Donkergebrande koffiebonen kankerverwekkend?

ronald22

Donkergebrande koffiebonen kankerverwekkend?

Berichtdoor ronald22 » do 08 feb 2018, 15:16

Kan het zijn dat donkergebrande koffiebonen slecht zijn voor de gezondheid. Vooral koffiebonen die langer en donker worden gebrand?
Brewtus III met ISM douchescherm, Mazzer Mini E type A (SSP schijven!) , VST La Marzocco Strada 7 en 17 grams. Vario mahlkonig.

bvds

Re: Donkergebrande koffiebonen kankerverwekkend?

Berichtdoor bvds » do 08 feb 2018, 16:18

zou me eerder zorgen maken over te veel zitten, te weinig bewegen, ongezond eten (vooral te veel koolhydraten), te weinig slaap, te veel stress, gebrek aan zingeving, te veel alcohol, etc.

of beter geen zorgen om maken...want dat geeft weer stress...
Strietman CT1 + PP Kit / Elektra MCAL / Olympia Moca / Kinu M47 / Comandante MK3 Nitroblade

Pti

Berichtdoor Pti » do 08 feb 2018, 19:48

Wanneer je zetmelen (suikers)karameliseerd ontstaat er acrylamide wat in hoge concentraties gelinkt wordt aan kanker.

Waardoor koffie donker wordt van kleur is een heel andere manier van karameliseren namelijk de maillard reactie. De reducerende suikers reageren onder invloed van warmte met de aminozuren aanwezig in de boon, waardoor alle complexe aroma's in de boon ontstaan waarvan we er slechts enkele kunnen benoemen. (Voor de liefhebbers; meer hierover in "modulating the flavor profile of coffee" door Robert Hoos)
Een licht gebrande koffie (pre- 2nd crack) zal nooit (of slechts zeer gering) die kankerverwekkende stoffen bevatten

The danger zone;
Dan door naar donker gebrande koffie, in of zelfs voorbij de tweede krak. We zijn nu geen nieuwe aroma's in de boon meer aan het ontwikkelen, maar die juist aan het afbreken.
We introduceren steeds meer rooster aroma's, de celstructuur van de boon breekt af en de etherische oliën verplaatsen zich naar het oppervlak van de boon. Daar gaan de oliën verbranden want de temperatuur waarop bovenstaande gebeurd is ca. 210C ver voorbij het rookpunt van élke natuurlijke olie.

Mijn kennis rijkt niet ver genoeg om je precies te vertellen wat er dan gebeurt en waarom dat ongezond is. Maar mij wordt al zo lang verteld dat je olie (om bijvoorbeeld in te bakken) niet te hoog moet verwarmen omdat dat vreselijk ongezond is, dat ik het altijd maar voor waar heb aangenomen.
Sowieso is van die tot as gecremeerde koffie afschuwelijk smerig. Kies liever voor een koffie met een pittig karakter zoals een Indonesische arabica of een melange met een wat hoger percentage robusta. Die zwarte glanzende troep kan niet goed voor je zijn.

Disclaimer; Ik ben geen autoriteit op het gebied van scheikunde noch biologie dus corrigeert me alsjeblieft als ik onwaarheden voor waar heb aangenomen. Ik leer graag, het liefst elke dan ;)
Laatst gewijzigd door Pti op ma 19 feb 2018, 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » do 08 feb 2018, 21:57

Kan het zijn dat donkergebrande koffiebonen slecht zijn voor de gezondheid. Vooral koffiebonen die langer en donker worden gebrand?
Als dat zo zou zijn was half Italië aan het verkankeren en hadden ze allang de noodklok geluid en alle subsidiekranen van de EU al aangesproken, wat weer door zou dreunen bij de overige lidstaten en wij hier al groot alarm (code rood) zouden hebben waargenomen!

Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

bobbee

Berichtdoor bobbee » do 08 feb 2018, 22:12

Als dat zo zou zijn was half Italië aan het verkankeren en hadden ze allang de noodklok geluid en alle subsidiekranen van de EU al aangesproken, wat weer door zou dreunen bij de overige lidstaten en wij hier al groot alarm (code rood) zouden hebben waargenomen!
Hoezo?

Sigaretten worden ook verkocht.

Niet dat donker gebrande koffie kankerverwekkend is ofzo maar ik bedoel maar, de grootste troep wordt nog verkocht. Donker gebrande koffie is niet te zuipen trouwens. Daar moet altijd suiker bij en hoewel er geen gluten inzitten of lactose is suiker erg lekker maar kun je het beter tot een minimum beperken heb ik begrepen.

Cheers!
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || Kalita wave || KALITA Kettle || Kinu M47 ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » do 08 feb 2018, 22:48

Het ging hier expliciet over donkergebrande koffie en niet over de invloeden van tabak, daar hebben we inmiddels tabak van!

cremalover

Berichtdoor cremalover » zo 18 feb 2018, 20:13

Hoezo?

Niet dat donker gebrande koffie kankerverwekkend is ofzo maar ik bedoel maar, de grootste troep wordt nog verkocht. Donker gebrande koffie is niet te zuipen trouwens. Daar moet altijd suiker bij en hoewel er geen gluten inzitten of lactose is suiker erg lekker maar kun je het beter tot een minimum beperken heb ik begrepen.

Cheers!
Lijkt mij dat zure lichtgebrande bonen wel een eetlepel suiker kunnen verdragen. :mrgreen:

cremalover

Berichtdoor cremalover » zo 18 feb 2018, 20:13

Hoezo?

Cheers!
Lijkt mij dat zure lichtgebrande bonen wel een eetlepel suiker kunnen verdragen. :mrgreen:

[
Want wat men er ook over zegt.....het smaakt azijnerig. :|

fransg
Contacteer:

Berichtdoor fransg » zo 18 feb 2018, 23:37

Een licht gebrande koffie (post 2nd crack) zal nooit (of slechts zeer gering) die kankerverwekkende stoffen bevatten
[...]
corrigeer me alsjeblieft
Bedoel je "pre 2nd crack" in plaats van "post 2nd crack"?
LONDINIUM L1 & L-R -COMPAK E8/E6/E5 & R120-Mazzer-Rocket (van Peter van der Weerd) -Pavoni-FZ94-Tonino-Wile-VSTrefractoIV

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » ma 19 feb 2018, 01:00

Een licht gebrande koffie (post 2nd crack) zal nooit (of slechts zeer gering) die kankerverwekkende stoffen bevatten
[...]
corrigeer me alsjeblieft
Bedoel je "pre 2nd crack" in plaats van "post 2nd crack"?
Daar nam je de "tijd" voor! Afbeelding

Terug naar “Koffie(bonen)”