Help: koffie te bitter (chemex)

QuintenPrové
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:18

Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor QuintenPrové » di 17 jul 2018, 17:04

Goeiemiddag,

Wanneer ik de voorbije dagen koffie wil zetten met de Chemex (6-kops) is de koffie telkens te bitter.
De eerste maal ik diezelfde koffie gebruikte (vorige week) was deze lekker zoet, maar vanaf de dag erna smaakte hij bitter ook al gebruikte ik hetzelfde recept.

Ik maal 20g verse bonen (gebrand begin juli) medium grof ("stand 5" met hario skerton) en 330ml SPA water (met hario buono ketel en thermometer) op 85°-90°C.

-Chemexfilter nat maken en water weggieten
-20 gr koffie en 20 à 30 sec. bloomen.
-Daarna opgieten tot 180gr.
-Opgieten wanneer water ongeveer 80% is doorgelopen tot 280gr.
-Opgieten wanneer water ongeveer 80% is doorgelopen tot 330gr.
-Filter weghalen als water 80-90% is doorgelopen om bittere smaak te vermijden.

Uiteindelijk heb ik al eens een doorlooptijd van 2m30 en van 2m45 geprobeerd, maar telkens vind ik de koffie onaangenaam bitter.

Qua tijd lijkt me de dit al tamelijk kort, als ik verschillende recepten lees die 3m30 à 4 min laten doorlopen.
Dus dan denk ik dat het doorlopen vroeger stoppen of grover malen van de koffie niet de ideale oplossing is, omdat ik dan nog verder weg ga van die 4min.
Fijner malen of langer laten doorlopen, lijkt me ook niet meteen ideaal, want dan zou het net nog bitterder worden...

Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Quinten

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor Erik82 » di 17 jul 2018, 19:25

Wat voor bonen gebruik je en van wie? Klinkt als te donker gebrand voor filter.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

QuintenPrové
Berichten: 3
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:18

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor QuintenPrové » di 17 jul 2018, 21:36

Wat voor bonen gebruik je en van wie? Klinkt als te donker gebrand voor filter.
Bonen uit Ecuador gebrand door Kolonel Koffie uit Antwerpen. Speciaal gebrand voor filter. Toen ik die een paar dagen geleden had gezet, smaakte die nochtans zoet en niet onaangenaam bitter...

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bvds » di 17 jul 2018, 23:17

ik zou voor 20 g eerder de 3-kops Chemex nemen. die vind ik veel fijner in gebruik. en beter resultaat. maar goed je hebt de 6-kops.

ik zou eens andere koffie proberen. en je hario skerton kan ook deel van het probleem zijn. de as heeft aardig wat speling met ongelijke deeltjesgrootte als gevolg. en het gevolg daar weer van kan relatieve onderextractie aan de ene kant en relatieve overextractie aan de andere kant zijn...

tenslotte: met hoeveel ml bloom je? probeer eens 1:3 dus met 60 ml bloomen en roeren!

succes
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor Erik82 » wo 18 jul 2018, 07:37

Inderdaad eens met Bas dat de 6-kops niet heel geschikt is voor dergelijke kleine hoeveelheden. Je moet dan fijner malen dan nodig wat met je marginale maler alleen maar meer fines gaat geven en dus bitters. Kijk een naar een Commandante MK3 als maler want daar ga je ook ontzettend veel mee winnen. De maler die je nu hebt is namelijk niet al te best en de maler is het belangrijkste onderdeel.

Daarnaast is het ook goed om naast de Chemex ook eens de V60-01 (kunststof) of Kalita Wave 155 te proberen. Persoonlijk vind ik de Chemex alleen maar goed om bloemen in te zetten maar niet voor koffie. Het is een lastig ding met afschuwelijke filters waar niet consequent een goed resultaat uit te halen valt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bvds » wo 18 jul 2018, 08:25

Persoonlijk vind ik de Chemex alleen maar goed om bloemen in te zetten maar niet voor koffie. Het is een lastig ding met afschuwelijke filters waar niet consequent een goed resultaat uit te halen valt.
Auw. Ik ken je mening (uit eigen ervaring) in deze. En dat roepen er meer. Scott Roa op de eerste plaats.

Gelukkig zijn er veel mensen met een andere mening. De 6-kops kon ik niet mee uit de voeten. De 3-kops heb ik opgepakt na een blog van Caffenation en Stumptown. En ik moet zeggen dat het een wat wispelturiger ding is dan de meer idiot proof Kalita en zelfs de Hario die toch ook niet als easy bekend staat. Maar de enorm cleane smaak en clarity dankzij die rare dikke filters zijn ongekend. Het is ook een kwestie van smaak voorkeur en handeling.

Ik zie wel parallellen met de Elektra mcal waar ik ook fan van ben.

Ik ben blij dat ik hem heb. Echter ik raad mensen aan om bij twijfel vooral voor een Kalita te gaan of anders een V60. En wil je gewoon zonder gedoe filter zetten dan lijkt de Clever me ook niet verkeerd.

Of de Zero Japan alias BeeHouse....

Maar eerst een andere maler kopen!

Met je huidige maler zou ik eerder naar een Aeropress grijpen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor Erik82 » wo 18 jul 2018, 09:21

Grappig om te lezen dat Caffenation er een guide voor heeft maar dat Bert hem ook als veredelde bloempot ziet. De 3-cups is inderdaad een stuk beter dan de 6-cups. Ik heb beide gehad en daar waar de 3-cups nog wel eens te doen was kon ik dat voor de 6-cups niet zeggen en al helemaal niet voor hoeveelheden van 300gr.

Begin eens met een andere maler want daar ga je nu het meest mee opschieten. De Commandante (228 euro) is erg goed en geweldig voor filter. Als je in de toekomst de maler ook voor espresso wilt gaan gebruiken neem dan de duurdere Kinu M47 (350 euro incl verzenden). Die heeft dezelfde kwaliteit voor filter maar is vele malen beter voor espresso. Als je hem alleen voor filter gebruikt zou ik de 120 euro verschil lekker in je zak steken en voor de Commandante gaan. Deze malers kosten inderdaad wat maar gaan ook heel lang mee en je hebt er wel echt iets aan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor GuidovW » wo 18 jul 2018, 10:54

Ik heb alleen de 8-kops Chemex, daar zet ik meestal 500 ml. koffie mee, maar ook wel minder.
Max. is een liter.
En die smaakt eigenlijk altijd prima, ik vind het een makkelijk apparaat.

Ik herken niet wat de heren hier boven schrijven m.b.t. de 300 ml en de 6-kops variant, dat deze eigenlijk te groot is voor de hoeveelheid.
De filters van beide modellen zijn exact dezelfde, neem ik aan.
Temperatuur van het water en de koffie is ook niet zodanig dat dit de smaak negatief zou beïnvloeden?
Btw, de Chemex is de enige die ik op het gas zet om opnieuw de koffie op te warmen en waarbij de koffie niet heel erg in smaak terug loopt.

Ik gebruik wel een goede hand maler (Kinu).
En zie dat als eerste verbeteroptie voor je, zoals al aangegeven.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bvds » wo 18 jul 2018, 11:25

Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor cremalover » zo 22 jul 2018, 21:23

Probeer anders een Moevenpick filtermaling.Hoog mokka gehalte met weinig bitter.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron