Even voorstellen

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13310
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » ma 06 mar 2023, 20:04

Hallo koffie fanaten,

Een aantal keer gebruik gemaakt van deze site en daarom dacht ik tijd voor een account en introductie.

Mijn eerste koffietje en apparaat was een Nespresso in 2016 al vrij snel daarna ging ik door naar een intimiderend experiment met een Breville. Dat beviel zo goed dat ik in 2021 een ECM HX kocht met een Eureka mignon. Het is dus uitgegroeid naar een (dure) hobby die ik steeds interessanter vind. Vrijwel alles via youtube/reddit/discord ontdekt en dus vele portafilters met frustratie leeg geslagen maar gelukkig nooit verslagen. Als je mij in 2016 had gezegd dat ik later zelf water zou mixen en allerlei verschillende roasts zelf zou grinden had ik je niet geloofd, diepste rabbit hole ooit!

Vrij recentelijk een DF83 gekocht en dat bevalt erg goed. Single dosing is een stuk minder irritant qua werkflow dan verwacht. Zoals gezegd mix ik over het algemeen gedistilleerd water met een mix van thirdwave. Ik gebruik soms de Brita omdat ik het wel redelijk veel extra plastic en kosten vind. Ik denk dat ik op termijn ook volledig naar Brita ga om die reden en ook omdat ik eingenlijk geen verschil proef.

Daarnaast zit ik met een oog naar een nieuwe machine te kijken. Op dit moment is de wishlist de DE1 of de Linea Micra, ik weet dat het twee erg verschillende machines zijn maar beide "endgame".

Bedankt voor alle goede informatie die hier beschikbaar is en ik hoop nog veel meer te leren.
setupecm.jpg
Wat gaaf dat je die DF 83 hebt staan! Ben wel benieuwd naar die maler. Hoe bevalt en vooral hoe is de fijn afstelling van de maalgraad? Heb je een goed bereik in espresso range?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Even voorstellen

Berichtdoor omeCo » di 07 mar 2023, 07:46

Ik heb gisteravond een stapeltje reviews van de DF83 gekeken. Eigenlijk zonder uitzondering erg positief! Dus ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met deze maler.

En uiteraard een hartelijk welkom!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5656
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Even voorstellen

Berichtdoor gilleko B. » di 07 mar 2023, 08:50

Leven is te kort voor wishlists en slechte koffiealgehele consensus





Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 872
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Ypuh » di 07 mar 2023, 10:03

Welkom!

Voor wat betreft water hebben in NL inderdaad uitstekende kwaliteit. Wat er bij jou precies uit de leiding komt kun je als het goed is ook gewoon opzoeken bij jouw waterbedrijf. Als ik het rapport van die van mij even als voorbeeld neem krijg ik deze uitdraai: https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwa ... 20Laak.pdf

Die waardes komen ook overeen met die ene keer dat ik het getest heb. Qua waterbehandeling ben ik ook gestopt met de Brita kan. Die filtert vooral schadelijkheden uit het water, maar die zitten er al niet in (eigenlijk is het waterbedrijf al één grote Brita filter).

Dan rest alleen nog de hardheid naar de juiste DH waarde krijgen. Daarvoor kun je prima een bilt zakje gebruiken. Die zou de DH waarde van in mijn geval 7.2 in een paar uur naar 3-4 moeten krijgen, wat het ideaal is voor espressomachines.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Swirlyespresso » wo 08 mar 2023, 12:03

Welkom!

Voor wat betreft water hebben in NL inderdaad uitstekende kwaliteit. Wat er bij jou precies uit de leiding komt kun je als het goed is ook gewoon opzoeken bij jouw waterbedrijf. Als ik het rapport van die van mij even als voorbeeld neem krijg ik deze uitdraai: https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwa ... 20Laak.pdf

Die waardes komen ook overeen met die ene keer dat ik het getest heb. Qua waterbehandeling ben ik ook gestopt met de Brita kan. Die filtert vooral schadelijkheden uit het water, maar die zitten er al niet in (eigenlijk is het waterbedrijf al één grote Brita filter).

Dan rest alleen nog de hardheid naar de juiste DH waarde krijgen. Daarvoor kun je prima een bilt zakje gebruiken. Die zou de DH waarde van in mijn geval 7.2 in een paar uur naar 3-4 moeten krijgen, wat het ideaal is voor espressomachines.
Klinkt goed, ik had op advies van anderen ook al de Oscar150 erin gedaan. Ik gebruik daarbij ook de Brita omdat het kan, cheers.
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Swirlyespresso » wo 08 mar 2023, 12:10

Ik heb gisteravond een stapeltje reviews van de DF83 gekeken. Eigenlijk zonder uitzondering erg positief! Dus ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met deze maler.

En uiteraard een hartelijk welkom!
DF83 bevalt echt zeer goed, geen klachten. Ik doe nog steeds niet aan RDT en heb minimale retentie. De afstelling gaat zeer nauwkeurig, espresso range is 30 tot 0. Ik ben nog niet benenden de 10 geweest. Ik zit meestal rond het nummer 15 en dat is voor medium/medium light roasts. Met de super lichte roasts zat ik ongeveer op nummer 12. Hij grind erg snel, niet getimed maar ik zou gokken op ongeveer 5sec voor 18gr. Ten opzichte van de Eureka zeker een upgrade in grind kwaliteit en vooral gemak.

Dit weekend ga ik hem weer openmaken ter controle, rest grinds(vies), declumper/chute en allignment check. Ik zal dan wat foto's posten.
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Swirlyespresso » wo 08 mar 2023, 12:12

Oeps :oops:
Screenshot 2023-03-08 115302.jpg
Binnenkort een ECM Technika beschikbaar ;)
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 669
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Even voorstellen

Berichtdoor ErikvW » wo 08 mar 2023, 12:40

Oeps :oops: Screenshot 2023-03-08 115302.jpg

Binnenkort een ECM Technika beschikbaar ;)
Jaloers! Heel veel plezier er mee!
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

jelveen
Berichten: 70
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 22:05

Re: Even voorstellen

Berichtdoor jelveen » wo 08 mar 2023, 16:06

Oeps :oops: Screenshot 2023-03-08 115302.jpg

Binnenkort een ECM Technika beschikbaar ;)
Nice! Ik hou je advertentie in de gaten :) (als plaatsgenoot met last upgraderites vanaf een sylvia.....)

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Swirlyespresso » za 11 mar 2023, 18:10

Oeps :oops: Screenshot 2023-03-08 115302.jpg

Binnenkort een ECM Technika beschikbaar ;)
Nice! Ik hou je advertentie in de gaten :) (als plaatsgenoot met last upgraderites vanaf een sylvia.....)
Staat in de Te Koop threat, enjoy!
Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron