Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
cobazn
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 11:13

Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor cobazn » ma 08 jan 2018, 11:19

Hallo mede forumleden!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
zodra ik mijn primadonna esam 6600 aan zet maakt hij kortsluiting. hij tikt 2 maal en daarna slaan alle stoppen eruit.
Volgens mij lekt hij ergens en komt dat op electronica terecht. ik kan alleen nergens iets vinden en heb niet echt een idee waar ik moet beginnne met kijken.
kan iemand mij verder helpen?

ik hoop het!

Groeten cobazn

cobazn
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 11:13

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor cobazn » ma 08 jan 2018, 13:06

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij ziet het verwarimgselement er niet helemaal meer goed meer uit. misschien hebben jullie hier meer verstand van vandaar even een foto bij het praatje

cobazn
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 11:13

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor cobazn » ma 08 jan 2018, 18:03

Na dat ik de zijkant had open gehaald kwam ik denk ik het daadwerkelijke probleem tegen!

Afbeelding


dit ziet er niet heel best uit....

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor bobbee » ma 08 jan 2018, 20:08

Dat lijkt een verkalkt thermoblok? Er is hier wel iemand met kennis van deze machines maar niet zo vaak present als de mensen in het half automaten deel van het forum.
Met wat geduld komt er vast een goed advies op de foto's. Je kunt aangeven dat je een melding ontvangt als er gereageerd wordt op het topic.

Good luck!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor HCB » do 11 jan 2018, 01:38

Hoi TS ik heb je mailtje gelezen. Ja die is behoorlijk verroest. De esam 6600 is geproduceerd van 2006-2009 en heeft een alu/rvs flathead thermoblock van 5mm. Wat begon met een lekkende o-ring is uitgelopen op een vergaan element+mech. valve (plm 90). Vervangen is moeilijk aan te raden bij een automaat ouder dan 8-9 jr. Wil je het goed doen vervang dan ook het andere thermoblock (is niet zo duur ca. 30) en uitloopventiel (8). Ook de brewgroup en de trolley moeten worden gereviseerd of vervangen. Meestal zitten de 6600s ver over de 20.000 kps en dan is de lift een vraagteken (ca. 95) en is/gaat het backlight van het LCD-scherm soms weigeren. Dit kan omdat de machine al langere tijd lekt, het water verdampt en de damp slaat dan neer op elektronica/verbindingen die hierdoor corroderen. Bij veel cappuccino's (meer dan 20.000) kan de 3-weg klep ook versleten zijn (28). Een ervaren monteur heeft voor dat alles dik 2 uur nodig, want testen en callibreren kosten ook wat tijd. Praktisch geen enkele 6600 is ooit voor onderhoud bij een Delonghi werkplaats geweest dus 'zuigerveren', O-ringen, ventielen, zeefje, koppelstukken en slangen zijn allang over hun houdbaarheid heen met de gevolgen die je nu helaas ziet.

Het minimum is element+mech.valve vervangen en brewgroup (infusor) reviseren.

Heb je de machine perfect in orde (ik heb er 2 uit 2006 voor de koffiejeep) is het een mooie blikvanger en maakt ie met op automaten afgestemde koffie echt heel aardige espresso, cappu en koffie. Maar ze lopen erg slecht op supermarktkoffie en vaak zit er hierdoor erg veel slijtage op lift, molen en brewgroup. Op goede koffiebonen en regelmatig onderhoud kunnen ze lang lopen, bij mij staan ze al rond de 40.000. Inmiddels is Delonghi na de 6600 al 3 generaties verder (ETAM, ECAM en DYN) en is het systeem degelijker, zuiniger en veel onderhoudsvriendelijker geworden. De relatief hoge stroomkosten (4x meer dan nieuwste machines) en duurder onderhoud maakt het lastig om een oudere defecte esam 6600 nog op een voor particulieren praktische wijze in bedrijf te brengen.
Mvg Huub.

cobazn
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 11:13

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor cobazn » do 11 jan 2018, 14:58

Hoi Huub,
Hartstikke bedankt voor je antwoord. Dit apparaat is in 2013 aangeschaft door mijn ouders en heeft het laatste jaar in de kast gestaan. aangezien ik uit huis ging dacht ik wellicht als ik hem kan maken dat ik hem kan gaan gebruiken. Het apparaat is niet bijzonder veel gebruikt aangezien alleen mijn vader en ik een kop koffie dronken in de ochtend.

Dus ik wou voor het laatste kiezen. alleen de 2 thermobockjes en de infusor vervangen. is dit mogelijk?
en heb ik ( zie onderstaande foto) alle onderdelen die ik nodig heb in het winkelwagentje zitten? Of raad jij nog iets extras aan om nu te doen.


Afbeelding

gr cobazn

Gebruikersavatar
HCB
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 01:07

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor HCB » za 13 jan 2018, 01:01

De Prima Donna is een naam voor elkaar snel afwisselende modellen. In 2010 hadden we in NL de opvolger 6620 en die werd na 2 jr afgelost. Het is mogelijk dat er nog 6600's geproduceerd werd rond 2012/13 maar deze waren denk ik niet bedoeld voor NW-europa. Althans, deze werden ons niet aangeboden. Maar een jonge machine dus.
Productiejaar vind je onder de streepjecode (zijkant, achter tank) na de 2 letters. Bijv. model 0405 AB 090204 is geproduceerd in 2009.
Ik zou het houden bij het eerste thermoblock en de zetgroep (infusor) reviseren met ventieltje en nieuwe o-ringen. Klein uurtje werk, maar het is best lastig de 1e keer. Let erop dat je de centreerpen (plastic) niet afbreekt.

cobazn
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 11:13

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor cobazn » za 24 feb 2018, 00:06

Helllppp.

Ik heb iets fout gedaan denk ik.
Heb een nieuw thermoblock gemonteerd alleen krijg ik nu de melding ;

Te fijn gemalen regelen maalgraad en plaatsen afgiftegr water en druk op ok.


Heb ik iets niet goed aangesloten 😱

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor GuidovW » za 24 feb 2018, 10:08

Dit staat er in de handleiding ove deze melding:

OPMERKING 8: wanneer het apparaat koffie afgeeft, mag het waterreservoir nooit verwijderd worden.Mocht dit toch gebeuren, dan slaagt het apparaat er niet meer in koffie te zetten en verschijnt de melding:

TE FIJN GEMALEN REGELEN MAALGRAAD ENPLAATSEN AFGIFTEGR WATER EN DRUK OP OK

Om het apparaat weer in te schakelen, is het noodzakelijk het afgifteblok van het warm water te plaatsen(fig.4), te drukken op de toets OK en het water gedurende enkele seconden uit de afgiftegroep te laten lopen.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

cobazn
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 11:13

Re: Primadonna esam 6600 Kortsluiting

Berichtdoor cobazn » za 24 feb 2018, 10:23

Hoi guido!
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb het gevoel dat het water niet rondpompt.de machine spoelt ook niet meer als die uitschakeld
Alle onderdelen zitten op zn plek.
Enig idee waar ik het probleem moet zoeken


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten