldoet aan NSF H1. Ik zie het punt dus niet.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Siliconenvet voor koffiemachine

Berichtdoor bvds » ma 29 okt 2018, 07:42

Ik heb inmiddels ook met dank aan Pti een tube Kluber siliconenvet met NSF H1 keurmerk in huis.

Wat vooral opvalt is dat dit vet veel beter smeerbaar is dan Dow/Mokolyte 111. Dat is in verhouding echt taai spul. Benieuwd naar mijn lange termijn ervaringen. Maar voorlopig zie ik geen enkele reden om terug te gaan naar Dow. Integendeel.
Laatst gewijzigd door bvds op ma 29 okt 2018, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron