Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Topic voor starters: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor ErikvW » za 01 apr 2023, 00:14

Beste (nieuwe) gebruiker. Veel mensen die Koffiepraat als kennisbank gebruiken, vragen om advies bij de aanschaf van een volgende machine, maler of combinatie van de twee. In samenwerking hebben wij geprobeerd om een lijst van machines te maken die wij kunnen adviseren.

Gouden tips:
- Reserveer ook een beetje budget, denk aan 100 euro, voor de volgende essentiele zaken:
+ een goede weegschaal
+ een tamper
Nice to have:
+ Een bodemloze portafilter, let op dat deze past bij je machine
+ Een koffieverdeler "harkje"
+ Een afklopbak
+ Een doseerring
[Dank aan HeinK voor het verwoorden van onderstaande]
- Kijk ook eens tweedehands voordat je heel veel geld uitgeeft aan een droom, waarvan je niet eens weet of je die werkelijkheid wilt laten worden. Begin klein en tweedehands, dan valt er veel te upgraden en kan je te zijner tijd die setjes kopen van andere gebruikers of mensen die de hobby opgeven,
- Upgraditis krijgt ons allemaal te pakken, dus die nieuwe machine komt er echt wel, maar vooral als je eraan toe bent.
- De maler is je beste vriend.
- Voor een goed naslagwerk van een aantal termen, lees deze post: viewtopic.php?f=50&t=3517
- De ervaringen met machines met geïntegreerde malers zoals Sage/Solis en Quickmill 3035 zijn niet positief. De interne malers zijn vaak niet geweldig en als er iets kapot gaat in een dergelijke machine is vervanging van het nog wel werkende deel zonde.

Dringend verzoek aan de "veteranen" van dit forum: laat a.u.b. post #1 leidend zijn zodat daar makkelijk in kan worden gezocht. Zoeken hoe het ook alweer zat op pagina 11 van de draad kan frustrerend zijn. Probeer ook vooral te vermijden om post 1 oeverloos te citeren in je vraag of antwoord.

Hieronder staat een opsomming van gangbare machines met de belangrijkste opties en bij benadering de kosten. De lijst is een levend document dat regelmatig zal worden bijgewerkt. Als jij vindt dat er een machine in de lijst moet komen of je wilt graag een kolom met een eigenschap toevoegen, vraag dat dan in deze draad.

Voor de melkdrinkers: een machine kan melk opstomen tegelijk met het maken van de espresso als deze een dubbele boiler heeft óf een warmtewisselaar functie heeft. Een single boiler zonder warmtewisselaar kan ook melk opschuimen, echter wel ná de espresso plus extra opwarmtijd.
Machines.jpg
En de malers:

Malers hebben conische of platte maalschijven. Over het algemeen geven conische malers meer "body" aan espresso's, platte schijven onderscheiden zich in de mogelijkheid om verschillende smaken te onderscheiden - wat vooral op prijs wordt gesteld bij de overige zetmethoden van koffie (V60, pour-over etc).
Malers.jpg
Ik zoek uit hoe het werkt met Google Spreadsheets, ik sta open voor andere ideëen.
Koffiepraat 20240210.ods
(18.31 KiB) 49 keer gedownload
Laatst gewijzigd door ErikvW op di 12 mar 2024, 08:24, 17 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor omeCo » za 01 apr 2023, 00:27

Ik gebruik de Tapatalk app en kan spreadsheets middels het paperclipje bijvoegen. Helaas moet je dan eerst op de link klikken om de tabel te openen.

Verder:
1. Geweldig initiatief!
2. Leuk dat de Sculptor alvast in het lijstje is gezet!
3. Kleine correctie m.I.: een pro 800/810 is een dipper. Geen warmtewisselaar.

Carry on gentlemen.

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor doubleb » za 01 apr 2023, 08:26

Super overzicht dit!

Kleine opmerking; de Lelit Bianca heeft een rotatiepomp. Geen vibratie.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

koffieboonjj
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 19:42

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffieboonjj » za 01 apr 2023, 08:52

Mooi iniatief!

Als je de tabel in Google Spreadsheet zet, dan kan je die middels een publieke link delen, zodat iedereen hem kan bekijken. Hulp nodig? Let me know!
Laatst gewijzigd door koffieboonjj op za 01 apr 2023, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

koffieboonjj
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 mar 2023, 19:42

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor koffieboonjj » za 01 apr 2023, 08:56

De Lelit MaraX heeft volgens de fabrikant een L58E groep en geen E61. Ik zie geen verschillen, maar zijn die er wel?

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor ErikvW » za 01 apr 2023, 09:00

3. Kleine correctie m.I.: een pro 800/810 is een dipper. Geen warmtewisselaar.

Wist ik niet, dank voor de aanvulling. Open vraag: gezien het doel van de tabel en deze post; is het dan essentieel om die extra complexiteit toe te voegen? Ik wil straks een toelichting toevoegen in de orde van:

Voor de melkdrinkers: een machine kan melk opstomen tegelijk met het maken van de espresso als deze een dubbele boiler heeft óf een warmtewisselaar functie heeft. Een single boiler zonder warmtewisselaar kan ook melk opschuimen, echter wel ná de espresso plus extra opwarmtijd.
Verwerkt

Verder to do:
- Tabellen ordenen op prijs. Verwerkt
- Toevoegen: Malers hebben conische of platte maalschijven. Over het algemeen geven conische malers meer "body" aan espresso's, platte schijven onderscheiden zich in de mogelijkheid om verschillende smaken te onderscheiden - wat vooral op prijs wordt gesteld bij de overige zetmethoden van koffie (V60, pour-over etc). Verwerkt
- Toevoegen: voor een goed naslagwerk van een aantal termen, lees deze post: viewtopic.php?f=50&t=3517 Verwerkt
Rotatiepomp Lelit Bianca Verwerkt.
Laatst gewijzigd door ErikvW op za 01 apr 2023, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor fransg » za 01 apr 2023, 09:17

SUPER! Dank voor het werk hieraan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor Ben70 » za 01 apr 2023, 09:37

Beste (nieuwe) gebruiker. Veel mensen die Koffiepraat als kennisbbank gebruiken, vragen om advies bij de aanschaf van een volgende machine, maler of combinatie van de twee. In samenwerking hebben wij geprobeerd om een lijst van machines te maken die wij kunnen adviseren.

Gouden tips:
- Reserveer ook een beetje budget, denk aan 100 euro, voor de volgende essentiele zaken:
+ een goede weegschaal
+ een tamper
Nice to have:
+ Een bodemloze portafilter, let op dat deze past bij je machine
+ Een koffieverdeler "harkje"
+ Een afklopbak
+ Een doseerring
[Dank aan HeinK voor het verwoorden van onderstaande]
- Kijk ook eens tweedehands voordat je heel veel geld uitgeeft aan een droom, waarvan je niet eens weet of je die werkelijkheid wilt laten worden. Begin klein en tweedehands, dan valt er veel te upgraden en kan je te zijner tijd die setjes kopen van andere gebruikers of mensen die de hobby opgeven,
- Upgraditis krijgt ons allemaal te pakken, dus die nieuwe machine komt er echt wel, maar vooral als je eraan toe bent.
- De maler is je beste vriend.

Dringend verzoek aan de "veteranen" van dit forum: laat a.u.b. post #1 leidend zijn zodat daar makkelijk in kan worden gezocht. Zoeken hoe het ook alweer zat op pagina 11 van de draad kan frustrerend zijn. Probeer ook vooral te vermijden om post 1 oeverloos te citeren in je vraag of antwoord.

Hieronder staat een opsomming van gangbare machines met de belangrijkste opties en bij benadering de kosten. De lijst is een levend document dat regelmatig zal worden bijgewerkt. Als jij vindt dat er een machine in de lijst moet komen of je wilt graag een kolom met een eigenschap toevoegen, vraag dat dan in deze draad.
Machines.jpg

En de malers:
Malers.jpg

Kan iemand vertellen of het mogelijk is om tabellen te plaatsen zonder daar een plaatje van te maken?
Geen idee uit welk jaar de lijst van espresso machines is, maar Lelit Bianca heeft een rotatie pomp, dus ik zou me er niet op vast pinnen dat alles klopt
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor omeCo » za 01 apr 2023, 10:18

Het zal een levend document worden. Met zoveel kennis op het forum zal er de eerste tijd de nodige feedback komen met correcties en aanvullingen.
De vraag is dan inderdaad hoe ver je gaat.

Wat betreft de dipper als principe naast een warmte wisselaar etc, ja, ik denk dat die genoemd moet worden. Want hoewel het 1 boiler is, kan je omdat het een hevelmachine betreft wel tegelijkertijd espresso maken en melk opschuimen.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Startdraad: welke machine, maler of set moet ik kopen?

Berichtdoor ErikvW » za 01 apr 2023, 11:17

Geen idee uit welk jaar de lijst van espresso machines is, maar Lelit Bianca heeft een rotatie pomp, dus ik zou me er niet op vast pinnen dat alles klopt
Beste Ben,

Dank voor het doornemen van de lijst en er op wijzen dat een correctie nodig is. Ga ik (direct) verwerken.

De rest van je opmerking is mijns inziens niet constructief. Ook citeer je de volledige originele post, wat in mijn menig geen toegevoegde waarde heeft. Dit forum heeft een ontzettend gezellige, prettige en behulpzame sfeer - laten we met zijn allen proberen het zo te houden.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten