Weegschaal Brewista smart scale

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor ronald22 » ma 12 feb 2024, 18:32

De laatste tijd corrigeert de weegschaal zich na een minuutje. Zeer bijzonder
Bij het afwegen tot bv 17 gram dan krijg ik na een minuut of zo 16.8 of 16.9 te zien.

Ook als de weegschaal helemaal is opgeladen en schoon is gemaakt.

Hebben jullie deze ervaring ook?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor Pti » di 13 feb 2024, 10:21

Niet mijn ervaring, maar volgens mij is er wel mogelijkheid om de weegschaal opnieuw te kalibreren. Dat zou een goede eerste stap kunnen zijn om dit probleem te verhelpen.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor ronald22 » di 13 feb 2024, 11:21

Niet mijn ervaring, maar volgens mij is er wel mogelijkheid om de weegschaal opnieuw te kalibreren. Dat zou een goede eerste stap kunnen zijn om dit probleem te verhelpen.
Daar had ik niet aangedacht. Bedankt
Ik lees in de beschrijving dat ik een gewicht van 500gram moet gebruiken om te kalibreren. Nu weet ik even niet hoe ik aan zo'n ijk gewicht kan komen
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15117
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor fransg » di 13 feb 2024, 12:33

De laatste tijd corrigeert de weegschaal zich na een minuutje. Zeer bijzonder
Bij het afwegen tot bv 17 gram dan krijg ik na een minuut of zo 16.8 of 16.9 te zien.
Bijna tien jaar geleden correspondeerde ik veel met de CEO van Acaia en een van de onderwerpen was dat 'rondzwabberen' van het aangegeven gewicht bij de low-end weegschaaltjes.

Ik heb even teruggezocht in de oude mails en vond deze terug:

Met name deze alinea is van belang:

If you try with other low-end scale in the market, you will notice that if you turn on the scale for period of time without weighing, it will read from 0.0g to any numbers like +- 0.5. That’s also one reason low-end scale need to have an auto off set at 1 minute, in order not to show its unstableness.
The tracking option in the settings menu is a technology we designed for acaia scales to remain stable at zero.

Here are some backgrounds of the weighing definitions:

min = minimum starting weight
d = minimum increment of the scale
max = maximum weighing capacity
e = margin of error

for the acaia Pearl (1.74)
min = 0.3g
d = 0.1g
max = 2000g


For all the scales / balances, the weighing result will drift over time due to many different reasons. The ‘zero’ point (0.0g) will drift, especially over a span of time. It could be heating from the electronics, can be the ambient noise, can be the room temperature changes, or simply because of a cheap / poor load cell sensor.

The zero tracking mechanism in acaia is designed so that it will track the zero point within certain criteria to allow the zero point to remain stable over the time span. For example,

When the zero tracking range is set at 2d (2*0.1g = 0.2g)in the option menu:

If the zero point drifts from 0.0g to 0.1g (it can be a drift or putting a weight of 0.1g on the Pearl), it will be ‘tracked’ and the scale will read 0.0g.

If the zero point drifts from 0.0g to 0.3g (it can be a weight of 0.3g on the Pearl), it will not be tracked and deemed as an object on the Pearl.

This zero tracking allow the Pearl to perform long time consistency for the starting zero point.

The zero tracking mechanism will NOT operate if there is any weight on top of it, it only operates around 0.0g. So if you put a 10g weight on the Pearl, and add 0.2g on the Pearl, it will show 10.2g.

If you try with other low-end scale in the market, you will notice that if you turn on the scale for period of time without weighing, it will read from 0.0g to any numbers like +- 0.5. That’s also one reason low-end scale need to have an auto off set at 1 minute, in order not to show its unstableness. Another reason for low-end scale to set the min = 2g (even though d=0.1g), is also because they were not able track the zero point, so they will ignore anything below 2g at zero point.

So if you want to see the most responsive weighing result, you can make the zero tracking to 1d or OFF, the trade off will be a less stable zero point.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15117
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor fransg » di 13 feb 2024, 12:38

Nu weet ik even niet hoe ik aan zo'n ijk gewicht kan komen
Moeten goed verkrijgbaar zijn. Ik ben vergeten waar ik de mijne vandaan heb maar moeite heb ik nooit hoeven doen.
IMG_9122.JPG
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15117
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor fransg » di 13 feb 2024, 12:41

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor Dirk Jan » di 13 feb 2024, 12:47

De laatste tijd corrigeert de weegschaal zich na een minuutje. Zeer bijzonder
Bij het afwegen tot bv 17 gram dan krijg ik na een minuut of zo 16.8 of 16.9 te zien.

Ook als de weegschaal helemaal is opgeladen en schoon is gemaakt.

Hebben jullie deze ervaring ook?
Ja, herken ik. Bij het weegschaaltje dat ik gebruik blijkt dat wat direct na het vullen van de basket wordt aangegeven het juiste gewicht is. Daarna kan het of meer of minder gaan aangeven.
Ik begrijp uit het bericht van fransg dat ik dan een "low-end scale" heb. Het zij zo.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15117
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor fransg » di 13 feb 2024, 12:54

Het is ook onnodig om de zenuwen te krijgen van 0,2g meer of minder op de weegschaal.

Geen mens ter wereld proeft er smaakverschil van.

Een snob zal denken ‘mijn weegschaal is superieur!’

Who cares 😊
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor Dirk Jan » wo 14 feb 2024, 09:41

Bij de weegschaal die ik gebruik schelt het soms wel een halve gram (0,5) en dat merk ik dan wel, met name bij de doorloop die ik verwachtte.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Weegschaal Brewista smart scale

Berichtdoor ronald22 » wo 14 feb 2024, 12:25

Bij de weegschaal die ik gebruik schelt het soms wel een halve gram (0,5) en dat merk ik dan wel, met name bij de doorloop die ik verwachtte.
Precies
Begint bij mij al met 0,1 maar misschien ben ik te precies met doorlooptijd en proeven
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron