Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor fransg » ma 15 mei 2017, 08:08

Zou ik ook wel durven. De kans is groot dat spa blauw zachter is dan mijn kraanwater ná ontharding met een onthardingszak.
Dat zou in principe meetbaar en dus controleerbaar moeten zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
MichigAlex
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 mar 2015, 08:17
Locatie: Roosendaal

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor MichigAlex » ma 15 mei 2017, 09:57

Afgelopen weekend heb ik een britakan (Marella) aangeschaft om te gebruiken icm met een onthardingszak.

Het water is namelijk erg hard hier in Roosendaal (11,26dH en 7,57 pH)

Zowel ik als mijn vriendin proeven wezenlijk verschil tussen kraanwater en water uit de kan. Spa water komt dan meer in de buurt van water uit de Brita kan.
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor R&B » ma 15 mei 2017, 10:47

Dat zou in principe meetbaar en dus controleerbaar moeten zijn.
Klopt!
Gelukkig hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden en kan ik me baseren op bekende gegevens van Bobbee. :)

Bij hem was de hardheid voor ontharding met zak 5,8 D-graden, na ontharding 3,9 D-graden.

Mijn kraanwater is harder dan dat van Bobbee, nl. 7,6 D-graden.
Afhankelijk van de werking van de zak (relatieve reductie of absolute reductie tot nieuw evenwicht) zou ik uitkomen op: 5,1 D-graden resp. 3,9 D-graden.


De hardheid van Spa blauw (Reine) is 0,9 D-graden. Vandaar dat ik de gok wel aandurf... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor HanR » ma 15 mei 2017, 11:30

Nu wachten op de eerste die Spa blauw in zijn hx-machine gooit en tot de ontdekking komt dat zijn autofill niet meer werkt[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor Pti » ma 15 mei 2017, 12:07

Zowel ik als mijn vriendin proeven wezenlijk verschil tussen kraanwater en water uit de kan. Spa water komt dan meer in de buurt van water uit de Brita kan.
Dat verschil is inderdaad goed te proeven zeker met een vers filter. Maar men moet zeker in en oud huis niet vergeten hoeveel smaak er van de leidingen afkomt en hoe veel daadwerkelijk voortkomt uit de opgeloste mineralen in het water.

Maar wie o wie van de personen die nu en fles spa blauw heeft staan deelt hier even de water waardes want dat lijkt me een goede toevoeging aan dit topic.

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor R&B » ma 15 mei 2017, 15:09

Ik heb geen fles staan, maar voor zover ik heb kunnen achterhalen:

In mg/L:

Na 3
K 0,5
Ca 4,5
Mg 1,3
Cl 5
SO4 4
NO3 1,9
HCO3 15
SiO2 7
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor turboyeast » ma 15 mei 2017, 16:30

Ter vergelijk.
Verschil lijkt inderdaad in mg/ca zouten te zitten. Misschien kort door de bocht, maar gooi kraanwater door een kationwisselaar en je hebt een A+ mineraalwatertje...dit klinkt trouwens wel heel tegenstrijdig.
Cheers, TY

Voorbeeld kraanwater Zwolle
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

RE: Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor bobbee » ma 15 mei 2017, 16:38

Ik drink veel filterkoffie en experimenteer ook best wel wat. Deze verandering van de spa blauw vind ik er 1 die noemenswaardig is. Ik hoop dat anderen het ook proeven.

Er zijn nog wel meer dingen die je kunt/moet doen in mijn beleving voor een lekkere koffie. Bijvoorbeeld eerst een kleine slok door je mond laten rollen dan een minuut wachten voor de volgende slok. Doet wonderen qua smaak. ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
PeterfH91
Berichten: 42
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 11:12

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor PeterfH91 » vr 16 jun 2017, 14:44

Gisteren in de winkel ook maar eens een fles SPA blauw meegenomen en vandaag eens getest in de Kalita in combinatie met Bocca koffiebonen en dit is inderdaad een mooi smaakverschil met kraanwater.
De zoete tonen komen stukken beter naar voren en smaakt wat voller! Ik ben ook om :D

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor Erik82 » vr 16 jun 2017, 16:37

Ook ik heb de test gedaan met de V60 en bonen van Caffenation. De smaak is stukken zachter dan met water uit de Brita maar wel minder complex. Ik geef toch de voorkeur aan water uit de Brita. In de Strietman heb ik geen verschil geproefd met espresso tussen beide.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron