bonen voor americano

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Erik82 » wo 18 jul 2018, 13:11

Zie hier viewtopic.php?f=8&t=9339. Je kunt ook de Atom gaan singledosen en de Commandante MK3 kopen en 130 euro besparen. Zo heb je het beste van beide werelden.

Als je een groot budget hebt kun je ook naar singledosemalers kijken zoals de Monolith flat en flat MAX of de LWW EG-1 alleen ga je dan richting de 3000-4000 euro. Dan kun je beide met 1 maler en is wisselen zonder verspilling een fluitje van een cent. Ik had zelf destijds berekend dat ik bijna 20% verspilling had met een GOD maler en me dat ruim 200 euro per jaar extra kostte per jaar. Als je het zo bekijkt is een maler die minimaal 15 jaar mee zal gaan en 2500 euro duurder is nog niet eens zo'n gek idee. Je hebt dan wel een geweldige maler en valt er weinig meer te upgraden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Bram
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 15 sep 2017, 00:27

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Bram » wo 18 jul 2018, 15:36

Goed om verschillende opties en ervaringen te horen. Die link van Erik82 vind ik ook interessant. Ik had deze nog niet gezien. Ik ga eens onderzoeken of ik daar meer reviews van kan vinden over het gebruik in de praktijk.

Ik zit een beetje op de lijn van Capulus v.w.b. het gebruik van de handmaler voor speciale espresso . Hoe werkt het wisselen tussen de verschillende maalstanden (slow>espresso en v.v.)in de praktijk?
Anima sana in corpore caffeinato
Rocket Mozzafiato type V - Eureka Atom V2 - Kinu m47

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Erik82 » wo 18 jul 2018, 16:01

Met de Kinu zo gedaan. Kwestie van een paar seconden werk. Je lost de schroef die de boel klemt en draait dan 2,5 rondje terug of heen. Voor zover ik me nog kan herinneren zat mijn Kinu M47 (ook met 0,5mm schroefdraad) op 1,5 voor espresso en 3,5 voor filter waarbij de getallen in dit geval hele rondjes zijn en niet zoals op de meeste elektrische malers een paar cm.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help: koffie te bitter (chemex)

Berichtdoor bobbee » wo 18 jul 2018, 16:45

Met de nieuwe Kinu m47 die ik heb zit je voor V60 op 7,0 en espresso moet ik nog testen.
Maar je kunt ook met een maler van 1000 euro (wat ik al belachelijk veel vind), de eureka olympus 75E met de mythos schijven, prima single dosen met een extra blaasbalgje! Dat doe ik zelf dus bespaar je nog veel meer tov de berekening die erik82 hierboven geeft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: bonen voor americano

Berichtdoor Pti » wo 18 jul 2018, 18:37

De kinu produceert minstens even goed maalsel als de atom, maar met zo'n handheld maler voor espresso malen is een klusje waar ik persoonlijk niet heel vrolijk van wordt...

Voor ca. €100 koop je wel een baratza koffiemolen, de encore, die prachtig is voor (hoofdzakelijk) slowcoffee. Zijn duurdere Zelf gebruik ik ook een elektrische maler voor het hoofdzakelijk gebruik van espresso/cappuccino. Daarnaast gebruik ik de m47 voor filter(erg gemakkelijk) en voor afzonderlijke speciale koffie, zodat ik kan kiezen. Ik zou niet de hele dag espresso met de hand willen malen, maar 1 of twee espresso per dag is geen probleem(en vind ik zelfs leuk).

Smaken verschillen dus.
Helemaal waar, ik ben een ontzettend luie thuosbarista wat dat betreft. De Mazzer Kony vond ik bijvooebeeld fantastisch omdat die nauwelijks bijstelling nodig had. De filterkoffie komt hier per liter uit een 2400Watt bravilor batch brewer. 60gram met de hand malen vind ik al een opgave :lol:


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron