Goede bonen voor in een volautomaat

debontehond
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 22:01

Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor debontehond » ma 18 jun 2018, 13:28

Hi,

Ik heb een Nivona 626 gekocht. Dit is natuurlijk ‘slechts een auromaat’ maar wel een redelijk goede dacht ik. Ik drink voornamelijk Lungo en soms een Espresso. In de regel geen melk dus.

Nu ben ik de laatste tijd aan het experimenteren met bonen. Ik heb de meeste AH bonen geprobeerd en vind sommige best goed. Met name de Medellin Secret koffie smaakt me goed.

Verse koffie schijnt dan toch het beste te zijn. Ik heb een proefpakket bij brandzaak.nl genomen maar was niet onder de indruk van de prijs kwaliteit verhouding. Nu heb ik Dutch Barista Coffee geprobeerd en dat is iets beter maar ik had er meer van verwacht. Misschien verwacht ik teveel maar ik vind het verschil met de betere supermarkt koffie klein.

Nu vraag ik mij af:
1. Welke verse brander staat goed aangeschreven?
2. Wat kan ik überhaupt van mijn Nivona automaat verwachten?

Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor fransg » ma 18 jun 2018, 14:40

Ik heb een Nivona 626 gekocht.
Tweedehands neem ik aan? Want ik zie hem online momenteel niet meer verkrijgbaar. Zo te zien een "alles in een" machine van rond de € 400 nieuw, klopt dat, dus rond de €100 gebruikt?

Ik zou daar gewoon supermarktbonen in gooien en als je echt wat beters wil, dan van voren af aan beginnen. Goeie bonen, goeie maler etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

robertp
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 11 jun 2018, 11:46

Re: Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor robertp » ma 18 jun 2018, 14:41

Eerlijk gezegd ben ik ook benieuwd.

Mijn zwager heeft een Saeco in ongeveer dezelfde prijsklasse en vertelde ook altijd dat hij het niet de moeite waard vond om Medellin Secret bonen of beter te kopen voor zijn volautomaat. Hij proefde nauwelijks verschil met goedkopere bonen en al de smaak nuances waar mee geadverteerd werd gingen aan hem voorbij. Volgens mij drinkt hij inmiddels weer HEMA bonen.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor Capulus » ma 18 jun 2018, 15:07

Hi,

Ik heb een Nivona 626 gekocht. Dit is natuurlijk ‘slechts een auromaat’ maar wel een redelijk goede dacht ik. Ik drink voornamelijk Lungo en soms een Espresso. In de regel geen melk dus.

Nu ben ik de laatste tijd aan het experimenteren met bonen. Ik heb de meeste AH bonen geprobeerd en vind sommige best goed. Met name de Medellin Secret koffie smaakt me goed.

Verse koffie schijnt dan toch het beste te zijn. Ik heb een proefpakket bij brandzaak.nl genomen maar was niet onder de indruk van de prijs kwaliteit verhouding. Nu heb ik Dutch Barista Coffee geprobeerd en dat is iets beter maar ik had er meer van verwacht. Misschien verwacht ik teveel maar ik vind het verschil met de betere supermarkt koffie klein.

Nu vraag ik mij af:
1. Welke verse brander staat goed aangeschreven?
2. Wat kan ik überhaupt van mijn Nivona automaat verwachten?

Wat denken jullie?
Hallo,

Als je het verschil tussen DBC en 'goede' (oude) bonen van de Albert heijn niet duidelijk proeft, dan is er vast iets mis met de zetmethode /apparatuur. Een halfautomaat met een goede molen is vermoedelijk de oplossing.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor Erik82 » ma 18 jun 2018, 16:56

Probleem is de apparatuur want het verschil in bonen van de AH en van DBC is gigantisch in het voordeel van DBC. Echt een wereld van verschil.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

debontehond
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 jun 2017, 22:01

Re: Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor debontehond » di 19 jun 2018, 09:37

Dit verbaast me toch wel. Kan ik nog wat tweaken qua maling, temperatuur oid? Wat is er, in de regel, voor nodig om dat verschil te proeven? Had een Jura het verschil gemaakt of moet ik dan echt aan een piston machine denken?

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor Capulus » di 19 jun 2018, 09:44

De maling kan vaak bijgesteld worden. Een Jura zal vermoedelijk (nagenoeg) het zelfde effect opleveren. Zoals eerder aangegeven zal een goede maler met een halfautomaat de oplossing zijn.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Goede bonen voor in een volautomaat

Berichtdoor Erik82 » di 19 jun 2018, 11:31

Volautomaten zijn nou eenmaal niet al te best qua onderdelen en dat proef je nu. Je betaalt minder voor de hele volautomaat dan voor een degelijke maler of een goede halfautomaat. Als je echt het maximale uit je koffie wilt halen is een halfautomaat met maler de enige optie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten