In naam der espresso ♥️

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: In naam der espresso [emoji3531]

Berichtdoor Rosanne » do 17 aug 2023, 22:15

Jup, herkenbaar. Naarmate de bonen ouder worden moet ik steeds iets fijner malen. Om hetzelfde resultaat te bereiken.

Daarnaast: temperatuur in huis, luchtvochtigheid, versheid en smaakontwikkeling van de bonen. Allemaal variabelen die meespelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso [emoji3531]

Berichtdoor Hk87 » do 17 aug 2023, 22:30

Jup, herkenbaar. Naarmate de bonen ouder worden moet ik steeds iets fijner malen. Om hetzelfde resultaat te bereiken.

Daarnaast: temperatuur in huis, luchtvochtigheid, versheid en smaakontwikkeling van de bonen. Allemaal variabelen die meespelen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik maal nu inderdaad een flinke trap fijner als waar ik mee begon toen de zak voor het eerst open ging.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 899
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Joste » do 17 aug 2023, 22:31

Ja, heel herkenbaar! Zeker ook in deze wisselende zomer hier in NL.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor RoosW » do 17 aug 2023, 22:47

Erm, ja herkenbaar, bij mij kwam het omdat ik al enige tijd het mandje en de portafilterhouder niet had schoongemaakt, na grondige reiniging (en voortaan regelmatig herhalen) was de koffie stukken beter. Veranderende maalgraad door ouder wordende bonen is ook zo een ding, lekkere koffie, lekker lekker, dag erna hmmm en dan pielen om het weer goed te krijgen, de ene boon meer als de ander.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: In naam der espresso [emoji3531]

Berichtdoor omeCo » vr 18 aug 2023, 08:38

Ik heb het wel eens genoemd, in den prille ochtend in het donker van bed naar benee. Totaal stilte, zacht lampje aan boven espressomachine, acaia aan en plaatsen, kopje erop, spiegeltje plaatsen, malen, bottemless
en puckprep, en, een straaltje voorziet een rustgevend gekletter in het kopje, allemaal in totale serene ochtendstilte zonder last van partner en kinderen. Je mist wel een hoop innerlijke rust als je geen espresso maakt.

Afbeelding
Afbeelding

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » di 22 aug 2023, 23:50

Ik denk dat je aan de ene kant best veel kan leren als er een keer wat mis gaat maar in mijn geval lijkt het wel een beetje aan de extreme kant. :roll:

Ik dacht laat ik eens mijn koffiemaler een diepe schoonmaak geven. (Waarom doe ik dat ook) :oops: heb er totaal misschien net 5 kilo koffie mee gemalen maar goed.


Eureka adverteert overal als volgt:
Uniek aan EUREKA bonenmolens is dat bij het aanpassen van de maalgraad de onderste maalschijf versteld wordt. Dit resulteert erin dat na het reinigen de maalgraad niet opnieuw ingesteld hoeft te worden.


En na een paar videos gezien te hebben dacht ik dat is een makkie en dat was het eigenlijk ook.
Echter.
De maalgraad is bij mij natuurlijk helemaal overhoop. Ik moest een enorme stap fijner gaan om een acceptabele ratio te behalen.
Het lijkt wel een hele andere maler geworden. Ik heb hem inmiddels 3 keer uitelkaar gehaald maar het is een vrij simpele constructie en je kan het bijna niet echt verkloten. Ik heb de onderste schijf niet eens losgehaald en het zo simpel mogelijk gehouden dus ik weet vrij zeker dat ik niks verkeerd heb geplaatst. Dubbel check nogmaals met YouTube videos.
Toch krijg ik er geen normale espresso meer uit.
Het gekke is ook en ik gebruik al een tijdje de zelfde bonen, onder of over extractie het maakt allemaal geen verschil meer in smaak. Het smaakt hetzelfde geen zoet, zuur of bitter. Het is waterig met een koffie achtige smaakje.

Ik snap er geen bal van. :shock:
Ik krijg morgen weer verse nieuwe bonen en ga eens kijken of dat wat gaat uitmaken maar sjonge jonge het zit mij ook echt niet mee.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: In naam der espresso [emoji3531]

Berichtdoor Rosanne » wo 23 aug 2023, 20:16



Het zit je mee hé
Dit zou ook zo’n actie van mij kunnen zijn. Klinkt alsof er toch iets versteld is. Waar heb je de maler gekocht? Zit de verkoper bij je in de buurt? Misschien kan je dan wel even daar langs gaan met de maler


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso [emoji3531]

Berichtdoor Hk87 » do 24 aug 2023, 12:01

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Het zit je mee hé Afbeelding
Dit zou ook zo’n actie van mij kunnen zijn. Klinkt alsof er toch iets versteld is. Waar heb je de maler gekocht? Zit de verkoper bij je in de buurt? Misschien kan je dan wel even daar langs gaan met de maler


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Helaas niet in de buurt. Ik had het voor een leuke prijs vanuit het buitenland gevonden. Heb nu ook zo een spijt dat ik die maler heb opengehaald. Hij maalt wel een stuk sneller als voorheen alleen het afstellen gaat heel moeizaam. Ga ik een tikje naar fijn dan loopt hij bijna vast en andersom een tikje naar grof en de flow is opeens te snel.
Uiteindelijk 20 kopjes door de goot gespoeld en 2 in een acceptabele ratio maar niet echt tevreden met de smaak. Er zit ergens een minuscuul gaatje in de maalstand waarmee ik een kopje krijg wat je espresso kan noemen. Maar de volgende dag als ik mijn eerste kopje zet klopt dat ook alweer niet meer en kan ik weer doorzoeken.

Ik heb inmiddels nieuwe bonen binnen maar die zijn wel heel vers binnen gekomen, 2 dagen geleden gebrand.
Wat er nu in zit is 4 weken geleden gebrand dus eigenlijk kan je dat ook niet echt oud noemen nog maar het smaakt gewoon niet meer als die ene goddelijke shotje wat ik voorheen had.
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Douwetje
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 21 sep 2022, 16:12

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Douwetje » do 24 aug 2023, 13:19

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het misschien te maken heeft met de alignment van je burrs? Dat de alignment voor het uit elkaar halen prima was, maar dat je na het uit elkaar halen de burrs 1/3e slag gedraaid hebt en dat de burrs nu anders op elkaar zitten. Dit is zelf redelijk gemakkelijk te testen en te corrigeren.

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: In naam der espresso ♥️

Berichtdoor Hk87 » do 24 aug 2023, 15:47

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het misschien te maken heeft met de alignment van je burrs? Dat de alignment voor het uit elkaar halen prima was, maar dat je na het uit elkaar halen de burrs 1/3e slag gedraaid hebt en dat de burrs nu anders op elkaar zitten. Dit is zelf redelijk gemakkelijk te testen en te corrigeren.
Je zou heel goed gelijk kunnen hebben maar dit gaat mij niet lukken. Eigenlijk zou dat toch niet mogen gebeuren met deze serie malers want dan blijft er niet veel meer over van hun eerder genoemde claim.
Ik heb niet gesleuteld aan de onderste schijf, tenslotte wordt de maling daarmee bepaald dus technisch gezien had dit niet zodanig veranderd moeten zijn.
Maar ik lees in de comments opvallend genoeg dat aardig wat mensen hun problemen zo hebben opgelost.
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron