Montage van OPV in Quickmill 820

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Montage van OPV in Quickmill 820

Berichtdoor fob » za 17 jun 2023, 12:57

Zoals ik mij eerder had voorgenomen heb ik in een overdrukventiel gemonteerd in mijn Quickmill 820. Omdat de Quickmill geen manometer heeft dacht ik deze te moeten inbouwen of onder de portafilter te moeten hangen om de druk in het ventiel in te stellen. Maar het blijkt dat D.R. Trading een speciale Quickmill 820 OPV kit verkoopt, waarvan het ventiel een vaste druk heeft van 9 bar. Dit maakt het extra gemakkelijk, misschien wel zo gemakkelijk dat een verslag met foto's niet eens meer nodig is. Maar ook dat had ik mij voorgenomen om degenen met koudwatervrees over de streep te trekken.

Dit zijn de gebruikte onderdelen:
Afbeelding
De OPV kit en een tube Loxeal om de metalen schroefdraadverbindingen te borgen.

De pomp van de Quickmill zit aan de onderzijde, dus zet de behuizing op de kop. Vergeet uiteraard niet om eerst de stekker uit het stopcontact te halen en het waterreservoir en de lekbak te verwijderen. Verwijder de rubber voetjes door ze vast te pakken en los te trekken. De originele voetjes zitten vastgelijmd aan de behuizing en laten wel los na een beetje kracht zetten. Hieronder zitten 4 schroeven. Schroef de bodem los met een kruiskop schroevendraaier (PH 2).

Na het verwijderen van de onderzijde zie je deze uitgangssituatie:
Afbeelding

Maak de messing knelkoppeling los van het nylon pompmembraan met een 10 mm en 13 mm steeksleutel:
Afbeelding

De drukslang met de knelring en wartelmoer is nu los:
Afbeelding

Draai de 1/8x1/8 koppeling op het pompmembraan en let hierbij goed op dat je de koppeling er recht op plaatst om te voorkomen dat je het zachte nylon kapot draait. Doe hier een beetje Loxeal tussen om lekkage te voorkomen:
Afbeelding

Draai hier het T-stuk op, met een drupje Loxeal:
Afbeelding

Monteer op het T-stuk het overdrukventiel uit het OPV kit en de knelkoppeling die je eerder van de pomp hebt verwijderd. Gebruik hierbij steeds een drupje Loxeal. Om een beetje ruimte te maken heb ik de beugel met het rubber waar de pomp aan is bevestigd losgemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zet vervolgens de drukslang terug:
Afbeelding

Trek de aanzuigslang los van de pomp:
Afbeelding

Het stukje siliconen slang uit de OPV kit moet worden doorgeknipt, meet hiervoor de benodigde lengte tussen het overdrukventiel en de aanzuigslang:
Afbeelding

Knip de slang in een langer deel voor tussen het overdrukventiel en het T-stuk en een korter deel voor tussen de pomp en het T-stuk.

Druk het lange deel van de siliconen slang op het overdrukventiel. Dit gaat vrij moeilijk, maar lukt wel na enig prutsen. Ik gebruikte wat water als glijmiddel.
Afbeelding

Plaats het korte deel van de siliconen slang op de pomp en bevestig het T-stuk tussen de nieuwe siliconen slangen en de oude aanzuigslang.
Afbeelding

Zet de pompbeugel weer vast als je die eerder had losgemaakt.

Na het plaatsen van de OPV kit zit de situatie er zo uit:
Afbeelding

Controleer goed op lekkage.
Laatst gewijzigd door fob op za 17 jun 2023, 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Montage van OPV in Quickmill 820

Berichtdoor bvds » za 17 jun 2023, 13:30

Goed bezig geweest!

Ik heb het onlangs ook gedaan. Serieuze upgrade. Door de lagere piekdruk hoef je niet ultra fijn te malen, is de flow rustiger en makkelijk goed te krijgen en smaken de shots bovenal ronder en zachter. Zonder OPV te veel scherpte.

Zelf ook tevreden met resultaat?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Montage van OPV in Quickmill 820

Berichtdoor HanR » za 17 jun 2023, 13:40

Mooie complete beschrijving.
Enige puntje is dat ik Loxeal 18-10 smerig spul vindt. Het hardt niet uit. Ik heb voorkeur voor 53-14.

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Montage van OPV in Quickmill 820

Berichtdoor fob » za 17 jun 2023, 13:48

Zelf ook tevreden met resultaat?
Ik heb de OPV er pas vanochtend ingezet, dus nog weinig ervaring. Maar het plaatsen van de OPV was zeer eenvoudig, en viel erg mee ten opzichte van mijn verwachting dat ik zelf de onderdelen bij elkaar zou moeten scharrelen en een manometer zou moeten gebruiken om het ventiel in te stellen. Met een kant-en-klare kit is het kinderspel.

De Quickmill loopt inderdaad veel rustiger, dit is ook duidelijk hoorbaar. Ik had verwacht dat ik de maalgraad grover zou moeten instellen, maar dat is nog niet nodig geweest. Hij lijkt zelfs ietsje sneller door te lopen. Misschien sloeg de hoge druk de puck voorheen zo hard op z'n kop dat hij moeilijker water doorliet?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Montage van OPV in Quickmill 820

Berichtdoor fob » do 22 jun 2023, 22:33

Even een update van de 9 bar OPV na een paar dagen gebruik: de koffie loopt zichtbaar en hoorbaar rustiger door. Het instellen van de maler luistert iets minder nauw dan voorheen: met een hogere druk zat weinig marge tussen een "choker" en te snel doorlopen van de koffie. Ik dacht dat de koffie minder fijn gemalen zou hoeven worden met een lagere druk, maar daar merk ik vooralsnog niets van. Ik heb nieuwe koffie aangebroken die een paar klikjes fijner gemalen moest worden dan de koffies die ik eerder had gedronken, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel (hij was wel op dezelfde datum gebrand: 19 mei). Ook een verschil in smaak kan ik niet met zekerheid vaststellen. Ik heb de koffie gezet met hoge en lage druk niet naast elkaar kunnen proeven, en ik moest net een nieuwe koffie aanbreken omdat de oude op was.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron