Als student techniek vond ik het een leuk idee om de Brasilia Gradisca te reviseren. het is helemaal uitelkaar geweest en weer inelkaar gezet. Ondanks een 1 kleine lekkage die al bijna opgelost is heb ik nog 1 probleem en ik hoop dat jullie me daarop advies kunnen geven. Voordat ik het uitelkaar heb gehaald deed die het volledig naar behoren maar na demontage heb ik een probleempje met de druk/pomp indicator. de pomp indicator geeft telkens aan (ook als die uitstaat) dat de pomp druk levert (staat op 9) weet iemand hoe ik de wijzer weer op 0 krijg en wat de probleem is? Hoor graag jullie reacties tegemoet.
groetjes
Chris
Opknappen Brasilia Gradisca Voor verkoop
Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Re: Opknappen Brasilia Gradisca Voor verkoop
Berichtdoor GuidovW » wo 09 mei 2018, 13:55
Ha Chris,
Welkom op het forum.
Bedoel je daarmee de (dubbele) manometer aan de voorkant?
Stuur er ff wat foto's van a.u.b.
Geef daar eens voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier een tikje tegenaan.
Dat helpt soms om de naald los te krijgen.
Misschien heb je hem te strak vast gezet of verbogen bij monteren, waardoor de plaat tegen de naald drukt.
Maar ik kan het helemaal fout hebben; ik ken de machine niet en misschien heb je het wel over heel wat anders.
Welkom op het forum.
Bedoel je daarmee de (dubbele) manometer aan de voorkant?
Stuur er ff wat foto's van a.u.b.
Geef daar eens voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier een tikje tegenaan.
Dat helpt soms om de naald los te krijgen.
Misschien heb je hem te strak vast gezet of verbogen bij monteren, waardoor de plaat tegen de naald drukt.
Maar ik kan het helemaal fout hebben; ik ken de machine niet en misschien heb je het wel over heel wat anders.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
Re: Opknappen Brasilia Gradisca Voor verkoop
Berichtdoor Christik » wo 09 mei 2018, 18:30
Beste Guido,
Dank u wel voor het advies Guido. Ik heb wat fotos bijgevoegd bij mijn eerste bericht. Sinds ik de dubbele indicator (motor linker kant en druk rechter kant) heb verwijderd blijft de linker naald steeds op de 9 staan als die uit staat en de pomp niet werkt. Als ik de pomp wel aanzet beweegt de naald wel maar gaat niet lager dan de 9 en stopt bij 12. paar tikjes had ik algedaan maar gaf helaas geen resultaat. maar ga in de weekend kijken of de achterkant mischien verbogen is. Weet u mischien of het verstandig is om de indicator open te maken?
Hartelijk dank
Chris
Dank u wel voor het advies Guido. Ik heb wat fotos bijgevoegd bij mijn eerste bericht. Sinds ik de dubbele indicator (motor linker kant en druk rechter kant) heb verwijderd blijft de linker naald steeds op de 9 staan als die uit staat en de pomp niet werkt. Als ik de pomp wel aanzet beweegt de naald wel maar gaat niet lager dan de 9 en stopt bij 12. paar tikjes had ik algedaan maar gaf helaas geen resultaat. maar ga in de weekend kijken of de achterkant mischien verbogen is. Weet u mischien of het verstandig is om de indicator open te maken?
Hartelijk dank
Chris
Re: Opknappen Brasilia Gradisca Voor verkoop
Berichtdoor Pti » wo 09 mei 2018, 18:59
Je kunt hem open maken en de naald los halen en de naald weer op nul zetten. Mijn ervaring is dat ze vaak na verloop van tijd gewoon weer stuk gaan. Gewoon vervangen is een stuk eenvoudiger.
Re: Opknappen Brasilia Gradisca Voor verkoop
Berichtdoor GuidovW » wo 09 mei 2018, 19:07
Hi Chris,
Op de foto lijkt de manometer iig scheef of getordeerd gemonteerd te zijn.
De meeste mechanische manometers bestaan uit een opgerolde balg die uitrolt als er druk op komt te staan.
Hoe hoger de druk, hoe verder hij uitrolt.
Zie https://goo.gl/images/bSDRqa voor de schematische werking.
Die balg is heel sterk en raakt niet snel overbelast of beschadigd.
De balg drijft een mechanisme aan dat de naald in beweging brengt.
Dat mechanisme is wel kwetsbaar.
En gevoelig voor b.v. getordeerde behuizing.
De behuizing is soms van niet al te sterk materiaal, soms van metaal.
Dat kun je zien als je hem demonteerd.
Soms heeft de manometer de mogelijkheid om de naald op nul te stellen, d.mv. een stelschroefje.
Demonteren van de behuizing kan, dan zie je het mechanisme.
Zorg wel dat'ie zeker van druk af is.
Maar ik ken deze manometer niet, hij kan dus anders van opbouw zijn.
Op de foto lijkt de manometer iig scheef of getordeerd gemonteerd te zijn.
De meeste mechanische manometers bestaan uit een opgerolde balg die uitrolt als er druk op komt te staan.
Hoe hoger de druk, hoe verder hij uitrolt.
Zie https://goo.gl/images/bSDRqa voor de schematische werking.
Die balg is heel sterk en raakt niet snel overbelast of beschadigd.
De balg drijft een mechanisme aan dat de naald in beweging brengt.
Dat mechanisme is wel kwetsbaar.
En gevoelig voor b.v. getordeerde behuizing.
De behuizing is soms van niet al te sterk materiaal, soms van metaal.
Dat kun je zien als je hem demonteerd.
Soms heeft de manometer de mogelijkheid om de naald op nul te stellen, d.mv. een stelschroefje.
Demonteren van de behuizing kan, dan zie je het mechanisme.
Zorg wel dat'ie zeker van druk af is.
Maar ik ken deze manometer niet, hij kan dus anders van opbouw zijn.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
Re: Opknappen Brasilia Gradisca Voor verkoop
Berichtdoor @3aan » wo 09 mei 2018, 21:25
Er zit een verkeerde meter in, het vorige baasje had deze nog in de rommelbak liggen, waarschijnlijk ook toen een al overleden exemplaar?!
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Re: Opknappen Brasilia Gradisca Voor verkoop
Berichtdoor Christik » do 10 mei 2018, 13:58
Dankje wel voor jullie reacties en advies, ik zal van het weekend de meter openmaken en proberen de naald op nul te zetten. voor de rest doet die het gelukkig goed.
Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”
Ga naar
- Alles voor beginners
- Hardware (Machines, malers & accessoires)
- Semi-automaten
- Hefboom- / lever apparaten
- Volautomaten
- Koffiemolens & malers
- Filter, French press, Mokkapot etc.
- Branders
- Machines voor servings, pads en cups
- Accessoires
- Restaureren/Reviseren Espressomachines
- Software (Koffie, bonen, pads & servings)
- Koffie(bonen)
- Servings, Pads en Cups
- Melk
- Techniek & know-how
- Varia
- Koffie technieken
- Koffie branden
- Theepraat
- Thee, thee en nog eens thee
- Vraag & aanbod
- Te koop aangeboden
- Te koop gevraagd
- (Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen
- Oproepjes
- Koffiepraat
- Stel je voor / jouw set-up
- (Horeca) proefpanel
- Leuk en interessant
- De Huiskamer
- Evenementen
- Nieuws van onze partners
- Partners en zustersites
- Koffiegek.nl
- Horecakoffie.nl
- Beleef.nl
- Theepraat.nl
- Theegek.nl
- The Traveling...
- Forumnieuws / Over koffiepraat.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten
Onze partners
Zonder partners zou deze website niet bestaan, wij zijn dan ook trots om ze hier te presenteren..
Partner worden? Klik dan hier>
Powered by: Webdesign Eindhoven
Partner worden? Klik dan hier>
Powered by: Webdesign Eindhoven
- Alle tijden zijn UTC+02:00
- Omhoog
- Verwijder alle forumcookies
Koffiepraat.nl
Deze website is een onderdeel van de Jong Media & Concepts en is dé online plek voor koffieprofessional en de thuisbarista. Hier vind je antwoord op al je vragen, lees je interessante reviews en hoor je het laatste nieuws.
Koffie websites.
 
Links.
Powered by phpBB ® | phpBB3 theme by KomiDesign