Gebrand.nl

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor swimmer » za 01 aug 2009, 14:36

En heb je ook al wat geproefd? ;-)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Spironski » za 01 aug 2009, 15:08

En weet je ook een beetje hoe die melanges zijn samengesteld?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » za 01 aug 2009, 21:27

Geen idee, ook nog niks kunnen proeven.

Ik zit alweer te balen. Ze zeggen dat ze iedere week branden en dat de koffie die ze verkopen dus nooit ouder dan een week is. Donderdag heb ik besteld en vrijdag krijg ik een mailtje van DPD dat de zending is opgepakt (om 17:59). Maar zaterdag rijdt de DPD niet, dus ligt de koffie ergens in een depot en maandag wordt ie weer verder gereden. Hoe vers is straks de koffie als ik 'm in mn molen kan storten?

Maar goed, we gaan het meemaken. In ieder geval schat ik de kans op vers bij gebrand.nl veel groter.

Mijn broertje en ik overwegen om eventueel toch een GeneCafe aan te schaffen. We wonen een paar honderd meter van elkaar en dan zetten we de Gene bij hem in de schuur. Is het moelijk om daarmee koffie te branden? Hoeveel extra variabelen krijgen we er dan bij voordat er een goede espresso uit de machine komt? Of is het even een kunstje leren en dan gaat het altijd goed?

Spironski, nog wat anders: jij hebt nu Eric's thermometer. Wat is nou de temperatuur/ het themperatuurverloop waarmee jij een espresso bereidt?

Tanx, grz Niels
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Spironski » zo 02 aug 2009, 02:10

Tja, zit jij thuis en je koffie ergens in een overslag op elkaar te wachten..., balen. Maar voor de versheid zou ik niet zo bang zijn, die is de eerste twee weken nog uitstekend, en in de derde week gaat het waarschijnlijk ook nog wel prima. En ook na vier weken zou ik de koffie niet weggooien. De meeste koffie die je in de winkel koopt is een stuk ouder!

Ik ben erg enthousiast over thuis branden. Maar hoewel het op zich niet vreselijk moeilijk is, vind ik het ook weer niet iets wat je d'r eventjes bij doet. Je moet er wel aandacht aan geven, en ik vond dat er een heel nieuwe wereld voor me open ging met opnieuw heel veel variabelen. Het is zeker niet "even een kunstje leren waarna het altijd goed gaat".
Mijn advies zou zijn om eerst eens te proberen het optimale uit je nieuwe apparatuur te halen en als je die een beetje beheerst pas zelf te gaan branden. Je haalt je anders wel heel veel nieuwe zaken op de hals, met het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je doet dan alles een beetje half, maar een half keer een half is slechts een kwart :roll: ;) .

De temperatuur waarmee ik een espresso bereid bepaal ik met de lengte van mijn coolingflush. Maar meestal koel ik terug tot zo'n 90C, waarna het zetwater (na het weer opwarmen van de HX) ergens uitkomt in de buurt van 93 á 94C. Er zit een klein verloop in van warm naar een graadje kouder (wellicht twee).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Babybird
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 20:06

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Babybird » zo 02 aug 2009, 07:25

Heb zelf ook een Gene maar zelf melangeren valt nog niet mee daarom dat ik regelmatig. Niet alle koffie's zijn lekker om als original te drinken.

Heb al verschillende x een espresso proefpakket bij Fascino besteld. 4 x 250gr. voor 12,50 euro. Ze hebben 2 Espresso Proefpakketen dus 8 verschillende espressomelanges.
Dus 12,50 euro voor een kilo en lekker vers dus niet duur.

Ik persoonlijk vindt ze allemaal best goed, vooral de Emporio vind ik lekker.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » ma 03 aug 2009, 14:50

Maar voor de versheid zou ik niet zo bang zijn, die is de eerste twee weken nog uitstekend, en in de derde week gaat het waarschijnlijk ook nog wel prima. En ook na vier weken zou ik de koffie niet weggooien.
Daar ga ik het toch niet helemaal mee eens zijn. Ik heb vanmorgen de zending binnengekregen van Fascino. En volgens mij zijn de bonen erg vers. Het koffie zetten gaat weer net zoals de eerste week dat ik mijn apparatuur (en de verse bonen van gebrand.nl) had. Ik krijg nu weer enorm veel crema en heel veel smaak. En het bijstellen van de maalgraad, hoeveelheid koffie, tamp-kracht en zet-temperatuur heeft nu echt weer zin. Het resultaat dat ik met de inmiddels 2 weken oude bonen nog kan behalen wordt wel erg gewoontjes. Saai. Ik wilde al bijna een nieuw topic starten onder "te koop aangeboden".

Maar nu met de boontjes van Fascino heb ik het vertrouwen weer terug. Ik ben begonnen met de Romana Espresso. Is erg lekker. Veel chocolade en een zachte nasmaak.

Grz Niels
Micra&Ultra

Simon
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:20

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Simon » ma 03 aug 2009, 15:08

De stella espresso is op dit moment mijn favoriet...
Met stip op nr. 2: Sumatra Mandheling BIO. Die overigens na 3 weken diepvries crema geeft alsof 'ie net vers is.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Spironski » ma 03 aug 2009, 19:11

Maar voor de versheid zou ik niet zo bang zijn, die is de eerste twee weken nog uitstekend, en in de derde week gaat het waarschijnlijk ook nog wel prima. En ook na vier weken zou ik de koffie niet weggooien.
Daar ga ik het toch niet helemaal mee eens zijn. Ik heb vanmorgen de zending binnengekregen van Fascino. En volgens mij zijn de bonen erg vers. Het koffie zetten gaat weer net zoals de eerste week dat ik mijn apparatuur (en de verse bonen van gebrand.nl) had. Ik krijg nu weer enorm veel crema en heel veel smaak. En het bijstellen van de maalgraad, hoeveelheid koffie, tamp-kracht en zet-temperatuur heeft nu echt weer zin. Het resultaat dat ik met de inmiddels 2 weken oude bonen nog kan behalen wordt wel erg gewoontjes. Saai. Ik wilde al bijna een nieuw topic starten onder "te koop aangeboden".

Maar nu met de boontjes van Fascino heb ik het vertrouwen weer terug. Ik ben begonnen met de Romana Espresso. Is erg lekker. Veel chocolade en een zachte nasmaak.

Grz Niels
Zeg ik eens een keer wat anders, is het ook weer niet goed! ;)

Natuurlijk zijn bonen de eerste twee weken na branding op hun lekkerst, dat kan je mij ook her en der horen beweren hier op het forum. Waar het mij om ging was dat je vaak met wat oudere bonen (tot een maand?) ook nog wel acceptabele of zelfs lekkere koffie kan zetten. Mijn voorkeur heeft tot twee weken, maar ach, als je nu eens een keer komt te zitten met die wat oudere bonen zou ik ze niet meteen weggooien.
Maar ik vind het fijn dat ook eens iemand anders schrijft hoe belangrijk echt verse bonen zijn! :mrgreen:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » ma 03 aug 2009, 21:14

Of ik moet gewoon nog leren om met een iets oudere boon ook een goede bak te zetten....

Vorige week had ik trouwens bij ons in het dorp een zakje van de Golden Coffe Box gekocht. Thaise huppeldepup. Ook daar kreeg ik geen goede espresso uit. Toen ging ik echt twijfelen of ik het setje niet beter zou kunnen verkopen om verdere frustratie te voorkomen. Ik heb toen met Boot gebeld om het LOT nummer te checken. En inderdaad was de koffie alweer 2 weken oud. Gelijk maar weer nieuwe bonen besteld, nu dus bij Fascino. En vandaag bleek met deze bonen dat ik het toch kan!
We're back on track!
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor swimmer » ma 03 aug 2009, 21:50

Volgens mij ben jij beter Back on crack ...

Sorry, dit kon ik gewoon niet langs me laten gaan ;-)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten