Bonen bewaren.

Koffiekanon
Berichten: 58
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 07:03

Bonen bewaren.

Berichtdoor Koffiekanon » za 31 mar 2018, 08:23

Omdat ik thuis een volautomaat heb en een bialetti moka express bestel ik altijd 1 kg bonen en 250 gram gemalen bonen bij fascino.
In het weekend gebruik ik meestal de bialetti omdat ik dat net wat lekkerder vind en dan net wat meer tijd heb om het te maken.

Nu ben ik beetje aan het zoeken gegaan hoe je nu het beste de bonen en de gemalen bonen kunt bewaren.
De 1 die zegt vacuüm in zakjes en in de vriezer en eruit halen wanneer je nieuwe nodig hebt, de ander zegt weer in een tightvac of coffeevac.
Kies je voor de 2e optie moet die vacuüm bus dan in de koelkast?

Ik ben even de weg kwijt wat nu de beste manier is om de smaak zo lang mogelijk te houden.
Zeker omdat ik wel een week of 5 doe met 1KG bonen is het voor mij wel prettig dat de bonen zo lang mogelijk vers blijven.

Hopelijk kan iemand mij een duidelijk antwoord geven.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor bobbee » za 31 mar 2018, 08:35

Apart verpakt per gewicht wat je op een dag verbruikt luchtdicht (liefst gevacumeerd) in de vriezer. De bonen kunnen bevroren in de maler.
Bonen die in de vriezer hebben gelegen blijven beter op smaak maar raken versneld die smaak kwijt. Vandaar in kleine porties verpakken en invriezen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor GuidovW » za 31 mar 2018, 10:13

Om die reden haal k meestal max 500 gram en maal alles zelf.
Ook voor de moka express.
Ik haal het bij de brander, dus altijd vers. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor fransg » za 31 mar 2018, 10:45

Ik ben even de weg kwijt wat nu de beste manier is om de smaak zo lang mogelijk te houden.
Zeker omdat ik wel een week of 5 doe met 1KG bonen is het voor mij wel prettig dat de bonen zo lang mogelijk vers blijven.
Mooi gebrande bonen maken een interessante ontwikkeling door in de tijd na het branden en ik vind het de moeite waard die veranderingen te volgen en ervan te genieten, er bovendien wat van op te steken.

Voor mij niet nodig de bonen daarin tegen te houden. De smaak kan kort na de branding wat fel zijn, daarna mooi gebalanceerd, vervolgens mild en rijk, later komen wat subtiele smaken nog beter tot hun recht voordat de laatste bontjes helaas weer onderin de hopper verdwijnen en het tijd is voor de volgende batch. Die periode strekt zich uit over drie tot vijf weken. En een enkele keer is het tegen die tijd al gedaan met de boontjes, zijn ze wat vlak geworden in smaak. Ook interessant.

Licht gebrande bonen doen er soms een stuk langer over om hun 'top' te bereiken, is mijn ervaring, en als je dan door bevriezing of andere kunstgrepen alles op alles zet om die kans te missen, dan doe je jezelf (en de boontjes) tekort.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Erik82 » za 31 mar 2018, 15:18

Gewoon genoeg bestellen voor max 3 weken en je er geen zorgen over maken. Die voorgemalen koffie is sowieso kansloos want die is al lang en breed vergaan als hij bij je thuis aankomt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Koffiekanon
Berichten: 58
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 07:03

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Koffiekanon » za 31 mar 2018, 16:12

Gewoon genoeg bestellen voor max 3 weken en je er geen zorgen over maken. Die voorgemalen koffie is sowieso kansloos want die is al lang en breed vergaan als hij bij je thuis aankomt.
Ook als je deze bij fascino laat malen?
En als je niet doet invriezen, en ik maak nu de zak open en vul mijn machine met de bonen nu. (mijn machine maalt ze zelf) wat doe ik dan met de rest van de zak? gebruik nu een knijper van Ikea, leg ik hem dan gewoon in de kast of koelkast?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor GuidovW » za 31 mar 2018, 16:20

Gewoon genoeg bestellen voor max 3 weken en je er geen zorgen over maken. Die voorgemalen koffie is sowieso kansloos want die is al lang en breed vergaan als hij bij je thuis aankomt.
Ook als je deze bij fascino laat malen?
En als je niet doet invriezen, en ik maak nu de zak open en vul mijn machine met de bonen nu. (mijn machine maalt ze zelf) wat doe ik dan met de rest van de zak? gebruik nu een knijper van Ikea, leg ik hem dan gewoon in de kast of koelkast?

Ik zet er ook een knijper op en zet hem in de kast.
De zak heeft meestal een ventiel.
Ik druk de lucht er zoveel mogelijk uit en sluit de zak tot boven het ventiel.
De bonen kunnen verder ontwikkelen (voor zover dat nog plaats vindt), maar met zo weinig mogelijk zuurstof toetreding.

Geen wetenschappelijke aanpak, maar werkt prima voor mij.
Zo'n fijnproever ben ik ook (nog) niet.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor fransg » za 31 mar 2018, 16:22

Die voorgemalen koffie is sowieso kansloos want die is al lang en breed vergaan als hij bij je thuis aankomt.
Ook als je deze bij fascino laat malen?
Maakt niet uit of je de bonen laat voormalen door de een of door de ander. Gemalen = dood.

"X gaat zijn vrouw ombrengen, maar hoe zorgt hij ervoor dat ze volgend jaar wel samen op vakantie kunnen"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Koffiekanon
Berichten: 58
Lid geworden op: do 27 jul 2017, 07:03

Re: Bonen bewaren.

Berichtdoor Koffiekanon » za 31 mar 2018, 16:56

Die voorgemalen koffie is sowieso kansloos want die is al lang en breed vergaan als hij bij je thuis aankomt.
Ook als je deze bij fascino laat malen?
Maakt niet uit of je de bonen laat voormalen door de een of door de ander. Gemalen = dood.

"X gaat zijn vrouw ombrengen, maar hoe zorgt hij ervoor dat ze volgend jaar wel samen op vakantie kunnen"
duidelijk, dus verstandig om een maler te kopen? aangezien ik alleen een maler nodig heb voor in het weekend en dus niet veel wil aan uitgeven wat is dan een goede maler?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Alternatief voor PID in Bezzera

Berichtdoor bobbee » za 31 mar 2018, 19:25

Koop een goede maler of niet. Een 2 hands van marktplaats is goed. Zit je tussen de 100 en 200 euro.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron