Licht gebrande koffie

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15120
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fransg » do 18 apr 2024, 09:02

Zijn beschrijving van crema als "emulsified cafeinated mayonaise" vind ik ook heel goed.

Hij laat ook zien hoe je met een mesjes-bonenvernietiger al bijna redelijke espresso kunt maken zelfs.

We hoeven dus niet met een vlammenwerper de woningen binnen te vallen van forumgenoten die het lef hebben om minder dan 5000 Euro aan hun maler te besteden.

Met zou gaan denken dat de recente reeks raadselachtige vuurwerkbommen waarmee voordeuren van huizen worden opgeblazen afkomstig zijn van koffienerds die vermeende misverstanden voor eens en voor altijd de wereld uit willen hebben ;=)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » do 18 apr 2024, 09:28

Jaren geleden mijn horeca maler Compak 10 ingewisseld voor de Niche. De Compak was veel duurder en zwaarder maar haalde het niet bij de Niche.
Nu heb ik de P64 en de ES schijven die er in zaten ingewisseld voor de Unimodel. Een flinke verbetering qua smaak maar het malen gaat tergend langzaam. Bijna 2 minuten om 18 gram bonen te malen vind ik eigenlijk te gek maar ik doe alles voor de smaak.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor bobbee » do 18 apr 2024, 09:51

Jaren geleden mijn horeca maler Compak 10 ingewisseld voor de Niche. De Compak was veel duurder en zwaarder maar haalde het niet bij de Niche.
Nu heb ik de P64 en de ES schijven die er in zaten ingewisseld voor de Unimodel. Een flinke verbetering qua smaak maar het malen gaat tergend langzaam. Bijna 2 minuten om 18 gram bonen te malen vind ik eigenlijk te gek maar ik doe alles voor de smaak.
Echter, de koffie gemaakt met de K10 was niet slecht, ik heb die ook gehad. Nu creëer je een andere smaak door andere schijven.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fob » do 18 apr 2024, 11:34

Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » do 18 apr 2024, 14:11

Jaren geleden mijn horeca maler Compak 10 ingewisseld voor de Niche. De Compak was veel duurder en zwaarder maar haalde het niet bij de Niche.
Nu heb ik de P64 en de ES schijven die er in zaten ingewisseld voor de Unimodel. Een flinke verbetering qua smaak maar het malen gaat tergend langzaam. Bijna 2 minuten om 18 gram bonen te malen vind ik eigenlijk te gek maar ik doe alles voor de smaak.
Ja die MP schijven en ook de Mizen Omni zijn heel traag. Als je dat vergelijkt met de Ultra burrs in de EG-1 of een 98mm HU dan doen die het in hooguit 10-15s en dat is echt een groot verschil. Nou gaat het met slowfeeding allemaal sowieso trager dus dan is het verschil wat kleiner maar als je alles in 1 keer in de maler dumpt is het verschil enorm.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » do 18 apr 2024, 14:57

Bijna 2 minuten is in een keer de bonen er in gedumpt.
RPM staat dan wel op 4 en maalfijnheid op 1
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten