Hulp bij V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor bobbee » zo 10 dec 2017, 18:08

Met de encore zit je weer met teveel fines.

Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor thebar » zo 10 dec 2017, 18:58

Oh joh ik dacht dat die Encore wel een goede maler was voor filter?

Hmm.. nog tips dan? (Met een stekker :) )

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor bobbee » zo 10 dec 2017, 20:47

https://www.kaffee-netz.de/index.php?threads/112220/

Deze en dan vooral vanwege de stalen schijven.

Verstuurd vanaf mijn Mi Note 2 met Tapatalk

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Nomad » zo 10 dec 2017, 21:19

Met de encore zit je weer met teveel fines.

Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!
Ik heb een encore en ik herken je probleem niet :). Teveel fines zit ik nooit mee. Ook niet met 500 tot 750ml volumes.
Een maatje en ik vergelijken regelmatig zijn MC90 big conisch vs de Encore en we proeven geen verschil en zien het in de maling ook niet terug. Mijne maakt wel meer lawaai en doet langer over het malen, daar zie je wel verschil.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor thebar » zo 10 dec 2017, 21:47

Goed om van Nomad te horen dat de Encore toch wel goed bevalt.

Ik heb zelf net een Baratza Sette 270w gekocht en met die andere burr die specifiek voor pour over is gemaakt zou het ook wel goed moeten komen vermoed ik.
Ik zie alleen op tegen het wisselen elke dag.

Dan zou ik misschien net zo goed een Sette 30 erbij kunnen kopen. Iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Nomad » zo 10 dec 2017, 21:56

Goed om van Nomad te horen dat de Encore toch wel goed bevalt.

Ik heb zelf net een Baratza Sette 270w gekocht en met die andere burr die specifiek voor pour over is gemaakt zou het ook wel goed moeten komen vermoed ik.
Ik zie alleen op tegen het wisselen elke dag.

Dan zou ik misschien net zo goed een Sette 30 erbij kunnen kopen. Iemand daar ervaring mee?
Of je leest even over de ervaringen van die "speciale burr", daar is al wel over geschreven op het forum. Ik, en anderen, hebben namelijk de Sette 270w met beide maalschijfjes....en ze zijn beiden echt ruk voor filterkoffie...totaal ongeschikt.
De Sette 270w is top voor espresso, daar gebruik ik hem dagelijks voor. Maar voor filter heb ik dus de encore er naast, ondanks dat ik die wilde weg doen vanwege de aanschaf van die tweede maalschijf voor de sette.

Geen idee of de Sette 30 goed is voor filter, als die dezelfde maalschijf heeft als de coarse burrset van de 270w, dan is die dus niet ok.
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Hulp bij V60

Berichtdoor bobbee » zo 10 dec 2017, 22:00

Tsja, dat zal een fine discussie kunnen worden.
Maar goed, heel fijn dat Nomad de encore naar volle tevredenheid gebruikt. Dat wordt dus een encore! Als ik er ooit weer eens 1 voor weinig kan overnemen zal ik dat doen. Dan zet ik hem naast de Kinu M47 ter vergelijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor kloosje » ma 11 dec 2017, 13:00

Het kan bij handmatig opschenken natuurlijk ook aan je techniek liggen, waardoor sommige plekken wellicht meer extractie krijgen dan andere plekken.

Ik gebruik overigens een Baratza Virtuoso (wel met de nieuwe schrijven) en heb niet heel veel last van fines.
Uiteraard zijn er betere machines te koop, maar voor mij volstaat deze prima voor filterkoffie.

Wat betreft doorlooptijden denk ik dat je het precies andersom moet benaderen. Dit is een middel om grip te krijgen op extractie en maakt het een volgende keer makkelijker reproduceerbaar voor jezelf. Je neemt dus wel iedere keer de tijd op, maar gaat vooral af op de smaak. Zodra de smaak goed is kan je die doorlooptijd gebruiken om je eigen receptuur volgende keer weer te benaderen.
Er zijn simpelweg zoveel variabelen in gebruikt materiaal, bonen, techniek en eigen smaak, dat het volgens mij bijna geen zin heeft om de doorlooptijd van een ander te gebruiken.

Tot slot misschien toch nog eens andere bonen proberen. Op dit moment drink ik de Sidamo van Fascino, die vrij licht (naar mijn smaak en gebruik zelfs te licht) is gebrand.
Ik maal deze een stuk fijner dan ik met de meeste andere bonen doe. De doorlooptijd is daardoor inderdaad een stuk langer, maar dat lijkt deze boon met deze branding gewoon nodig te hebben om tot een voor mij fijne smaak te komen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Hulp bij V60

Berichtdoor bobbee » ma 11 dec 2017, 13:24

Er zijn simpelweg zoveel variabelen in gebruikt materiaal, bonen, techniek en eigen smaak, dat het volgens mij bijna geen zin heeft om de doorlooptijd van een ander te gebruiken.
Amen. Zo Is het!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor thebar » ma 11 dec 2017, 18:11

Oh ik had de ervaringen over die andere burr nog niet gelezen.. wat een prutsers dan bij Baratza dat ze speciaal een schijf maken voor pour over en dat het gewoon ruk is!! :?

En Kloosje inderdaad zijn er erg veel variabelen bij het koffie zetten. Ik denk alleen wel de vaste factor, de maler, goed moet zijn. Anders kun je alle variabelen wel perfect hebben.. het blijft een pisbak :mrgreen:


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron