Aeropress blijft bitter (?)

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » ma 20 aug 2018, 20:30

Uitgaande van de aangehaalde diagnose "overextractie":

Zoek eens extreem op d.w.z. ga eens EN grover malen EN korter extraheren (eerder pressen) EN temperatuur verlagen maar 85 graden.

Enkel en alleen om te kijken of je de bitters weg krijgt...

Dus ga eens bij wijze van experiment onderextraheren!
Net 14.7 gram zoals afgebeeld in o
OP t.o.v. 220 gr water. 1 minuut extractie, geen bloom, 3x roeren.

Nu eindelijk een (onprettig) zuurtje, en een droge afdronk. Wel minder droog dan voorheen. Is een droge afdronk normaal bij een onderextractie?

Nu echt genoeg koffie gehad voor vandaag. Morgen 1:10 minuut met bovenstaande recept.

Zeer erkentelijk! Blijf komen met de tips hoor :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Tekork » ma 20 aug 2018, 20:55

Ik heb op de camping de Ethiopia
Kaffa van koffiestation mee maar hier krijg ik ook niet de zoete smaak uit die ik zoek. Wellicht toch iets met koffiestation? Heb ook bocca Kenia mee maar daar lukt het prima met de Kinu en de aeropress of v60.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » ma 20 aug 2018, 20:56

Zie net pas de foto. Zal inderdaad de maalgraad zijn. Water uit de kraan wordt ik niet zo blij van.
Bobbee,

Bedoel je daarmee dat het te fijn is? Ik zou bijvoorbeeld 1 of 2 macro clicks grover kunnen gaan malen. Dat is bij mij dan dit:
5W Vario Steel Burrs (1A).jpg
2 clicks grover dan oorspronkelijk
(55.38 KiB) Nog niet gedownload
4W Vario Steel Burrs (1A).jpg
1 click grover dan oorspronkelijk
Lijkt gelijk wel veel grover te zijn. Er zijn natuurlijk middenwegen, maar ik ben nu eerst op zoek naar een ruwe indicatie. Tweaken is natuurlijk wat deze hobby uiteindelijk zo leuk maakt!
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor bobbee » ma 20 aug 2018, 21:50

Ja leuk bezig zo toch met testen! Op de foto lijkt het maalsel nog wat onregelmatig. Maar ik zou dit zeker zo proberen.
Het is met iedere boon weer even zoeken. Ik heb hier nu van cafenation een Kenya Nyeri Ruthgati bijvoorbeeld die ik met de V60 1:16 zet ipv 1:15 wat ik eigenlijk bijna altijd doe en dan met de maalgraad speel. Dat ging met deze niet lukken...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
psd
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 16:48
Locatie: Groningen Stad
Contacteer:

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor psd » di 21 aug 2018, 11:36

Ik gebruik de Honduras ook en heb geen last van bitter koffie met de aeropress

17 gr gemalen in een Kinu m47 op 3.1
220 gr water @93C
Roeren
1 minut wachten
Met metalen filter
Invert

Dit geeft een heerlijk zachte koffie

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » wo 22 aug 2018, 16:56

Vandaag nog 3/4e van een macro click grover gemalen met een 1:16 ratio.

30 seconden bloom met 86°C (50 ml) rustig een paar keer roeren om al het maalsel gelijkmatig nat te krijgen. Rest van het water rustig opschenken. Pressen bij 1:10 min.

Eindelijk resultaat! Nog iets aan de kant van overextractie, naar mijn smaak. Wellicht ook nog aan de sterke kant, maar een heel mooi beginpunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor bobbee » ma 27 aug 2018, 08:04

Vandaag nog 3/4e van een macro click grover gemalen met een 1:16 ratio.

30 seconden bloom met 86°C (50 ml) rustig een paar keer roeren om al het maalsel gelijkmatig nat te krijgen. Rest van het water rustig opschenken. Pressen bij 1:10 min.

Eindelijk resultaat! Nog iets aan de kant van overextractie, naar mijn smaak. Wellicht ook nog aan de sterke kant, maar een heel mooi beginpunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Fijn dat het lukt! Hoop dat je inmiddels nog wat meer hebt kunnen tweaken om de smaak te sturen naar wat je wilt.

Wat betreft de aeropress nog een vraag/opmerking. Tot hoever druk je die door? Op het moment dat je hoort dat hij gaat sissen stoppen met pressen. En sowieso rustig pressen zodat je geen slechte sedimenten erdoor drukt. Kan ook helpen voor je misschien.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » ma 27 aug 2018, 12:24

Vandaag nog 3/4e van een macro click grover gemalen met een 1:16 ratio.

30 seconden bloom met 86°C (50 ml) rustig een paar keer roeren om al het maalsel gelijkmatig nat te krijgen. Rest van het water rustig opschenken. Pressen bij 1:10 min.

Eindelijk resultaat! Nog iets aan de kant van overextractie, naar mijn smaak. Wellicht ook nog aan de sterke kant, maar een heel mooi beginpunt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Fijn dat het lukt! Hoop dat je inmiddels nog wat meer hebt kunnen tweaken om de smaak te sturen naar wat je wilt.

Wat betreft de aeropress nog een vraag/opmerking. Tot hoever druk je die door? Op het moment dat je hoort dat hij gaat sissen stoppen met pressen. En sowieso rustig pressen zodat je geen slechte sedimenten erdoor drukt. Kan ook helpen voor je misschien.
Het gaat de goede kant op met de smaak van de koffie. Ben inmiddels wel weer naar een andere boon gestapt. Een gewassen Ethiopiër uit de Sidamo regio; zou wat meer citrus/bes in het resultaat moeten laten "zien".

Net het eerste bakje gezet en het is wel aanwezig maar springt er (nog) niet uit.

Ik laat een klein beetje water in de aeropress zitten, verwarm hem ook voor momenteel. Tevens een metalen filter aangeschaft, weet nog niet wat ik daar van vind.

Gisteren veel gelezen over extractie en "grind size distribution". Doet me weer denken dat bijvoorbeeld een Kruve onmisbaar zou kunnen zijn voor filterkoffie.

Dit verhaal krijgt nog een staartje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor bobbee » ma 24 dec 2018, 12:24

Hoe gaat het met de aeropress? Ik heb hem er vandaag weer bij gepakt en met simpele handeling heerlijke koffie!

14 gram goede filterkoffie (kenya van coffeecollective in mijn geval) gemalen met de comandante.
200ml water in 1x in aeropress gieten op de koffie, even doorroeren en plunger erop.
Bij 1 minuut plunger eraf en nog even doorroeren.
Plunger erop en doordrukken.
Klaar.

Smaakt niet verkeerd!

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Aeropress blijft bitter (?)

Berichtdoor Fisherman » ma 24 dec 2018, 13:12

Aeropress gaat goed, heb het idee dat dit aan de door mij gebruikte bonen heeft gelegen.

Ik gebruik nu een iets donkerdere roast (omni-roast) en krijg heerlijke zoetheid die in balans is met het romige karakter van deze boon (Ethiopie van Shokunin).

Voorheen veelal van Black and Bloom, maar het kan me niet bekoren.

Grove maling, inverted zonder bloom; 85 graden en 225ml over 14.6 gram koffie. Bij 1:05 omdraaien en bij 1:15 doordrukken.

Lekkerrr

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron