hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

adriaan
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 17:56

hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor adriaan » zo 14 mei 2017, 10:00

We zijn net in het bezit van een rancilio silvia en volop in de leercurve.
De cappuccino's smaken al veel beter dan die uit ons vorige apparaat (jura impresa), maar we zijn er nog niet.
Met een 2 kops filterbakje gaat het best goed, mooie crema, goed van smaak.
Met het 1 kops bakje lukt het nauwelijks. Als ik 7 gram (versgebrande en behoorlijk fijngemalen (met de eureka mignon)) koffie gebruik, dan is het resultaat matig. De koffie lijkt maar moeizaam uit de uitloop te komen, het niet goed op smaak, niet te zuur of te bitter, maar te slap. Maar meer dan 7 gram gaat er niet in en bij een nog fijnere maling komt er in het geheel geen koffie meer.

Zoekend op het forum lees ik niet de enige ben die dit probleem ervaar.
Wat vinden de deskundigen ervan? Moet ik mijn poging maar opgeven steeds 2 kopjes zetten en er dan 1 weggooien als ik er maar 1 wil? Zuinig als ik ben stuit me dat wel tegen de borst.
Of zijn er toch nog tips?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor fransg » zo 14 mei 2017, 10:13

Met het 1 kops bakje lukt het nauwelijks.
Gewoon niet doen.

Elders in het beginners-gedeelte van het forum staat dat ook al ergens duidelijk uitgelegd.

Maar ik vat het dus even samen in drie woorden 'gewoon niet doen' zodat je snel verder kunt met het genieten van lekkere espresso!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor HanR » zo 14 mei 2017, 10:20

Ik heb goede ervaring met onderstaand filterbakje
http://www.devecchigiuseppesrl.com/e-co ... lo=8F70126" onclick="window.open(this.href);return false;

Je beperkt jezelf wel in maling/dosering door de specifieke vorm. Het werkt wel met een 58mm tamper, maar 41mm is beter. Veel gedoe en geld om een in mijn ogen niet bestaand probleem op te lossen.
Maak gewoon een dubbele!

Er bestaat ook nog een bakje van IMS genaamd "the single".
Daar heb ik echter geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor fransg » zo 14 mei 2017, 10:24

Er bestaat ook nog een bakje van IMS genaamd "the single".
Daar heb ik echter geen ervaring mee.
Die heb ik destijds ook onmiddellijk aangeschaft, vooral omdat het er zeer mooi uitziet.

Maar ook die heb ik na de eerste paar shots snel weggegeven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

adriaan
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 17:56

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor adriaan » zo 14 mei 2017, 11:01

Ik heb goede ervaring met onderstaand filterbakje
http://www.devecchigiuseppesrl.com/e-co ... lo=8F70126" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Je beperkt jezelf wel in maling/dosering door de specifieke vorm. Het werkt wel met een 58mm tamper, maar 41mm is beter. Veel gedoe en geld om een in mijn ogen niet bestaand probleem op te lossen.
Maak gewoon een dubbele!
Een dubbele. Dat is voorlopig wel het meest praktisch.
En die eerste tip houd ik nog even in gedachte.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor Jochen_P » zo 14 mei 2017, 11:04

Gewoon een dubbele zetten, en als je maar een enkele wilt voor in je cappuccino drink je eerst de helft van je shot op ;).
Of je gebruikt een dubbele uitloop en laat de helft weglopen (zonde!)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor fransg » zo 14 mei 2017, 11:09

Ik noem mijn espresso gewoon een espresso, geen 'dubbele' of 'halve', dat helpt ook enorm om verwarring tegen te gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor tohenk2 » zo 21 mei 2017, 03:29

Er bestaat ook nog een bakje van IMS genaamd "the single".
Daar heb ik echter geen ervaring mee.
Die heb ik destijds ook onmiddellijk aangeschaft, vooral omdat het er zeer mooi uitziet.

Maar ook die heb ik na de eerste paar shots snel weggegeven.
En ik gebruik 'm na jaren nog steeds naar volle tevredenheid (smaken verschillen)

De vorm van het bakje 7 gram van DVG, VST en LM is ... laat ik maar zeggen problematisch voor een heleboel mensen.
De koffie zit vaak te ver van het douchescherm af en laat zich anders maar moeizaam aandrukken. Een hele dunne hard aangedrukte rand en dik slecht aangedrukt centrum. Vandaar ook het advies voor de 41 mm tamper. Maar die centreert weer moeilijker. Resultaat: een enkeling kan er mee werken en voor de rest gelden de drie woorden - doe maar niet. (Toch gek, want in Italië zweert men bij 7 gram, en ik denk dat iedereen hier wel met de nodige zorg bezig is...)

IMS maakt eigenlijk een hele serie bakjes die The Single heten: 7,5 gram, 8,5 gram en 10 gram.

Ze zijn o.a. hier te koop: https://www.cafe-kultur.de/products/ims ... filter-cim

Leuke machine, die Silvia. Ik heb 'm in de jaren '90 gebruikt - tot mijn vrouw meer lattes wilde hebben.

P.S. voor het geval iemand naar de tijd kijkt van de post - niet door een teveel aan espresso. Wel een mug teveel :roll:

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor Bert Pit » wo 24 mei 2017, 09:30

Hier had ik hetzelfde probleem. Het eerste single shot filterbakje was te breed. Bij het tampen druk je inderdaad de rand aan, waar dan een dun randje koffie stevig wordt aangedrukt. Het midden wordt veel minder aangedrukt, waardoor de koffie te snel doorliep.

De oplossing was een nieuw bakje en kleinere tamper. In dit nieuwe bakje zit als het ware een uitsparing van een kleiner bakje. De tamper heeft ongeveer dezelfde doorsnede als het verkleinde deel in het bakje. Ik heb een methode gevonden die een uitstekend resultaat levert.

Belangrijk: ga nu niet op de halve gram meten, maar zorg ervoor dat het bakje goed vol zit door alle koffie zoveel mogelijk naar het midden de duwen met de tamper. Je krijgt dan een licht aangedrukt hoopje koffie met het hoogste punt in het midden. Vanaf dat moment ga je flink aandrukken en klaar is Kees.

Neem in het begin iets teveel koffie, dan weet je zeker dat er voldoende in het midden terecht komt. Na de doorloop zul je zien dat er wat meer water achterblijft in je filterbak, dan bij een dubbel shot. Daardoor is de puck niet altijd mooi droog. Maar het resultaat is gewoon even goed als bij een dubbel shot. Succes.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Bert Pit
Berichten: 44
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 21:55

Re: hoe zet ik 1 kopje espresso/cappuccino

Berichtdoor Bert Pit » wo 24 mei 2017, 11:22

IMG_5844.JPG
Linker filterbak met rode amper voor "one shot" de rechter is voor dubbel.
IMG_5845.JPG
Tamper past in bakje, daardoor kun je de koffie goed in het midden aandrukken
IMG_5846.JPG
Malen
IMG_5847.JPG
Alles naar het midden schuiven
IMG_5848.JPG
Aandrukken
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron