Voldoende druk?

JAB
Berichten: 7
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 18:14

Voldoende druk?

Berichtdoor JAB » wo 22 feb 2017, 08:59

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van van de koffie anders dan die van een Senseo (sorry..)

Ik ben sinds enkele weken de bezitter van een Delonghi EC680 en een Graef CM800. De Delonghi kocht ik als tweedekans (refubished) bij een grote webshop. Ik heb het apparaat direct na ontvangst schoongemaakt (dat was hard nodig) en ontkalkt. Ik zet hoofdzakelijk "gewone" koffie met het apparaat, maar ben wel aan het experimenteren met bijv. de grofheid van het malen. Ik merk dat het apparaat al snel in de problemen komt bij een iets fijnere maling. De koffie druppelt dan uit het apparaat. Ik heb onder andere hier gelezen dat de doorlooptijd ergens tussen de 25 en 35 seconden moet liggen. Als ik dat bij de fijnere maling doe dan heb ik echt maar een bodempje koffie. Ik kreeg bij het apparaat een welkomstpakket van Lilly en de fijngemalen koffie die daarin zat geeft ook dit effect. Ik heb het apparaat opgestuurd en kreeg hem terug met de mededeling dat het apparaat ontkalkt en schoongemaakt moet worden (filter verstopt) en dat het druppelen bij fijnere maling normaal is. Schoonmaken en ontkalken had ik al gedaan, dus dat lijkt me kul.

Nu ben ik een leek en kan mij veel worden wijsgemaakt. Is het druppelen bij een fijnere maling normaal?

Bedankt voor jullie reacties!

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor Erik82 » wo 22 feb 2017, 10:12

Allereerst. Begin eens hier te lezen: viewtopic.php?f=50&t=3517.

Ten tweede bestaat "normale koffie" niet. Je zet een espresso, americano of lungo. Waarschijnlijk probeer je een lungo te maken wat niet aan te raden is. Als je normale koffie wilt kun je beter overstappen op filterkoffie. Je maler en espressomachine zijn tevens niet goed genoeg om een goede espresso mee te zetten. Daar zit een groot probleem en dat ga je niet oplossen met je huidige apparatuur. Dat verklaart ook je huidige problemen. Je maler zal niet de finesse aan kunnen om je genoeg speling te kunnen geven voor een correcte maling wat resulteert in een te grove maling of te fijn met één enkele stap op de maler.

Tip. Koop betere spullen of begin met filterkoffie (goede verse filterbonen en een maler die geschikt is) want met deze set zal het niks gaan worden. Technisch gezien verwacht ik namelijk niet dat er iets mis zal zijn met je spullen. Functioneel gezien dus wel. Als je heel veel geluk hebt krijg je met goede verse bonen net iets meer speling maar zelfs dan blijft het behelpen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor Pti » wo 22 feb 2017, 14:42

Cm800 is wel degelijk in staat tot acceptabele espresso, maar een assortiment aan filter bakjes is daarbij wel wenselijk. Het maalsel is prima, maar de fijnafstelling zorgt ervoor dat je soms met de dosering moet spelen om gewenst resultaat te behalen. Wegen = weten.

Die espressomachine is een waardeloos onding waar ik het niet over wil hebben.

Spaansbakkie
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 14:05
Locatie: Fuente Álamo, España

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor Spaansbakkie » wo 22 feb 2017, 20:24

Hallo Jab,
Het is leuk dat je geïnteresseerd bent in koffie,welkom bij de liefhebbers.
Je hebt een machine gekocht en probeert nu een redelijke koffie eruit te krijgen. Het is jammer dat je niet eerst wat meer info hebt verzameld, voor je een aankoop hebt gedaan. Hier op het forum kun je nl heel veel info vinden over apparaten, koffie malers, hoe je kunt leren een goede espresso te zetten etc.etc.
Zoals Pti al aangeeft, is het door jou gekochte apparaat niet echt een machine, waar je een redelijke espresso kunt zetten. Advies: lees eerst de rubriek alles voor beginners. Maak dan voor jezelf uit wat je wilt uitgeven aan een redelijk (tweedehands?) apparaat en dito maler. Je kunt hier ook vragen stellen en evt apparaten van forumleden kopen.
Met alle respect, de apparatuur waar je nu over spreekt, is niet geschikt om daar een redelijke koffie mee te maken. Dat is de reden waarom niet veel forum leden ,zullen ingaan op je vragen daarover.
Ben je serieus en een leergierig persoon, dan kun je hier heel veel know how krijgen en ondersteuning krijgen bij het ontdekken van je nieuwe hobby.
Rocket Cellini Plus V2, Macap M4, Rock Presso, Hario Ceramic Slim, Gene coffee roaster CBR 10
Pensionista , maar nog geen tijd over.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Voldoende druk?

Berichtdoor bobbee » wo 22 feb 2017, 22:19

Hallo Jab,
Het is leuk dat je geïnteresseerd bent in koffie,welkom bij de liefhebbers.
Je hebt een machine gekocht en probeert nu een redelijke koffie eruit te krijgen. Het is jammer dat je niet eerst wat meer info hebt verzameld, voor je een aankoop hebt gedaan. Hier op het forum kun je nl heel veel info vinden over apparaten, koffie malers, hoe je kunt leren een goede espresso te zetten etc.etc.
Zoals Pti al aangeeft, is het door jou gekochte apparaat niet echt een machine, waar je een redelijke espresso kunt zetten. Advies: lees eerst de rubriek alles voor beginners. Maak dan voor jezelf uit wat je wilt uitgeven aan een redelijk (tweedehands?) apparaat en dito maler. Je kunt hier ook vragen stellen en evt apparaten van forumleden kopen.
Met alle respect, de apparatuur waar je nu over spreekt, is niet geschikt om daar een redelijke koffie mee te maken. Dat is de reden waarom niet veel forum leden ,zullen ingaan op je vragen daarover.
Ben je serieus en een leergierig persoon, dan kun je hier heel veel know how krijgen en ondersteuning krijgen bij het ontdekken van je nieuwe hobby.
Hallo spaansbakkie,

Wat aardig dat je antwoorden geeft aan nieuwelingen maar wij weten eigenijk niet wie jij bent. Dus ook jij welkom op het forum bij de liefhebbers. ;)
We hebben een voorstel topic en vinden 't leuk als nieuwe leden zich daar voorstellen. Het is niet verplicht maar wel leuk, zeker als iemand enthousiast is...

Grt
Bob
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor Tekork » wo 22 feb 2017, 23:09

Ten eerste welkom maar in deze maakt Delonghi het leven even niet makkelijk. Kun je hem niet terug sturen als hij vuil en verkalkt geleverd is? Heb je in ieder geval je centjes terug...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

JAB
Berichten: 7
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 18:14

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor JAB » do 23 feb 2017, 11:24

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me vooraf redelijk ingelezen, maar ben niet op dit forum terechtgekomen. De reden dat ik de Graef heb gekocht is omdat deze conische maalschijven heeft, en goed beoordeeld werd op diverse sites. Ook de DeLonghi werd op diverse sites goed beoordeeld. Ik begrijp nu (en dat merk ik zelf ook) dat er meer komt kijken bij de aanschaf van een goed apparaat en het zetten van een goede bak koffie. Het is nooit mijn doel geweest om de beste koffie van Nederland te zetten, ik vond alleen de Senseo-koffie niet te drinken en wilde het op een andere manier proberen. Ik moet dus constateren dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt. Wellicht moet ik overwegen om deze spullen te verkopen en een volautomatisch bonenapparaat aan te schaffen, maar ik denk er nog even over na.

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor fransg » do 23 feb 2017, 11:32

Ook de DeLonghi werd op diverse sites goed beoordeeld.
Kun je er enkele noemen met URL? Klinkt alsof je advertenties hebt bekeken in plaats van websites over goeie koffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

JAB
Berichten: 7
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 18:14

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor JAB » do 23 feb 2017, 12:07

Zeker,

Ik heb reviews gelezen, bijvoorbeeld op:
https://www.koffiecenter.nl/product/459 ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en bijvoorbeeld deze site:
https://www.vivakoffie.nl/delonghi-dedi ... de-koffie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Helaas dus de verkeerde sites geraadpleegd...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor fransg » do 23 feb 2017, 12:11

Inderdaad, dat zijn verkooppraatjes, geen recensies.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron