Groene bonen, gratis ophalen!

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor pichichi » di 15 aug 2017, 23:01

Wanneer gaan we zo'n sample van 50 jaar oud cuppen pichichi? :p
Overmorgen misschien wel.... ;)

--
Oudere crops kunnen inderdaad nogal eens verrassen. Ik cup weleens een "two years old crop" s14/16 ss fc Brazil voor een klant die daar specifiek om vraagt (smaak- en vooral prijstechnisch natuurlijk ook). Nu hebben die Brazilianen daar beslist een geavanceerde gecontroleerde methode voor die ik nog nader moet uitzoeken, maar vaststaat dat ze er verstand van hebben! Die cupt een versere crop er nog weleens uit :)

Andere "oudere" voorbeelden, gewenst en/of gemanipuleerd zijn Old Brown Java en Monsooned koffies.

Ethiopiërs gaan er prat op, zowel het volk als de boon, dat het jaaaaaren goed blijft. (Heeft misschien ook met hun eigen "brandmethode/ritueel" te maken...).

En o ja, ik cupte twee weken terug Kenya AA van juni 2016. Die was in de eerste week na branding nog goed te doen. Daarna scheen het oldishe er wel doorheen helaas. Daarna probeerden we een viertal Panama van crop 14/15 Specialty auction samples die ik nog had liggen. De washed varianten traditional en gesha waren niet eens oud van smaak maar wel hun karakteristieken verloren en dus ronduit saai (terwijl voor de gesha toendertijd 15 dollar per lb werd afgetikt!). De naturals traditional en gesha waren nog best te doen! Dat fruitige, fleurige, winey, fermentige van weleer stond nog redelijk overeind, en verbloemde (bingo! :))) de leeftijd!

Wat betreft invriezen is de koffiw van George Howell een puik voorbeeld: de Kenya Mamuto die ik begin dit jaar had van oogst 12/13 staat in mijn top 5 aller tijden (misschien wel top 3...).
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

iggi
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 20:44

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor iggi » wo 16 aug 2017, 08:39

Dus invriezen is altijd verstandig?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor Pti » wo 16 aug 2017, 08:50

Zoveel inkopen als je binnen een acceptabel tijdbestek zal consumeren, dat is pas verstandig ;)

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor Erik82 » wo 16 aug 2017, 09:21

Dus invriezen is altijd verstandig?
We hebben het dan over diepvriezen (-40C) en niet in je gewone huis, tuin en keukenvriezer die elke dag opengaat. Dat is namelijk niet bevorderlijk en ook de grote fout die de meeste mensen met gebrande bonen maken. Je zult dan een aparte speciale vriezer voor je groene bonen moeten kopen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor @3aan » wo 16 aug 2017, 14:54

Je koopt een oude vriezer en sloopt de thermostaat er uit, gaat die geheid 40 graden vriezen, koop wel een super geisoleerde, scheelt enorm in de verbruikskosten, heb hier een Bosch, daar was die thermo dus van overleden, stond veel heel veel te verbruiken, die ging tot - 48 gemeten met een thermokoppeltje langs het deurrubber deze zoog toen alleen geen vacuum meer, de betere vriezers doen dat.

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor pichichi » vr 25 aug 2017, 14:58

Ik heb 2 zakken à 2kg groen met een Kenya blend. Zijn samengevoegde type samples van crop 2016. AA AB en beetje AB FAQ door elkaar. Ongeveer 9 maanden "oud". Donker en droog bewaard. Wellicht nog leuk om mee te spelen voor iemand hier. Die het eerst komt...

Ik hoef er niets voor te hebben. Verzendkosten (5 euro DHL bijv.) wel voor eigen rekening.
20170825_101827.jpg
20170825_101235.jpg
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor ErikW » vr 25 aug 2017, 16:20

Dan graag naar sturen!

Via PB.

Gr Erik

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor pichichi » di 05 sep 2017, 19:56

Kenya bonen zijn al-dus onderweg naar ErikW!

(Enne... mijn Sette staat klaar in Tilburg... ;) :lol: )
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

thomasvanhoven
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 21:55

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor thomasvanhoven » vr 05 jan 2018, 19:13

Ik zou wel intresse hebben in de jute zakken met bonen zoek namelijk nog wat opvulling voor mn koffietentje
Had je toevallig nog wat liggen?
BACCA ROSSA

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Groene bonen, gratis ophalen!

Berichtdoor pichichi » di 05 jun 2018, 23:05

Ik zou wel intresse hebben in de jute zakken met bonen zoek namelijk nog wat opvulling voor mn koffietentje
Had je toevallig nog wat liggen?

Ruilen Thomas...... tegen twee espressokopjes ;) :lol: 8-)

(maar ik bedoel het serieus!)

En voor alle anderen: ER ZIJN NOG STEEDS EEN REDELIJK AANTAL MINSTENS HALF AFGEVULDE JUTE ZAKKEN MET OUDERE SAMPLES (EEN BONTE MIX), NIET VOOR CONSUMPTIE (althans, geen enkele garantie of verantwoordelijkheid onzerzijds!), WEL VOOR PROEFDRAAIEN VAN JE (NIEUWE) BRANDER OF TER DECORATIE
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron