Chemex nieuweling

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor merken » za 28 jan 2017, 20:49

Ik wou nog even een update geven en tegelijk iedereen bedanken voor alle tips!

Vandaag heb ik het molentje binnen gekregen en tegelijk ook de (filter) bonen die ik besteld heb bij bocca (kenia, kirinyaga kainamui).

Ik heb het molentje afgesteld op een grove setting (5 slagen) en heb zojuist genoten van de eerste bak koffie en wat een verschil!

De doorlooptijd was nu 3:15, de smaak nog een beetje zuur, dus wellicht zal ik nog wat moeten afstellen maar de smaak is al vele malen beter!

Ik heb verder ook contact gehad met mijn koffiewinkel en de kans is groot dat ze ook daar straks filter branding gaat aanbieden.

Nogmaals hartelijk dank voor al jullie tips, ik ga weer verder uitproberen en genieten van een heerlijke bak.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor fransg » za 28 jan 2017, 20:52

Dank voor het terugkeren en verslag-doen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor bobbee » za 28 jan 2017, 21:07

Leuk! Succes met de Chemex.

Maar let wel op, als een brander zegt dat hij filterbranding gaat leveren wilt dat nog niet zeggen dat je daar blij van gaat worden, goed branden voor filterkoffie is nog moeilijker dan voor espresso.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor Erik82 » zo 29 jan 2017, 13:40

Bedankt voor de terugkoppeling. Een Kenia hoort wat fruitig te zijn dus je bevinding klopt. Je hoeft hier weinig anders aan af te stellen want dat is gewoon de boon. Als je liever een wat zwaardere koffie hebt met wat minder fruitige tonen zou ik een (liefst ongewassen) Ethiopië aanraden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron