Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor @3aan » za 13 okt 2018, 21:23

_______________________________________________________________________________________________________________________
Mod break: nieuw topic aangemaakt en berichten afgesplitst om verder te praten over deze manier van branden en ieders mening hierover.

Ik verzoek wel iedereen om het over de koffie an sich te hebben zonder persoonlijk te bekritiseren.
Dank! Zo houden we het forum een fijne plek!

_______________________________________________________________________________________________________________________
Jammergenoeg wederom een maler met conische schijven. Daar zijn er al teveel van en geeft deze dan ook een kleinere kans van slagen. Als ze nou eens leuke malers met platte schijven zouden maken dan ben ik wel geïnteresseerd.
Wat is er mis met conisch?
Zat! Ik vindt de smaak van Groot Vlak, altijd nog beter met een mooie licht gebrande boon dan dat Conisch kan bewerkstelligen, die hebben naar mijn mening meestal de neiging het Florale (te zure) te benadrukken.

ym2c
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor cremalover » za 13 okt 2018, 21:35

Ja maar dat is zo marginaal.Misschien maken ze een ( te ) donkere boon wel weer wat minder bitter?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » za 13 okt 2018, 21:51

Dan heb jij nog nooit van je leven een echte goede lichte branding geproefd uit conisch en plat naast elkaar. Ik had hier de HG1 en de Olympus en met dezelfde Caffenation bonen was dat echt een wereld van verschil. Ik vond de koffie uit de HG1 zelfs niet echt lekker en heerlijk uit de Olympus. Met donkere branding proef je nagenoeg geen verschil en zit het hem hooguit in de nuances maar voor de rest is het appels met peren vergelijken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor HanR » za 13 okt 2018, 22:19

Ergo, donkerder branden.
"Nordic roast" is een modeverschijnsel dat wel weer over gaat.

Espresso willen zetten met een filterbranding is sowieso kansloos.

Iedere zetwijze zijn eigen branding!

Nu genoeg geprovoceerd voor iemand met een op zijn minst slecht ontwikkelde smaak. Mijn enige vergelijk is tussen klein plat en groot conisch. Compak K3 tegen K10. En ja, zelfs voor mij spectaculair verschil. Frisser en meer gelaagdheid uit de K10.

De meerwaarde van groot vlak ontgaat me ook een beetje. Afgezien van de grotere maalsnelheid in een horecasetting.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor cremalover » za 13 okt 2018, 22:24

Ik heb Major tegen 68 conisch vergeleken.Met allerlei koffie.Zoals gezegd conisch neigt naar meer zuur Maar nou niet echt spectaculair.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor Erik82 » zo 14 okt 2018, 07:05

Ergo, donkerder branden.
"Nordic roast" is een modeverschijnsel dat wel weer over gaat.
En ook Han heeft er blijkbaar geen kaas van gegeten. Nordic roast bestaat al decennia en is alles behalve een modeverschijnsel. In Sandinavië branden ze van oudsher al veel lichter dan de rest van de wereld, ergo "Nordic roast". Dat is gewoon hun manier van koffie branden en de reden waarom ze het daar wel snappen.

De rest van de wereld heeft sinds kort ontdekt dat je daarmee veel meer uit een koffie kunt halen en daar komt jou gedachte van modeverschijnsel vandaan. De vele branders die het proberen te kopiëren en er niks van snappen en daardoor onderontwikkelde koffie verkopen voor belachelijke bedragen, dat is hopelijk een modeverschijnsel wat snel over zal gaan.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor fransg » zo 14 okt 2018, 09:53

Jullie zijn het gewoon op vriendelijke toon met elkaar eens hoor, onnodig daar heel zwaar geschut voor in stelling te brengen.

HanR zegt terecht dat “nordic roast” (tussen aanhalingstekens dus) een modegril is die dringend moet overwaaien wat ook zo blijkt te zijn, want ik vind dat eveneens.

Jij beaamt dat er veel branders zijn die er niks van begrijpen met hun “lichte branding” en daar kan ik me ook in vinden vanwege datzelfde gelijk.

Dat er ook branders zijn die het wel kunnen is een ander verhaal.

Waaraan ik kan toevoegen dat netjes en leuk gebrande bonen van mooie herkomst het wel anders kunnen doen in conisch of plat maar dat het uit beide malertypen verrukkelijk moet zijn, anders doet de barista wat verkederd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor HanR » zo 14 okt 2018, 10:06

Ook al snap ik er niets van, ga ik er nog even op door.
De wens om met een filterbranding espresso te willen zetten ontgaat mij volledig. De subtiliteit van filter haal je toch nooit.
De zetwijze espresso (hogere druk en temperatuur) leent zich naar mijn mening meer voor de smaken aan de andere kant van het spectrum (smaakwiel).


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor bobbee » zo 14 okt 2018, 10:30

Koffie is toch gewoon lekker als je het lekker vindt. Lekker boeiend wat iemand anders daar voor mening over heeft.

Ik vind het persoonlijk bekritiseren wel een beetje heftig overkomen wat hopelijk niet zo bedoeld is!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

Berichtdoor fransg » zo 14 okt 2018, 10:45

Ja dat “hebt er geen kaas van gegeten” — “er niets van snappen” — “belachelijk” is volgens mij bedoeld als milde humor met wat zelfspot.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron