Espresso smaakt een beetje zout

Riotss
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 30 aug 2023, 11:58

Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor Riotss » di 19 sep 2023, 13:08

Dag Lui,

Ik heb het “probleem” dat mijn espresso een beetje zoutig smaakt. Nu lees ik online dat dit te maken kan hebben met een te lange of korte extractie. Nu heb ik al lopen spelen met de maalgraad. Als beginner hou ik me een beetje aan de 25-35 seconden regel maar overal binnen dat bereik smaakt het een beetje zoutig. Zou dit gewoon aan de batch koffie liggen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor fransg » di 19 sep 2023, 13:14

Dag Lui,

Ik heb het “probleem” dat mijn espresso een beetje zoutig smaakt. Nu lees ik online dat dit te maken kan hebben met een te lange of korte extractie. Nu heb ik al lopen spelen met de maalgraad. Als beginner hou ik me een beetje aan de 25-35 seconden regel maar overal binnen dat bereik smaakt het een beetje zoutig. Zou dit gewoon aan de batch koffie liggen?

Alvast bedankt.
Kun je exact en compleet aangeven welke bonen je gebruikt, van welke brander, wanneer gebrand, hoeveel gram uit welke maler, in welk filterbakje uit welke machine, hoeveel gram espresso eruit komt in de door je aangegeven 25-35 seconden (nogal een heel breed tijdsbestek)?

Een ristretto (weinig extractie) smaakt meer zoutig/zilt dan een espresso.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Riotss
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 30 aug 2023, 11:58

Re: Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor Riotss » di 19 sep 2023, 13:40

Dag Lui,

Ik heb het “probleem” dat mijn espresso een beetje zoutig smaakt. Nu lees ik online dat dit te maken kan hebben met een te lange of korte extractie. Nu heb ik al lopen spelen met de maalgraad. Als beginner hou ik me een beetje aan de 25-35 seconden regel maar overal binnen dat bereik smaakt het een beetje zoutig. Zou dit gewoon aan de batch koffie liggen?

Alvast bedankt.
Kun je exact en compleet aangeven welke bonen je gebruikt, van welke brander, wanneer gebrand, hoeveel gram uit welke maler, in welk filterbakje uit welke machine, hoeveel gram espresso eruit komt in de door je aangegeven 25-35 seconden (nogal een heel breed tijdsbestek)?

Een ristretto (weinig extractie) smaakt meer zoutig/zilt dan een espresso.
Sorry ik zal wat specifieker zijn. De bonen die ik gebruik zijn koerintji barokah bersama sumatra (indonesie) van het koffiestation. Deze zijn gebrand op 6 September.

Ik gebruik een DF64(v5) maler in combinatie met een cafelat robot. Ik hou ongeveer een verhouding van 1:2,5 aan. 18 gram bonen voor 45gram espresso. Of ik deze nou in 25,30 of 35 seconden pers, de ziltige smaak blijft.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor fransg » di 19 sep 2023, 14:04

Dat lijkt me dan een eigenschap van de boon, je houdt ervan of niet ;-)

Koffiestation schrijft er zelf over:
Deze koffie heeft een uitgesproken geparfumeerd aroma die doet denken aan donkere specerijen, gebrande amandel en donkere chocolade. De smaak kruidig, vol en complex en heeft een hint van donkere zoete chocolade.

Heb je al andere bonen getest op deze manier?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor Pti » di 19 sep 2023, 14:09

Een ristretto met/en/of onderextractie kan een zoutige nasmaak hebben maar de extractieratio van 1:2,5 wijst daar niet persé op.

Om het eea uit te sluiten is inderdaad Frans zijn vraag of eigenlijk suggestie om eens een ander boon te proberen een goede.

Riotss
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 30 aug 2023, 11:58

Re: Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor Riotss » di 19 sep 2023, 14:31

Dat lijkt me dan een eigenschap van de boon, je houdt ervan of niet ;-)

Koffiestation schrijft er zelf over:
Deze koffie heeft een uitgesproken geparfumeerd aroma die doet denken aan donkere specerijen, gebrande amandel en donkere chocolade. De smaak kruidig, vol en complex en heeft een hint van donkere zoete chocolade.

Heb je al andere bonen getest op deze manier?
Ja hun bonen uit Brazilie hebben hetzelfde. Eerst proefde ik dat er niet in. Of mijn smaak wordt verfijnder of het is misschien deze batch? :lol: :lol:

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor Pti » di 19 sep 2023, 14:50

Je gebruikt een Robot, waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb, maar er zijn natuurlijk meerdere redenen voor onderextractie. Heeft de jouwe een drukmeter? En hoe behaal je die 25 seconden, is dat door (redelijk) hard te duwen, of gaat dat makkelijk? Te weinig druk/weerstand van de puck kan de oorzaak zijn.

Een tweede oorzaak kan een te lage temperatuur zijn, verwarm je de machine goed voor? Gebruik je water direct van de kook of laat je dat eerst afkoelen?

Misschien kunnen andere leden, zoals bv. bvds hier wat wijsheden met betrekking tot de Robot delen, want zoals ik al zei, ik ken de machine niet echt...

Riotss
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 30 aug 2023, 11:58

Re: Espresso smaakt een beetje zout

Berichtdoor Riotss » di 19 sep 2023, 15:05

Je gebruikt een Robot, waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb, maar er zijn natuurlijk meerdere redenen voor onderextractie. Heeft de jouwe een drukmeter? En hoe behaal je die 25 seconden, is dat door (redelijk) hard te duwen, of gaat dat makkelijk? Te weinig druk/weerstand van de puck kan de oorzaak zijn.

Een tweede oorzaak kan een te lage temperatuur zijn, verwarm je de machine goed voor? Gebruik je water direct van de kook of laat je dat eerst afkoelen?

Misschien kunnen andere leden, zoals bv. bvds hier wat wijsheden met betrekking tot de Robot delen, want zoals ik al zei, ik ken de machine niet echt...
Zit een manometer op. Ik geef licht druk tot 2 bar tot hij begint de druppen als pre infusie. Dan druk ik tot 8/9 bar en hou hem daar tot ik op mijn gewenste 45 gram zit. Bij de robot hoef je niet voor te verwarmen. Water van de kook rechtstreeks in de basket wat zorgt voor zo’n 94 graden bij extractie. Kopje verwarm ik voor met een beetje heet water.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron