bonen voor americano

Bram
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 sep 2017, 00:27

bonen voor americano

Berichtdoor Bram » di 17 jul 2018, 10:26

Hi,
Nu een klein jaartje verzeild in de espresso hobby. Erg leuk om te experimenteren met verschillende bonen van verschillende branders. (Fascino, Koffielab, Caffenation etc.).
Een mooie espresso krijgen lukt me steeds vaker, met steeds verschillende smaken. Ik krijg de maalgraad en extractie steeds sneller goed bij een nieuwe boon. Wanneer het echt goed is gelukt krijg ik het gevoel een bonbons te nuttigen. Bij lichtere brandingen nog wat lastiger om een mooi beeld te krijgen in de naked portafilter.

Ik probeer de geur van de bonen, maalsel en espresso te boordelen en proef daarna eerst zonder suiker, maar neem vaak weer andere smaken waar na een heel klein beetje suiker door te roeren. Een beetje zoals zout smaken versterkt in gerechten. Kortom; ik vermaak me wel.

Nu heb ik een vraag aan jullie v.w.b. de bonenkeuze. Mijn vriendin drinkt alleen cappuccino en is tevreden met veel bonen. Ik drink om te proeven en testen vaak espresso's en vind zowel lichte als donkere brandingen lekker. Overdag werk ik vaak thuis en drink dan americano's. Nu merk ik wel dat deze categorie mij steeds minder tevreden stelt in smaak. Ik vind het lastig te bepalen welke bonen het meest geschikt zijn voor americano.

Omdat ik wellicht sneller wil kunnen wisselen tussen koffie's overweeg ik om een goede 'standaard' boon in de Atom te hebben voor cappucino/americano (meest gedronken) en om een handmaler aan te schaffen voor de espresso's (en ook voor slow). Denk hierbij aan de Kinu.

Wie heeft er een tip over de bonenkeuze voor een goede americano. Zijn er wetmatigheden om te kiezen voor een donkere of lichtere branding, herkomst of soort. Welke bonen doen het volgens jou goed als americano? Liefst dan ook geschikt in de cappuccino.
Anima sana in corpore caffeinato
Rocket Mozzafiato type V - Eureka Atom V2 - Kinu m47

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Pti » di 17 jul 2018, 10:47

In principe is een Americano natuurlijk niets meer dan een espresso aangelengd met wat water. Je kunt van elke espresso een Americano maken en het resultaat is simpel zat een waterige espresso.

Er van uitgaande dat dit de reden is dat het je minder kan bekoren zou ik op zoek gaan naar een boon met veel body.

Denk Centraal- of Zuid Amerikaans, of bijvoorbeeld aan Zuidoost Azië.
Rassen als Bourbon, Castillo en Pacas scoren goed op body, of kies een blend met een goede dosis Brazilië.

Branding is daarbij best belangrijk en lichte roasts zijn vaak te delicaat, daar kun je beter een mooie slow Coffee van zetten dan een Americano.
Als de koffie heel fruitig en zurig is is de branding vaak niet gericht om mody te accentueren. Daarvoor wil je wat langzamer gebrande bonen, dus denk vanaf een mooie medium roast.

Gebruikersavatar
johnmoeleker
Berichten: 23
Lid geworden op: di 13 mar 2018, 06:31

bonen voor americano

Berichtdoor johnmoeleker » di 17 jul 2018, 12:24

Ik vind de bonen van Capriole in den haag lekker
Voor een espresso de porto fino en voor met melk (of water?) de forte of flores
Vers gebrand op de slow roast manier
Ik haal ze bij het café want woon er redelijk dichtbij, maar ze hebben ook een webshop
Op de zakjes wordt de branddatum vermeld

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Tekork » di 17 jul 2018, 13:35

Hey Bram, die zoektocht heb ik ook gehad. Ik ben bij de Afrikaanse espresso’s uitgekomen omdat ik van fruitig hou.

Uiteindelijk ben ik gestopt met Americano’s / long black omdat je daarvoor verschillende (betere) filtermethodes hebt. Met bijvoorbeeld een V60 en een Kinu handmaler haal je nog meer smaken uit de boon. Gewoon proberen en het heet niet voor niks een espressomachine...
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Erik82 » di 17 jul 2018, 13:54

Inderdaad gewoon overgaan op filterkoffie en voor de rest alleen espresso drinken. Ik heb zowel americano's als cappuccino's omgeruild voor filterkoffie. Voor de rest drink ik alleen nog maar espresso. Je hebt dan een veel betere smaak dan met een americano.

Mocht je echt een americano willen maken dan heeft Pti je al het meest correcte en uitgebreide antwoord gegeven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Erik82 » di 17 jul 2018, 15:35

Ik vind de bonen van Capriole in den haag lekker
Voor een espresso de porto fino en voor met melk (of water?) de forte of flores
Vers gebrand op de slow roast manier
Ik haal ze bij het café want woon er redelijk dichtbij, maar ze hebben ook een webshop
Op de zakjes wordt de branddatum vermeld
Heb je ze zelf getest als Americano? Een koffie die geschikt is als cappu hoeft helemaal niet geschikt te zijn voor een americano. Slow roast is trouwens echt een ontzettend domme marketingterm die nergens op slaat. Valt onder dezelfde noemer als "vers gemalen koffie" (alleen zijn de bonen al maanden oud dus alles behalve vers).

Jammer dat ze bij de informatie wel bloei- en oogstperiode en andere informatie zetten maar niet het jaartal van de oogst die ze verkopen. Die laatste is namelijk het belangrijkste van allemaal.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
johnmoeleker
Berichten: 23
Lid geworden op: di 13 mar 2018, 06:31

Re: bonen voor americano

Berichtdoor johnmoeleker » di 17 jul 2018, 18:23

Niet getest als americano

Bram
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 sep 2017, 00:27

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Bram » wo 18 jul 2018, 10:39

Bedankt voor jullie reacties en tips, helpt me weer verder :D

@PTI, ik denk dat je gelijk hebt met body. Ik vind de smaak vaak wat vlak worden. Ik gebruik in verhouding steeds minder water in de americano. Eigenlijk ergens tussen espresso en americano in. Bij Espresso gaat het voor mij echt om een smaakbeleving. Niet voor de dorst of als drank. Daarvoor zoek ik dus een geschikte koffievorm. Hoewel thee daar ook een goede oplossing voor is.

Eigenlijk is jullie advies dus; espressobonen in de Atom voor espresso en cappuccino, en dan een handmaler voor de slow koffie als vervanging van de americano's. Ik wil dat gaan proberen en de smaakverschillen proeven.

Het is prettig wanneer de handmaler ook espresso-maalsel kan produceren. Ik zou namelijk ook graag kleinere hoeveelheden bonen bestellen en heb met handmalen minder maalverlies dan met de Atom. Op een pak bonen van 250 gram verlies ik nu relatief veel maalsel door de aanpassingen van de instellingen en het steeds doormalen van achtergebleven koffie.

Ik overweeg de Kinu M47 aan te schaffen. Is dat als handmaler geschikt als aanvulling op mijn Atom? Of zou je voor een andere maler kiezen?
Anima sana in corpore caffeinato

Rocket Mozzafiato type V - Eureka Atom V2 - Kinu m47

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Pti » wo 18 jul 2018, 11:38

De kinu produceert minstens even goed maalsel als de atom, maar met zo'n handheld maler voor espresso malen is een klusje waar ik persoonlijk niet heel vrolijk van wordt...

Voor ca. €100 koop je wel een baratza koffiemolen, de encore, die prachtig is voor (hoofdzakelijk) slowcoffee. Zijn duurdere broertje de virtuoso, heeft iets meer stel bereik wat hem enigsinds bruikbaar maakt in het espressogebied.

Het single dosen van een grote horecamaler met doser is de beste budget oplossing voor goed maalsel met weinig retentie. Maar helaas komt dat met een prijs op gebied van aanrecht ruimte.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Capulus » wo 18 jul 2018, 12:49

De kinu produceert minstens even goed maalsel als de atom, maar met zo'n handheld maler voor espresso malen is een klusje waar ik persoonlijk niet heel vrolijk van wordt...

Voor ca. €100 koop je wel een baratza koffiemolen, de encore, die prachtig is voor (hoofdzakelijk) slowcoffee. Zijn duurdere broertje de virtuoso, heeft iets meer stel bereik wat hem enigsinds bruikbaar maakt in het espressogebied.

Het single dosen van een grote horecamaler met doser is de beste budget oplossing voor goed maalsel met weinig retentie. Maar helaas komt dat met een prijs op gebied van aanrecht ruimte.
Zelf gebruik ik ook een elektrische maler voor het hoofdzakelijk gebruik van espresso/cappuccino. Daarnaast gebruik ik de m47 voor filter(erg gemakkelijk) en voor afzonderlijke speciale koffie, zodat ik kan kiezen. Ik zou niet de hele dag espresso met de hand willen malen, maar 1 of twee espresso per dag is geen probleem(en vind ik zelfs leuk).

Smaken verschillen dus.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron