Beginners setup (Unica vs Classika II)

Letobias
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 feb 2024, 19:35

Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor Letobias » ma 26 feb 2024, 19:01

Dag allen,

Na lang te hebben meegelezen wil ik toch de stap maken naar wat kwalitatiefs.

Mijn reis is begonnen met een Bialetti Venus mokka pot en 3 jaar geleden een Delonghi Magnifica volautomaat.

Maar de smaak van de koffie is toch nog geen “horeca kwaliteit” espresso. Zelf drink ik alleen espresso en mijn vrouw drinkt voornamelijk lattes met een halve shot espresso.

Voor nu zal de focus hoofdzakelijk op mijn koffie wensen liggen. Voor mijn vrouw is gemak toch vooral van belang en opschuimen kan ook elektrisch l. :twisted:

Qua maker ben ik er eigenlijk al uit en wil ik voor de Eureka Mignon Specialita gaan. Maar ik twijfel daarnaast hoofdzakelijk tussen de Bezzera Unica en de ECM Classika II, beiden zijn single boiler met PID (geen HX) maar hebben toch nog een stoompijpje.

Voor mijn espresso is natuurlijk een stabiele temperatuur van belang van daar de single boiler met PID voorkeur. Graag hoor ik ook jullie advies en mening. De Lelit Mara X (PID en HX, handig voor mijn vrouw, maar ik weet niet of ze het hele proces überhaupt te bewerkelijk vindt en dat een Jura beter voor haar is) en een ECM Botticelli II (eerst kijk voorkeuren beter leren kennen voordat ik een serieuze machine aanschaf) heb ik ook ik mijn overweeg meegenomen.

Heb ik nog factoren en/of aspecten over het hoofd gezien?

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor HanR » ma 26 feb 2024, 19:12

Ja. De profitec GO.

Minder intimiderend voor uw vrouw en temperatuur stabieler dan een E61 machine.
Zet er desnoods een melkschuimer naast.

Letobias
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 feb 2024, 19:35

Re: Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor Letobias » ma 26 feb 2024, 22:48

Ja. De profitec GO.

Minder intimiderend voor uw vrouw en temperatuur stabieler dan een E61 machine.
Zet er desnoods een melkschuimer naast.
Het oog wil ook wat he… (zeker bij vrouw lief).

Is er een groot verschil is temperatuur stabiliteit, ik had juist het idee dat de Unica en de Classika al zeer stabiel zijn.

De Classika heeft daarnaast wel weer pre-infusie, het wordt er allemaal niet makkelijker op😅

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor robinfcb » ma 26 feb 2024, 22:55

De Classika II is de betere van deze twee.

Als je toch die stoompijp niet gebruikt zou je ook kunnen kijken naar de Puristika.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor HanR » di 27 feb 2024, 08:02

Wat een onzin over preinfusie.
Allebei E61 groep. Afhankelijk hoe je de pompbedienschakelaar van de groep hebt staan ten opzichte van de bedienhevel van de groep, kun je de groep open zetten, zonder dat de pomp aan is. Je hebt dan een "voorbevochtigingsfunctie".

De temperatuur van de E61 is in het geval van een enkele boiler een grote gok. Wel niet voor spoelen tijdens het opwarmen scheelt bijvoorbeeld een hele boel.

Een verzadigde groep zoals een Profitec GO of een Profitec 300 is pas stabiel. Doordat de ketel en groep min of meer één geheel zijn, regel je met de ketelwatertemperatuur min of meer de zetwatertemperatuur.

Aanvulling:
De Classica is de duurdere van de twee.
Voor dat geld kun je ook een Profitec 300, of een mooie HX machine kopen.

Ook kun je voor een GO kiezen en de rest van je budget in de maler steken.

NickvD
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 13:43

Re: Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor NickvD » zo 07 apr 2024, 21:06

Ja. De profitec GO.

Minder intimiderend voor uw vrouw en temperatuur stabieler dan een E61 machine.
Zet er desnoods een melkschuimer naast.
Het oog wil ook wat he… (zeker bij vrouw lief).

Is er een groot verschil is temperatuur stabiliteit, ik had juist het idee dat de Unica en de Classika al zeer stabiel zijn.

De Classika heeft daarnaast wel weer pre-infusie, het wordt er allemaal niet makkelijker op😅
Ben je er ondertussen al uit? Ik zit ook in dubio. Voordeel van de Unica is dat hij ook direct op de waterleiding kan worden aangesloten en sneller opwarmt. Voordeel van de Classika is dan weer de RVS boiler en het uiterlijk. De Mara X V2 werd me ook aanbevolen maar ben ik niet kapot van. Zelfde geldt eigenlijk voor de Profitec. Zal goed zijn maar zoals je zegt, het oog wil ook wat. Keuzes keuzes.

Hoe is Quickmill trouwens met de e61? De 960 vind ik ook wel een leuk apparaat.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor HanR » zo 07 apr 2024, 21:57

Wat een gedoe in de marge.
Alle genoemde machines zijn even goed of even slecht.
Allemaal kunnen ze aan de waterleiding.
(Ff gaatje boren in de bodem).
Ook kun je met allemaal preinfusie faken.

Verder een keuze wat je mooi vindt.
De volgende keuze is of je voor een paar €100,- meer niet beter een HX machine koopt.
Ook kun je een 2e hands machine kopen en de rest van je budget in een maler steken.
Allemaal keuzes.


NickvD
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 13:43

Re: Beginners setup (Unica vs Classika II)

Berichtdoor NickvD » zo 07 apr 2024, 22:21

Wat een gedoe in de marge.
Alle genoemde machines zijn even goed of even slecht.
Allemaal kunnen ze aan de waterleiding.
(Ff gaatje boren in de bodem).
Ook kun je met allemaal preinfusie faken.

Verder een keuze wat je mooi vindt.
De volgende keuze is of je voor een paar €100,- meer niet beter een HX machine koopt.
Ook kun je een 2e hands machine kopen en de rest van je budget in een maler steken.
Allemaal keuzes.

Ik heb al een goede maler. Een Mazzer Mini.
Ik ben niet zo van het 2e hands. Goede tips zijn welkom aangezien je er verstand van hebt. Niet om deze post te hijacken maar je weet zelf ook dat de keuze reuze is van €1000/1500. En duurder kan altijd maar het is ook maar wat je ermee wilt doen. Ik wil gewoon een goede machine en heb niet veel ruimte. 🙂

Ik las trouwens ergens dat bij een hx de temperatuur eigenlijk bepaald word voor de stoom afgifte en niet voor de watertemperatuur. En als je niet veel om de stoom functie geeft dat het daarom beter is een single boiler met pid te nemen. Vandaar de keuze voor de bovengenoemde. Correct me if I'm wrong.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron