Lidl koffiebonen in de editienl test van RTL

Bluecold

Lidl koffiebonen in de editienl test van RTL

Berichtdoor Bluecold » wo 30 jan 2013, 20:32

In editienl werden de lidl koffiebonen schijnbaar aangeprezen als de beste uit de test. Dit werd hier opmerkelijk bevonden en ook op thuisbarista.nl werden er wat wenkbrauwen opgetrokken. De experts in het panel van editie.nl waren Joost Leopold, juryvoorzitter bij vele kampioenschappen en eigenaar van Leopold Koffieschool en Victor Constandse, de kwaliteitsmanager en baristatrainer bij brandmeesters. De staat van dienst van deze mensen is niet te rijmen met de getestte koffies en resultaten in de RTL test. Hierom is reactie gevraagd, ik kreeg dit terug.
Beste Roeland en andere leden van het koffieforum,

Als ik tevoren had geweten dat deze (bizarre) test zoveel negatief stof zou doen opwaaien had ik nooit meegedaan aan de test.

Voor de kijker van deze test kan de opzet en de uiteindelijke uitkomst heel anders opgevat worden dan voor ons als deelnemers.

Een paar dagen voor de bewuste test ben ik gevraagd door RTL om deel te nemen aan deze test. En, welwillend als ik ben, gaf ik aan hiertoe bereid te zijn. Ik heb eerder gemerkt dat een tv optreden immers heel positief uitwerkt als reclame voor mijn Koffieschool.
De opzet van de test, zoals zij mij dit tevoren aangaven, was om een vijftal Koffiesoorten te testen welke geschikt zijn voor thuisapparatuur en alleen te verkrijgen zijn voor iedereen die in NL woont. Ik gaf zelf aan dat het misschien handiger is om binnen de vijf Koffiesoorten 1 horecakoffie te hebben en 1 koffie van de koffiespeciaalzaak.
Zij gaven aan dit niet te willen en alleen met supermarktkoffie te willen werken.
Er werd me verteld dat Victor eveneens in het proefpanel plaats zou nemen en vooraf de opnames heb ik Victor gebeld om door te spreken waar wij in iedere geval de nadruk op zouden leggen: koop nooit koffie uit de supermarkt maar koffie bij een koffiespeciaalzaak.

De opnames vonden plaats bij Brandmeesters Utrecht ( iets wat ik eigenlijk al vreemd vond omdat het immers om supermarkt koffie zou gaan en de koffie van BM zelf niet getest zou worden.

De blinde proeverij vond plaats. Wij, Victor, de moeder van de presentatrice en ik kregen geen voorinformatie over de koffie maar wel van de verschillende Koffiesoorten de bonen te zien.
Aan de bonen kan je al veel aflezen en ik heb, tijdens mijn tijd bij de golden coffeebox, altijd begrepen dat de aanwezigheid van minieme zweetdruppeltje olie aangeeft dat een koffie vers is.
Achteraf heb ik begrepen dat dit alleen te zien is bij een donkerder branding en niets met versheid te maken heeft.

We kregen achtereenvolgens de vijf verschillende Koffies als espresso, of Ristretto, voorgeschoteld en ons werd naar onze mening gevraagd.
Je moet goed begrijpen dat wij niet de vijf Koffies van tevoren bepaald hebben, hier heeft de producer van het programma voor gezorgd.
De ene koffie was ontiegelijk zuur en galbitter, terwijl de ander assig en verdrogend was.
Eigenlijk was het moeilijk zoeken naar positieve punten.
Geen enkele koffie was goed maar om toch een rankering te kunnen maken gaven we aan welke iets minder goed was dan de andere.
Het was echt the best of the worst zoeken.

Wij deden echt ons best iets positiefs te zoeken maar slaagde er niet in, logisch want de Koffies waren allen gemaakt voor kwantiteit en massa en niet volgens onze normen voor kwaliteit gebrand of gemelangeerd.

In de conclusie, die een van ons mocht geven, ( ik werd dit vanwege meer ervaring), konden we alles zeggen wat we wilden en gaf ik echt duidelijk aan dat het moeilijk kiezen is met zulke koffies.

Ik had natuurlijk ook mogen concluderen dat het te prijzen is dat er zoveel keus is op het gebied van koffiebonen in de supermarkt. Maar ja, zoiets bedenk je achteraf...

Toen de uitzending was zag ik hoeveel er geknipt was in het verhaal en dat alle nuance uit het verhaal gehaald is.
Ineens werd duidelijk dat ik de koffie van de Lidl als lekkerste had aanbevolen maar dat de nuancering best of the worst volledig was weggevallen.

Ik werd daarna gebeld door familieleden en vrienden om te vragen welke koffie ze van de Lidl mee moesten nemen. De omgekeerde wereld! En natuurlijk niet de strekking van het verhaal.

Later begreep ik ook dat de koffie van de La Place gebrand was voor lungo's en niet voor Ristretto... Geen wonder dat de koffie zo galbitter smaakte!

Het verhaal van de zweetdruppeltjes zag ik zelfs terug in de folder van de Lidl...

Enfin: wat leer ik hieruit? Ik doe niet meer mee met dit soort proeverijen, tenzij ik zelf de hand heb in het samenstellen van de koffies. En, tenzij ik voldoende ruimte krijg in een programma om de nuancering uit te kunnen spreken ( zoals in de kassa-test).

Hebben jullie nog vragen, stel ze gerust. Mijn deur staat voor jullie open.

Met vriendelijke groet,
Joost Leopold
Leopold Koffieschool
Beste Roeland,

Ik ben het helemaal eens met de reactie van Joost Leopold. Een fout maken kan gebeuren en daar kunnen wij ook van leren. Wij hebben net als velen op het koffieforum een passie voor koffie en zijn daar elke dag mee bezig of het nu werk of prive is.

Deze koffie's waren met zorg bereid. Wij mochten maar 1 espresso per merk proberen maar degene die de molen had afgesteld heeft van alle merken een hoop moeten proeven en was ook van mening dat deze echt niet niet lekker waren. Zowel Joost als ik werken met hoge kwaliteit koffie's die met zorg zijn uitgekozen, gebrand en gezet dit proef je ook terug in de espresso. De espresso's die wij die dag hebben geproefd waren niet lekker en van slechte kwaliteit en heel anders dan dat wij gewend zijn.

Zoals Joost schrijft wilden wij benadrukken dat je beter een koffie bij de koffiespeciaal zaak kunt kopen en niet bij de supermarkt maar ja dat is er inderdaad allemaal uitgeknipt.

Het is makkelijk om via internet ergens kritiek op te geven, daar kan je over na denken. Wij werden gevraagd voor deze test en na drie dagen stond de camera ploeg al op de stoep, zonder voorbereiding hebben wij mee gedaan en hebben wij geprobeerd om de gezette koffie's te proeven en om wat meer over koffie in het algemeen te vertellen.

Ik denk dat de meeste op het Forum ook ja hadden gezegd tegen deze test als hen werd gevraagd om mee te doen. Om een mening te geven en om specialty koffie aan te prijzen.

Wij weten nu voor de volgende keer dat we niet meer aan dit soort tests mee doen.

Mvg
Victor Constandse
Al met al vind ik het bijzonder attent dat Joost en Victor hebben gereageerd en ik vind het bijzonder kwalijk van RTL dat ze zo omgaan met de goede wil van mensen.

--dit is een dubbelpost vanaf het thuisbarista forum, maar het leek me dat dit verhaal bij zoveel mogelijk mensen die koffie een warm hart toedragen bekend moet zijn.--
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

bobbee

Re: Lidl koffiebonen in de editienl test van RTL

Berichtdoor bobbee » wo 30 jan 2013, 20:46

Helemaal goed dat dit bericht ook hier op het forum terecht is gekomen! Top! Ik snap die programma makers ergens ook niet, die willen toch ook een goed item neerzetten?

Dus zoals al bekend was: GEEN SUPERMARKTBONEN als je lekkere koffie wilt maken.
Espresso gear: || BEZZERA Strega || Eureka Olympus 75E Mythos burrs ||
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress || Kalita wave || KALITA Kettle || Kinu M47 ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

jan kees

Berichtdoor jan kees » wo 30 jan 2013, 20:57

de Lidl bonen komen er nét als de aldi bonen NIET in.
was vandaag toevallig bij de lidl en die bonen zijn in de aanbieding met inderdaad een kaartje erbij met de conclusies van de editie.nl test erop, 'goede afdronk etc' . De lidl springt daar altijd meteen op in, op goede testuitslagen, de aldi is daar niet zo/minder mee bezig. (lidl haalt de aldi aan alle kanten in, maar dit terzijde)
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

Bluecold

Berichtdoor Bluecold » wo 30 jan 2013, 22:01

Helemaal goed dat dit bericht ook hier op het forum terecht is gekomen! Top! Ik snap die programma makers ergens ook niet, die willen toch ook een goed item neerzetten?
Ze hebben de moeder van de presentatrice in het testpanel gefrot. Ik durf te stellen dat kwaliteit niet het hoofddoel was.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Tieske

Berichtdoor Tieske » wo 30 jan 2013, 23:32

Weer een paar slachtoffers van de media. Ze zullen vast een bepaalde verklaring hebben getekend en kunnen ze nu weinig doen, anders zou ik een rectificatie eisen...
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

Spironski

Berichtdoor Spironski » do 31 jan 2013, 04:30

Tof dat je hen hebt benaderd, en goed dat ze zo uitgebreid hebben geantwoord.

Ik snap hen wel, voor mij hoeven ze zich niet te verontschuldigen. Het is wel weer een bevestiging van het beeld dat ik van veel media heb: het gaat om een simpel "lekker" programma/artikel dat kijkcijfers genereert, niet om de inhoud. Ik heb al zoveel leugens gezien/gelezen, daar wordt je cynisch van.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

eleonardo

Berichtdoor eleonardo » do 31 jan 2013, 05:26

Mij verbaast het dan weer dat men hier nog steeds verbaasd over is. Het is toch wel bekend dat de media alleen (goed, hoofdzakelijk) geïnteresseerd is in kijkcijfers?
Carpe diem, bitx!

Arie19

Berichtdoor Arie19 » do 31 jan 2013, 23:00

RTL is toch 1 en al commercie en zij hebben de laatste tijd veel reclame van Lidl, denk je dat ze daar ook geen rekening mee houden??
Je dient toch je broodheer.
Ik heb ook de koffie geprobeerd, maar vond het echt niet te z..pen.
Als je verhalen hoort van mensen die bijv mee gedaan hebben met "Eigen huis en tuin", niet zoals hun willen, maar zoals RTL en de sponsors willen, dus gaat het met de koffie echt niet anders.
Ik verbaas me niet over deze voorgaande reacties.

Arie.

@3aan
Contacteer:

Berichtdoor @3aan » do 31 jan 2013, 23:03

Mij verbaast het dan weer dat men hier nog steeds verbaasd over is. Het is toch wel bekend dat de media alleen (goed, hoofdzakelijk) geïnteresseerd is in kijkcijfers?
Het verbaast me niets dat jij er verbaasd over bent. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Gaggia Orione 1961 - Compak K8 met doseerschuif
Volg Adriaans koffiekar op http://www.facebook.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

eleonardo

Berichtdoor eleonardo » vr 01 feb 2013, 00:22

Het verbaast me niets dat jij er verbaasd over bent. 8-)
:lol: :lol:
Carpe diem, bitx!

Terug naar “Koffie(bonen)”