Hulp bij V60

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Pti » za 09 dec 2017, 13:59

Erik jij hebt gewoon een retegoeie unimodaal maler, daarom kun je 5 minuten extraheren.

Filterbrandingen van DBC en Giraffe zijn prima geachikt, ik denk dat het hier aan de maling ligt.
Droog mondgevoel / papierig haal je meestal alleen met een over extractie uit de koffie, of er moet iets serieus mis zijn gegaan tijdens het drogen/verwerken van de bessen.

Ik maak zelf soms 1200ml filterkoffie en de maling luistert dan ongelofelijk nauw. De kleinste hoeveelheid fines verstopen je filter en extraheert véél sterker dan de rest, die proef je terug hoe licht de branding ook is. Deed ik voorheen eenzelfde batch van "slechts" 600ml was het probleem met dezelfde boon/maler/machine aanzienlijk minder aanwezig.

Zie ook nergens terug, welke maler je eigenlijk gebruikt voor deze grote batches, een echte bulk molen is hier toch wel wenselijk om het goed te doen.
Laatst gewijzigd door Pti op za 09 dec 2017, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor bobbee » za 09 dec 2017, 14:02

Filterbrandingen van DBC en Giraffe zijn prima geachikt, ik denk dat het hier aan de maling ligt.
Droog mondgevoel / papierig haal je meestal alleen met een over extractie uit de koffie, of er moet iets serieus mis zijn gegaan tijdens het drogen/verwerken van de bessen.

Ik maak zelf soms 1200ml filterkoffie en de maling luistert dan ongelofelijk nauw. De kleinste hoeveelheid fines verstopen je filter en extraheert véél sterker dan de rest, die proef je terug hoe licht de branding ook is. Deed ik voorheen eenzelfde batch van "slechts" 600ml was het probleem met dezelfde boon/maler/machine aanzienlijk minder aanwezig.

Zie ook nergens terug, welke maler je eigenlijk gebruikt voor deze grote batches, een echte bulk molen is hier toch wel wenselijk om het goed te doen.
Erg fijn om een reactie van iemand met ervaring met zulke grote batches te krijgen! ;)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Pti » za 09 dec 2017, 14:06

Batchbrewers, zoals bunn en bravilors hebben ook altijd een plat filter, die verstoppen minder snel, bij hario loopt alles in die punt.

Ohja antwoord op vraag; ik mik op 3min doorlooptijd.

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor thebar » za 09 dec 2017, 18:38

Bedankt voor de tips en ik denk dat mijn maler hier dan inderdaad de boosdoener zal zijn.

Ik heb een Solis Scala. En voor kleine hoeveelheden koffie hoeft de maalgraad niet zo grof te zijn. Zit een paar standen van de meest grove stand.
Maar ik heb zelf ook al gemerkt dat op de grofste stand er erg veel fines in het maalsel bij zitten.
Klinkt dus ook wel weer logisch dat ik gewoon met de maler die ik heb niet kan bereiken wat ik nodig heb.

Solis heb ik toentertijd een beetje "voor erbij" gekocht. Nadruk lag op de espresso maler en machine. (Groeit geen geldboom in de tuin)

Ik merk wel dat ik de doorlooptijd wat kan verkorten door het filter tijdens het opschenken wat voller te houden. Zodra ik dan op de 3.30 zit haal ik het (volle) filter er af.
Koffie smaakt dan al een stuk beter.

Maar ik ben me er bewust van dat ook hier weer de maler de doorslag gaat geven voor een goede bak..

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Pti » zo 10 dec 2017, 12:47

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het schijnt dat je je maling kunt zeven met een zogenaamde kruve set.

Of zoals in het laboratorium, met zeefdekken en een trilplaat :mrgreen:

https://www.google.nl/search?q=zeefanal ... 60&bih=560

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Erik82 » zo 10 dec 2017, 13:00

Zeven is leuk maar met een matige maler verspil je dan 30% maalsel en daarnaast kost een set Kruve zeven ook nog 50 euro. Voor 200 euro heb je al een Lido of Commandante en die heb je er dan zo uit qua prijs (zeker met de verkoop van de Solis).
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor thebar » zo 10 dec 2017, 15:23

Hmm.. zeven of handmalen..

Zie ik mezelf allebei echt niet doen sochtends.. :?

Zal eens een beetje gaan zoeken naar een andere maler.
Misschien iets van een Baratza Encore of zoiets?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Pti » zo 10 dec 2017, 15:29

Zo grof malen op de hand is wel echt een fluitje van een cent hoor. Misschien woon je bij iemand met een m47 in de buurt zodat je dat eens kunt proberen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Erik82 » zo 10 dec 2017, 17:09

Leuk zo'n Encore maar die gaat binnen no-time kapot en gaat je uiteindelijk een vermogen kosten. Handmalen voor filter heb je zo gedaan, daar waar het voor espresso een heel ander verhaal is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor thebar » zo 10 dec 2017, 17:11

Nee hoor voor mij geen handmaler, hoe makkelijk het ook is.

:twisted:


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron