Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Wat vind je hiervan?

Peiling eindigde op di 02 jan 2018, 21:00

Bagger
9
90%
Vrij interessant
1
10%
Erg interessant
0
Geen stemmen
Waneer kan ik bestellen?
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 10
Bastiaanboelhouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 dec 2017, 17:00

Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor Bastiaanboelhouwer » ma 18 dec 2017, 21:00

Repost van eerder, nu zonder link :). benieuwd naar jullie mening!

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een nieuw koffieconcept en ben op zoek naar (opbouwende) kritiek. Geen betere plek om die te krijgen dan hier, schat ik in.

Mijn idee: met de sterke globalisatie zijn we steeds verder verwijderd van de producten die we consumeren. Koffie is een voorbeeld. Koffie komt uit de hele wereld maar los van wat globale informatie over land van herkomst mis ik in de koffiebeleving vaak meer achtergrond. Ik ben benieuwd of ik daar de enige in ben.

Mijn concept focust zich op een maandelijkse levering koffie (250/500gr, bonen/maling) waarbij meer diepte achtergrond over boon meekomt (in de vorm van een flyer of digitaal verhaal). Idee is om niet alleen te informeren over land van herkomst, maar ook de regio en zelfs de boer uit te lichten, alsook elke maand inzoomen op een deel van het proces van verbouwend tot branden.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor Pti » ma 18 dec 2017, 21:37

Gemalen? Dat is toch oerzonde, dat is alsof de ambachtelijke bakker je een "vers" geroosterd brood aanbied.

Je concept is naar mijn mening weinig vernieuwend en je zult je of op kwantiteit moeten storten; of wel elke keer met zoiets waanzinning exclusiefs op de proppen moeten komen dat je met een roastnl of een van de andere buitenlandse grote namen kunt concurreren.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor pichichi » ma 18 dec 2017, 22:45

Hear, hear Arnoud.

@Bastiaan: als inwoner van Amsterdam Area ken jij allang alle hoeken en gaten van de Amsterdamse koffiescene neem ik aan; zodat je weet "wat en wie er speelt"... Toch? Nee, inderdaad, ik geloof het eigenlijk niet. Gouden Tip: ren morgen naar de boekhandel en koop de gloednieuwe KoffieTCacao, met daarin een prachtig kaartje van een stuk of 40 specialty coffee plekjes in Amsterdam e.o. Loop eens binnen bij een stuk of 8 à 10 ervan en trek dan wat verdere conclusies. En wat betreft de markt buiten Amsterdam en andere (grote(re)) steden: er zijn inderdaad al een aantal (inter)nationale leveranciers op de manier zoals jij voorstelt (maar NIET gemalen, hou op schei uit!). Zij - en/of de branderij - leveren al de nodige info aan, tot op nano-niveau.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor Erik82 » di 19 dec 2017, 07:43

Wat je omschrijft doen nagenoeg alle bekende branders al. Juist het weergeven van achtergrondinformatie is in de speciality coffee scene belangrijk. Tevens hebben al deze branders maandelijkse abonnementen. Voorgemalen koffie is vloeken in de kerk.

Je concept is dus alles behalve vernieuwend. Blijkbaar heb je dan ook niet heel veel onderzoek gedaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor goosman » di 19 dec 2017, 09:58

Ik gruw van abonnementen, ik maak zelf wel uit welke koffie ik lekker vindt en wil bestellen; totaal geen behoefte aan ergens aan vast zitten. Van de bedrijven waar ik bestel weet ik ook precies hoe consistent de kwaliteit en de branding is. En als ik echt geinteresseerd ben in de oorsprong van de koffie zoek ik dat zelf wel op, of ik maak een analoog praatje met de brander.

Op dit forum zitten imho veel puristen, en dat vormt slechts een zeer selecte cohort van je potentiele klantenkring. Ik neem aan dat je in het kader van gedegen marktonderzoek je licht ook opsteekt in een populatie minder kritische koffie-genieters.
Quickmill 2820 / Carimali M1

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor Pti » di 19 dec 2017, 11:04

Ik had ooit een "roasters choice" abonnement bij een grote Nederlandse branderij. Toen ze me voor de tweede keer op rij een koffie uit de vaste collectie, die nota bene dan goedkoper is dan het abonnement, heb ik het snel weer stop gezet. Die wilde volgens mij gewoon van de voorraad af die anders niet verkocht werd.

De bovengenoemde (inter)nationale abonnementen zitten zeker leuke bonen bij maar ik zit het liefst aan zo min mogelijk zaken vast. Een overschot aan bonen zou ik pas écht zonde vinden.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor fransg » di 19 dec 2017, 11:16

Moyee koffie in Amsterdam doet al zoiets met abonnementen van koffie die 'een beetje speciaal, met een verhaal' is. Leuk voor mensen die 'iets speciaals' willen voor niet teveel geld, 'een beetje fair trade enzo' met 'wat te lezen erbij maar niet teveel' en koffie op abonnement, naar wens gemalen, bonen of cups die huppekee zo de automaat in kunnen zonder puriteins gedoe van koffiegekken.

Zitten investeerders achter met diepe zakken en ze doen het zakelijk goed met een leuk team jonge ambitieuze start-up medewerkers.

Kortom, het concept is absoluut niet nieuw. Ik las op de Linkedin van de bedenker van dit concept een uitspraak van Tesla-oprichter Elon Musk, iets als "ga door, ook als niemand iets ziet in je idee" maar dit is geen Spacex of volstrekt nieuw vervoersconcept, maar meer iets als "ik ben van plan een app te maken met een sociaal netwerk waar iedereen elkaar over zichzelf kan vertellen" -- het bestaat al lang.

Er zou een facebook-groep moeten zijn voor oprichters en verkopers en consumenten van dergelijke "bijna echte koffie" producten, waar de handelaar zijn leuke makkelijke spullen kan aanbieden, met hippe kwasi-simpele labels erop, in strak wit of recyclepapier-bruin, waar tevreden klanten hun Instagram-plaatjes van lekker schuimende kopjes koffie kunnen delen. Maar zakelijk gezien kan het voor een site als koffiepraat ook aantrekkelijk zijn daar een graantje van mee te pikken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor Erik82 » di 19 dec 2017, 15:29

Die Roaster's choice heb ik ook opgezegd want liep tegen hetzelfde aan. Als je bij een brander als Wendelboe een abonnement neemt ben je inclusief verzenden sowieso goedkoper uit dan daar in de branderij kopen en dan heb je het nog niet eens over de hele bijzondere bonen die er soms bijzitten. Vorige maand had ik 80 euro aan bonen voor 40 en deze maand 45 euro voor 40 euro maar dan inclusief verzenden. Meestal krijg je bonen die niet eens in de webshop komen waar ze een mooie zak van hebben weten te bemachtigen. Zo heb je vaak wat bijzonders voor een leuke prijs.

Ik geniet graag van wat er op dat moment goed is en aangezien je een abo bij een specifieke brander neemt weet je precies wat voor kwaliteit je kunt verwachten. Het hele jaar door hetzelfde drinken is het ergste wat ik me voor kan stellen, dat hou ik zelfs nog geen maand uit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

SlowDownCoffee.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 dec 2017, 11:32

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor SlowDownCoffee.nl » vr 29 dec 2017, 11:51

Abonnementen zijn momenteel helemaal in, zijn al meerdere bedrijven die ervoor gekozen hebben dit aan te bieden. Ik denk dat je heel duidelijk voor jezelf moet stellen waarom ze bij jou moeten kopen. Een abonnement is meer het ontzorgen van..

Maar ontzorg je consumenten met een abonnement op dit gebied?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nu zonder link: advies rondom nieuw koffie concept

Berichtdoor fransg » vr 29 dec 2017, 15:16

Als je reeds in de zorgen zit over de bestelling van een zakje bonen, dan ben je ver heen.

Ik denk eerder dat mensen als Erik82 zijn geïnteresseerd in het avontuur om een bepaalde brander te volgen in wat deze zoal tegenkomt en brandt, dat levert leuke verschillende verrassende zendingen op. Maar dan niet van branders die alleen een praatje en een plaatje verkopen.

Er wordt niet 'ontzorgt' en er zijn geen mantelzorgende bonen met zorgbudget.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron