Esoresso zuur +/- 5 weken na branding

Gebruikersavatar
trabuca
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 19:40

Esoresso zuur +/- 5 weken na branding

Berichtdoor trabuca » wo 13 jun 2018, 20:53

Na een week of 5 na branddatum beginnen veel bonen mij te zuur te smaken. Kan ik hier iets aan doen?

Ik heb nu https://giraffecoffee.nl/winkel/koffie/the-blend/ van branddatum 3 mei. Na 1,5 week begon deze erg lekker te smaken tot eind mei. Bij mij begint het vaak zuurder te snaken vanaf het moment dat ik de maalgraad fijner moet gaan stellen. De eerste weken stel ik bijna niet bij en blijft de doorloop constant, maar er lijkt een omslagpunt te zijn. Ik doe 17-18 gram gemalen bonen op 35ml gewogen espresso.

Ik drink met name zuid amerikaanse bonen. Misschien is het normaal en moet ik zorgen dat ze eerder op zijn. Maar helpt het als ik fijner maal en minder doseer? Of grover malen en meer doseren of temperatuur aanpassen? Of....?
Profitec Pro 700 | Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Esoresso zuur +/- 5 weken na branding

Berichtdoor bobbee » wo 13 jun 2018, 21:03

Niet tot 5 werken wachten met opdrinken of lagere hoeveelheid bestellen, je besteld vers gebrande bonen maar laat ze oud worden door de waarschijnlijk grote hoeveelheid.
Je kunt ook fijner malen en lager doseren maar de bonen verliezen gewoon smaak. Temperatuur van water kan ook wat hoger maar weet niet hoe het nu is afgesteld.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
trabuca
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 19:40

Re: Esoresso zuur +/- 5 weken na branding

Berichtdoor trabuca » wo 13 jun 2018, 21:40

Het gaat meestal gelukkig vaak over de laatste 100-200 gram maar is 5 a 6 weken al te oud? Bij 10 weken geloof ik dat maar lees ook vaak dat 5 weken wel moet kunnen. Ja de crema is minder maar het is nog drinkbaar en ik gooi het niet weg. Ik moet gewoon meer doordrinken :)

De temp is ingesteld op 93 graden op de PID, de profitec schijnt een compensatie te hebben zodat de ingestelde temperatuur overeen komt met de temp in de zetgroep tijdens extractie. Ik heb het niet nagemeten.
Profitec Pro 700 | Eureka Mignon XL

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Esoresso zuur +/- 5 weken na branding

Berichtdoor bobbee » wo 13 jun 2018, 21:43

Tsja, het is ook niet dat ik je wil zeggen dat de bonen te oud zijn hoor. Maar je proeft zelf het verschil.
Probeer eens lager te doseren en fijner te malen. Dat zou het zure wat moeten drukken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Esoresso zuur +/- 5 weken na branding

Berichtdoor Erik82 » do 14 jun 2018, 07:41

Inderdaad lager doseren, fijner malen en langere extractietijd aanhouden. Giraffe brand ook niet dusdanig licht dat dat een probleem kan zijn. Ik denk dat je nu een gevalletje van onderextractie (dus zuur) te pakken hebt doordat de bonen oud worden en je er te weinig op in aan het spelen bent om dat te compenseren. Wat mij betreft is 5 weken wel echt de max, liever onder de 4 weken blijven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
trabuca
Berichten: 43
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 19:40

Re: Esoresso zuur +/- 5 weken na branding

Berichtdoor trabuca » do 14 jun 2018, 21:13

Bedankt voor de tips. Zojuist eentje fijner gemaald met 15 gram koffie, 36 gram in het kopje, en het zuurtje is weg. Doorlooptijd 32 seconden na start pomp.
De smaak is ook vlakker, zachter.
Profitec Pro 700 | Eureka Mignon XL


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: donge900 en 21 gasten

cron