Philips HD8824/1 ontkalken

HarryL
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 08:27
Locatie: Assen
Contacteer:

Philips HD8824/1 ontkalken

Berichtdoor HarryL » ma 19 dec 2016, 13:48

Het is misschien een beginnersvraag, maar kon zo gauw het antwoord ook niet vinden op het forum...
Er zal natuurlijk een moment komen dat ik mijn machine moet gaan ontkalken, als ik in de handleiding kijk, dan wordt Saeco ontkalker aangeraden (dit is natuurlijk Philips eigen).

Wat is hier jullie advies in? Dit aanhouden? Of kan ik ook voor alternatieven gaan?
De Saeco is natuurlijk niet het goedkoopste...
Als ik bij de Mediamarkt kijk, heb je ook ontkalker voor 9,99 en zit 3x zoveel in...
Vandaar mijn vraag :)
Gear:
  • Philips HD8824/1
  • Bialetti Venus
  • LaCafetière Monaco 8 cup
  • Melitta Molino
[/color][/size]

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 416
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Philips HD8824/1 ontkalken

Berichtdoor Barista74 » di 20 dec 2016, 15:21

Het voornaamste verschil is melkzuur of citroenzuur.

Hier een linkje: https://www.eccellente.nl/artikelen/ver ... troenzuur/ Daar kan je ook een goedkoper alternatief bestellen. Je kan ook zelf het citroenzuur van de toko oplossen in water, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Wat is het verschil tussen de Eccellente snelontkalker citroenzuur (rood etiket) en de Eccellente snelontkalker melkzuur (groen etiket)?
Zowel melkzuur als citroenzuur zijn biologische ontkalkers die zeer geschikt zijn om een koffiemachine of andere apparatuur mee te ontkalken. Het zijn niet agressieve ontkalkers welke enkel de kalk opnemen en verder geen nadelige effecten voor de machines hebben. Ze kunnen daardoor beide zonder enige zorg gebruikt worden en zullen de machine beter laten functioneren, de koffie beter laten smaken en de levensduur van de machine verlengen!

Waarom bevelen sommige fabrikanten dan melkzuur aan terwijl andere citroenzuur aanraden?
Voorheen adviseerden vrijwel alle fabrikanten een ontkalker op basis van citroenzuur. De reden hiervoor is simpel: het lost de kalk iets beter op en hierdoor is er dus minder werkzame stof nodig voor een flesje ontkalker. Daarnaast zijn de grondstoffen voor citroenzuur goedkoper in aanschaf. We denken dus dat dat voornamelijk een keuze is geweest van de toeleveranciers welke dit product goedkoper konden leveren dan een melkzuur. Tegenwoordig stappen fabrikanten over van een citroenzuur op een melkzuur. Puur het feit dat ze voor dezelfde machines eerst een citroenzuur aanbevolen en nu een melkzuur geeft al aan dat het in essentie niet heel veel uitmaakt.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

HarryL
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 08:27
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Philips HD8824/1 ontkalken

Berichtdoor HarryL » di 20 dec 2016, 15:33

Duidelijk, Philips adviseert dus melkzuur.
Dank je voor het linkje, dit is aanzienlijk goedkoper dan het Saeco product ;)

Ik had trouwens deze gezien bij de MediaMarkt; http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ko ... 64990.html
Maar of die net zo goed is? Geen idee... Kan ook niet zien op basis van wat voor zuur dit gemaakt is.
En om nou de gok te nemen, dat vind ik ook weer zo iets :)
Gear:

  • Philips HD8824/1

  • Bialetti Venus

  • LaCafetière Monaco 8 cup

  • Melitta Molino

[/color][/size]


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron