Voldoende druk?

JAB
Berichten: 7
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 18:14

Voldoende druk?

Berichtdoor JAB » wo 22 feb 2017, 08:59

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw in de wereld van van de koffie anders dan die van een Senseo (sorry..)

Ik ben sinds enkele weken de bezitter van een Delonghi EC680 en een Graef CM800. De Delonghi kocht ik als tweedekans (refubished) bij een grote webshop. Ik heb het apparaat direct na ontvangst schoongemaakt (dat was hard nodig) en ontkalkt. Ik zet hoofdzakelijk "gewone" koffie met het apparaat, maar ben wel aan het experimenteren met bijv. de grofheid van het malen. Ik merk dat het apparaat al snel in de problemen komt bij een iets fijnere maling. De koffie druppelt dan uit het apparaat. Ik heb onder andere hier gelezen dat de doorlooptijd ergens tussen de 25 en 35 seconden moet liggen. Als ik dat bij de fijnere maling doe dan heb ik echt maar een bodempje koffie. Ik kreeg bij het apparaat een welkomstpakket van Lilly en de fijngemalen koffie die daarin zat geeft ook dit effect. Ik heb het apparaat opgestuurd en kreeg hem terug met de mededeling dat het apparaat ontkalkt en schoongemaakt moet worden (filter verstopt) en dat het druppelen bij fijnere maling normaal is. Schoonmaken en ontkalken had ik al gedaan, dus dat lijkt me kul.

Nu ben ik een leek en kan mij veel worden wijsgemaakt. Is het druppelen bij een fijnere maling normaal?

Bedankt voor jullie reacties!

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voldoende druk?

Berichtdoor Erik82 » wo 22 feb 2017, 10:12

Allereerst. Begin eens hier te lezen: viewtopic.php?f=50&t=3517.