E61 of toch niet?

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Pti » di 05 mar 2024, 19:35

Dat klinkt bij mij alsof het uitgangspunt de politieke agenda is en niet het nastreven van verrukkelijke espresso voor thuisgebruik. Zeer nobel maar ook zeer subjectief.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Ben70 » di 05 mar 2024, 20:30

Als ik de Lelit Bianca in de morgen inschakel met uitgeschakelde stoom boiler dan kan ik binnen de 13 minuten
een bakje koffie maken ,ingesteld op 95 graden dus dat valt best mee voor een e61 groep
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor bobbee » di 05 mar 2024, 20:47

Geweldig! Zo'n E61 groep, pure eenvoud en mechanisch vernuft. Mooie boiler die een voorraadje heet water herbergt en met een beetje kennis en wat goede koffie kan iedereen er koffie mee zetten die heerlijk is.

De meeste mensen weten niet eens wat verse koffie is maar zullen wel vatbaar zijn voor een koffiemachine met een digitaal scherm waar je een hoop interessante parameters op kunt instellen maar waar ze geen snars van snappen....tsja, ook die machines zullen weer op marktplaats komen net zoals de vele E61 machines omdat het koffiezetten toch net niet helemaal wilt lukken zoals verwacht, heel duurzaam zijn die mensen met geld altijd.
Maar ik ben de beroerdste niet hoor want daar kom ik dan, duurzame Bob om het electronisch vernuft over te nemen, of niet.

Wat ik eigenlijk bedoel is waar hebben we het over? Een befaamde E61 afserveren. Hoe dan? 10, 20, 30...jaar oud en ze functioneren nog steeds en presteren geweldig zowel thuis als in de horeca van Noorwegen, Italië, tot over de grote oceaan! Hoe duurzaam wil je het hebben. Die moderne electronica machines gaan dat echt niet nadoen! Een decent over 25 jaar? Zal mij benieuwen...

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Barre Koffie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 15 mar 2023, 21:54

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Barre Koffie » di 05 mar 2024, 23:03

Helemaal mee eens. Vandaar mijn vergelijking met het wiel :D

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6427
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor cremalover » wo 06 mar 2024, 07:34

Ik ga anno 2024 ook niet meer voor een uitvinding van 3500 voor Chr.
Het wiel is inmiddels echt gedateerd.
:D :D
Beetje verkeerde vergelijking denk ik. Eerder de vergelijking verbrandingsmotor vs elektrische motor. Allebei voor- en nadelen, maar de toekomst is toch echt elektrisch. Het hele concept van boilers die het water langere tijd op temperatuur moeten houden, en zetgroepen die 45 minuten moeten worden opgewarmd om op temperatuur te komen is niet meer van deze tijd. Beiden kunnen elektrisch veel sneller op temperatuur worden gebracht, waardoor ze ook sneller weer uit kunnen worden gezet, wat op de lange termijn de energiebehoefte dempt.

De Meticulous is wat dat betreft het meest vooruitstrevende concept. Een machine met minder componenten dan een E61 machine, energiezuiniger, meer controle over je koffie, en voor een vergelijkbare prijs. Degenen die geen vertrouwen hebben in het concept moeten zeker niet een eerste batch model kopen. Wat je dan wel weer weet, is dat bij een v1.1 of v2 weer meer gaat betalen dan de introductieprijs. Zo is het leven.
Valide punt.
Maar ik heb nog nooit in het vliegtuig gezeten en ben al 30 jaar niet op vakantie geweest. Ik slinger mijn Lambro nog elke morgen met een goed geweten aan.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor gilleko B. » wo 06 mar 2024, 08:45

Voor wie een sprong voorwaarts van de VW naar de absolute top wil maken:

https://nos.nl/artikel/2511327-peperdur ... -ongedeerd
1536x864a.jpg
Knap en inventief gedaan om zijn Auspuff zo te testen.

Afbeelding


koffiebert
Berichten: 29
Lid geworden op: di 14 nov 2023, 10:35

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor koffiebert » wo 06 mar 2024, 15:42

Bedankt voor alle goede (en grappige :-) info. Handig ook de voorbeelden van bepaalde apparaten, waarbij opvalt dat het merendeel niet in het lijstje aanbevolen apparaten staat. Zou wel handig zijn.
Op youtube zijn veel filmpjes te zien over E61 waarbij temp.stabiliteit een beetje een ding is, vooral bij de niet- of minder elektronisch ondersteunde apparaten. Voor een beginner dus allemaal lastig de mate daarvan in te schatten. Wat is eigenlijk een tegenhanger van E61? Of anders gezegd, zijn daar ook standaard benamingen voor? Een Profitec GO lijkt me een voorbeeld, maar is dat ook een specifieke zetgroep? Ik zou wel eens willen kijken in een winkel waar wat apparaten naast elkaar te zien zijn. Zijn daar nog tips voor, een beetje in het midden van het land?

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor manduca » wo 06 mar 2024, 20:29

van Pommeren in Utrecht heeft veel staan. En ik mijn dat casabarista ook altijd wel een collectie had.
Er is (voor zover ik weet) niet echt een tegenhanger (met de track record van een E61) of het moet een Bosco hevelgroep zijn.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Pti » wo 06 mar 2024, 20:51

Bedankt voor alle goede (en grappige :-) info. Handig ook de voorbeelden van bepaalde apparaten, waarbij opvalt dat het merendeel niet in het lijstje aanbevolen apparaten staat. Zou wel handig zijn.
Op youtube zijn veel filmpjes te zien over E61 waarbij temp.stabiliteit een beetje een ding is, vooral bij de niet- of minder elektronisch ondersteunde apparaten. Voor een beginner dus allemaal lastig de mate daarvan in te schatten. Wat is eigenlijk een tegenhanger van E61? Of anders gezegd, zijn daar ook standaard benamingen voor? Een Profitec GO lijkt me een voorbeeld, maar is dat ook een specifieke zetgroep? Ik zou wel eens willen kijken in een winkel waar wat apparaten naast elkaar te zien zijn. Zijn daar nog tips voor, een beetje in het midden van het land?
Volgens mij ontstaat er hier wat verwarring tussen machines met een e61 zetgroep en de verschillende types espressomachines in het algemeen, als in single boiler, warmtewisselaar en dual boiler. Van alle drie die types zijn er namelijk wel machines die zijn uitgevoerd met de e61 zetgroep.
Daarnaast zijn er tal van afgeleiden van de E61 zetgroep, met bijvoorbeeld een elektromechanisch bediende 3wegklep, andere pre-infusie of wijze van verwarming anders dan de thermosyphon. Kan er allemaal heel anders uitzien, maar het idee achter de werking is allemaal precies hetzelfde. Zo stabiel mogelijke temperatuur, zachte infusie/aanloop naar extractiedruk en afvoeren van de restdruk door een uitlaatventiel.

Misschien is de vraag niet helemaal duidelijk, omdat er hele goede maar ook hele slechte machines zijn, die zijn uitgevoerd met een e61 zetgroep. En om het extra verwarrend te maken is er ook nog een machine die de Faema E61 mag heten, de grondlegger :)

Swirlyespresso
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: E61 of toch niet?

Berichtdoor Swirlyespresso » wo 06 mar 2024, 22:17

Temp stabiliteit is inderdaad een ding met de E61. Dit is een van de meest belangrijke variabelen om je koffie extractie mee te beïnvloeden. Ik vind het heel prettig dat ik deze makkelijk kan aanpassen en weet dat hij dan ook de temp heeft die ik heb ingesteld. Niet iedere E61 kan dit, de meeste kunnen dit niet of hebben verschillende manieren nodig om dit wel te bereiken. Het is fijn dat iedereen hier benoemd dat het een prima platform is en dat klopt ook maar dat sluit tegelijk niet uit dat het ook beter kan.

Bij een machine met een saturated groep zoals de Go heb je hier veel minder last van. Als je voor een E61 gaat zou ik in ieder geval naar een met PID zoeken. Dan is het meestal nog niet perfect zeker als je een paar shots achter elkaar zet.

Als je alleen espresso drinkt zou ik de Go zeker doen. Als je echt veel melk drankjes doet dan denk ik dat je op termijn wel makkelijker wil kunnen stomen. Of je doet er natuurlijk een nanofoamer oid naast.

Zoals altijd zou ik vooral je budget aan een grinder besteden.


Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron