Beste uit de bonen halen

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Beste uit de bonen halen

Berichtdoor Joris7 » vr 16 feb 2024, 21:25

Beste koffieliefhebbers,

Ik heb in het verleden hier al iets geplaatst. Toen was ik vol bezig met een V60. Ben daar mee gestopt. Ik heb als enige koffiedrinker in huis al een tijdje een kleine melitta aromaboy (300 ml), en een mooie baratza encore ESP. Met de maler ben ik heel tevreden.

Ik heb best goed succes met de baratza op standje 28 (de standaard instelling die ze aanraden in de handleiding voor een 'drip machine'.) De water koffie ratio is 15 gram koffie op 300 ml. Dit is de standaard verhouding die Melitta voor haar aromaboy aanraad. Ik maak een kuiltje in het midden van de koffie, en na 30 seconden water druppelen roer ik de koffie voorzichtig 3x om. Aan het eind heb ik dan een behoorlijk vlak 'koffiebed'. Vooral deze laatste stap heeft geholpen om de koffie wat gebalanceerder te laten smaken.

Al met al de laatste tijd met wat bonen uit Nepal was de koffiesmaak niet overheersend bitter, en het wat wrange gevoel wat ik soms had was er ook niet (zuur). Dus ik was blij. Nu een andere boon geprobeerd, Yellow Bourbon, en ik snap er niks van. Men prijst deze boon overal op internet aan als behoorlijk zoet;

''Het is een mild zoete en volle koffie met een heerlijke bite. Proef deze toegankelijke Braziliaanse koffie en ontdek lichte tonen van cacao, hazelnoot en walnoot met een hintje tabak in de nasmaak. (..) Net als bij gewassen koffies, wordt de boon door een wals in een waterbassin uit de bes geknepen. Het zoete suikerlaagje dat achterblijft, wordt bij Honey Coffee mee opgedroogd en later verwijderd. Dit zorgt voor een wat vollere mondgevoel en een zoetere en minder zure smaak.''

Met exact dezelfde koffiezetmethode krijg ik een enorm bittere koffie. Vind het frustrerend dat het nu weer mis gaat en ik totaal niet de smaak krijgt zoals het op internet wordt aangeprezen. Iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen?

groet!

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor fob » za 17 feb 2024, 21:08

Bittere koffie betekent overextractie. Om de extractie te verlagen kun je een aantal variabelen aanpassen:
1. koffie grover malen
2. water van lagere temperatuur gebruiken
3. water minder lang in contact met koffie laten zijn/minder turbulentie
4. minder water gebruiken/lagere koffie-water ratio
Omdat je een koffiezetapparaat gebruikt kun je alleen 1 en 4 aanpassen. Bij een lagere ratio dan de 1:15 die je nu gebruikt zul je wel een sterkere bak krijgen. Dus je zult je maalgraad moeten aanpassen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor fransg » za 17 feb 2024, 21:44

Nu een andere boon geprobeerd, Yellow Bourbon, en ik snap er niks van. Men prijst deze boon overal op internet aan als behoorlijk zoet
Welke bonen van welke brander heb je wanneer precies gekocht?

"Yellow bourbon" is een nogal algemene benaming voor een variant van arabica bonen. Kan op vele plekken worden geteeld, op vele manieren en bestaat dan ook in vele verschillende kwaliteiten. Ook hangt het af van welke oogst je brander heeft gekocht, wanneer en hoe hij deze heeft gebrand, hoe lang jij de bonen al hebt staan.

Het is geen Duracell batterij die overal op de wereld vrijwel gelijk is...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor Joris7 » za 17 feb 2024, 23:50

Bittere koffie betekent overextractie. Om de extractie te verlagen kun je een aantal variabelen aanpassen:
1. koffie grover malen
2. water van lagere temperatuur gebruiken
3. water minder lang in contact met koffie laten zijn/minder turbulentie
4. minder water gebruiken/lagere koffie-water ratio
Omdat je een koffiezetapparaat gebruikt kun je alleen 1 en 4 aanpassen. Bij een lagere ratio dan de 1:15 die je nu gebruikt zul je wel een sterkere bak krijgen. Dus je zult je maalgraad moeten aanpassen.
Dank voor je reactie! Inderdaad ik ben 'beperkt' tot stap 1 en 4. Vanochtend de baratza encore op 32 gezet ipv 28. Vanochtend was de koffie al minder bitter, maar 's middags op exacte dezelfde manier gezet als vanochtend weer wel bitter. heel apart.

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor Joris7 » za 17 feb 2024, 23:58

Nu een andere boon geprobeerd, Yellow Bourbon, en ik snap er niks van. Men prijst deze boon overal op internet aan als behoorlijk zoet
Welke bonen van welke brander heb je wanneer precies gekocht?

"Yellow bourbon" is een nogal algemene benaming voor een variant van arabica bonen. Kan op vele plekken worden geteeld, op vele manieren en bestaat dan ook in vele verschillende kwaliteiten. Ook hangt het af van welke oogst je brander heeft gekocht, wanneer en hoe hij deze heeft gebrand, hoe lang jij de bonen al hebt staan.

Het is geen Duracell batterij die overal op de wereld vrijwel gelijk is...
Dank voor je reactie! Ik heb deze van brandzaak.nl, en branddatum is 12 februari! Heb de zak net twee dagen open..

Het is inderdaad geen batterij en een natuurproduct. Ik zag het alleen zo: Ik dacht dat het zoeken van de 'sweet spot' van je koffie meer te maken had met het uitzoeken van welke maalgraad de beste resultaten geeft passende bij bijv. de hardheid van je water, het filter dat je gebruikt, de methode die je hanteert etc. en dat als je eenmaal een keer de 'sweet spot' hebt gevonden bij een boon, dat betekent dat alle lokale variabelen van je eigen set-up goed op elkaar inwerken, en dat deze methode dan werkt bij gebruik van allerlei koffiebonen. Had niet verwacht dat de boon zelf misschien dus wel kan overextraheren en bitter kan worden bij een bepaalde zetmethode en een andere boon helemaal niet. tenminnste, niet verwacht dat het effect zo sterk kan verschillen per boon.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor manduca » zo 18 feb 2024, 09:04

De ene boon is zeker de andere niet. Zelfs tussen brandingen van dezelfde boon kan verschil zitten.
Maar ook dat ze nog zo vers zijn kan er voor zorgen dat het resultaat niet consistent is. Bonen moeten na het branden nog rusten (ontgassen). Meestal iets van een week, maar ook dat wisselt per boon….
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor Leinad » zo 18 feb 2024, 09:26

Ik heb ook yellow bourbon van Brandzaak. Ook ik moest even wat tweaken, maar het zijn inmiddels de "standaard"bonen geworden voor mijn pro800. Voor aeropress echter, of cleverdripper prefereer ik deze yellow bourbon juist niet.
Daarvoor liever bijvoorbeeld de Costa Rica (coope tarrazu) van dezelfde brander.
Persoonlijke smaak uiteraard!
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15112
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor fransg » zo 18 feb 2024, 09:29

Ik heb deze van brandzaak.nl, en branddatum is 12 februari! Heb de zak net twee dagen open..
[...] niet verwacht dat het effect zo sterk kan verschillen per boon.
Het is denk ik het handigste om het een poos te houden bij de boon (voor zover beschikbaar, niet elke boon is het hele jaar door op voorraad) en de brander waarmee je lekkere koffie kunt maken met de beperkingen die je hebt wat apparatuur betreft.

Brandzaak meldt op hun site dat de yellow bourbon die ze leveren geschikt is voor espresso, 'koffie met melk', 'normale koffie' en filterkoffie.

Dat is nogal een breed scala.

Uit hun overzichten krijg ik de indruk dat het vrij donker gebrande bonen zijn die niet speciaal geschikt zijn voor jouw filterkoffiemachine.

Daniel kan er wel goed me uit de voeten lees ik net.

Mogelijk dat meer specifieke vergelijking van maler, machine en routine (foto's/fimpjes) je op weg kunnen helpen.
Scherm­afbeelding 2024-02-18 om 09.25.24.png
Scherm­afbeelding 2024-02-18 om 09.25.04.png
Scherm­afbeelding 2024-02-18 om 09.25.42.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor Joris7 » zo 18 feb 2024, 13:37

De ene boon is zeker de andere niet. Zelfs tussen brandingen van dezelfde boon kan verschil zitten.
Maar ook dat ze nog zo vers zijn kan er voor zorgen dat het resultaat niet consistent is. Bonen moeten na het branden nog rusten (ontgassen). Meestal iets van een week, maar ook dat wisselt per boon….
Ja ik denk dat ik sowieso dan wat geduld moet hebben. Ik heb nu 500 gram en ben de enige koffiedrinker thuis, dus kan hier wel een aantal weken mee doen. Ik open dagelijks de zak dus er zal elke keer weer zuurstof bij komen en dat doet ook wat met de smaak..

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor Joris7 » zo 18 feb 2024, 13:44

Ik heb deze van brandzaak.nl, en branddatum is 12 februari! Heb de zak net twee dagen open..
[...] niet verwacht dat het effect zo sterk kan verschillen per boon.
(..)
Uit hun overzichten krijg ik de indruk dat het vrij donker gebrande bonen zijn die niet speciaal geschikt zijn voor jouw filterkoffiemachine.
(..)
Scherm­afbeelding 2024-02-18 om 09.25.04.pngScherm­afbeelding 2024-02-18 om 09.25.24.pngScherm­afbeelding 2024-02-18 om 09.25.42.png
Bonen zijn idd vrij donker (zie bijlage) terwijl men zegt dat het een medium roast betreft.....

Wat voor roast zou jij aanraden voor een filterkoffiemachine?

''Mogelijk dat meer specifieke vergelijking van maler, machine en routine (foto's/fimpjes) je op weg kunnen helpen.''


Wat bedoel je hiermee?

Mocht iemand nog een tip hebben voor een 'betere' filterkoffiemachine voor 1 persoon, dan hoor ik het graag. Ik kan ze moeilijk vinden.

Ik heb een clever dripper maar vind die totaal niet 'gezellig' om te gebruiken. Ik heb wel eens gekeken naar de moccamaster cup one, maar daar lees ik over dat je ook gewoon de koffie moet doorroeren omdat anders het water ongelijkmatig loopt en je een krater krijgt. En dat roeren doe ik nu met mijn Melitta ook. Handmatige filteropties zoals V60, Kelitta Wave etc, hebben nooit geleid tot consequente resultaten, dus die liggen in de kast. French press vind ik een fijne smaak, maar niet voor elke dag.

groet!
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-02-18 at 13.30.11.jpeg


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron