Doorlooptijd stabiel houden

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor merken » za 12 aug 2017, 21:41

Goedenavond!

Dit is niet mijn eerste bericht op dit forum, ik heb een volautomaat voor een snelle bak, maar om meer van koffie te genieten zet ik mijn koffie met hario v60 en chemex.
Tot onlangs heb ik mijn koffie gemalen met een hario skerton, maar sinds 2 weken heb ik een orphan espresso lido e-t gekocht (om in de toekomst misschien meer dan alleen filterkoffie te kunnen zetten).

De reden voor dit bericht is dat ik het moeilijk vind om de doorlooptijd stabiel te houden bij het gebruiken van de v60, ook nu ik de lido e-t gebruik en niet weet waar ik moet zoeken.
Ik weet dat luchtvochtigheid en temperatuur van invloed kunnen zijn, de leeftijd van de bonen, maar ik heb daar nog niet veel kennis van en snap dus ook niet waarom de doorlooptijd bij de v-60 zo varieert (tot nu toe lijkt dat vooral per dag te verschillen, met dezelfde maalgraad op de lido).

Zoals aangegeven gebruik ik met de lido exact dezelfde maalgraad, maar de doorlooptijd verschilt nog wel.
Ik heb contact gehad met het bedrijf omdat er wat wrijving is, het zero punt op de maalschijf correspondeert niet met de zero op het toestel, maar mij is verzekerd dat dit zal allemaal verbeterd zodra hij is "in gelopen".
Tot nu toe lijkt de doorlooptijd vooral per dag te verschillen (voor zover ik heb gezien), op dezelfde dag lijkt het juist wel stabiel te zijn.
Ik heb dezelfde koffiebonen gebruikt van bocca, filterbranding, waarvan ik weet dat ze te oud zijn, inmiddels 4 weken na branding en 2 weken open.

Mijn manier van bereiden was tot nu toe vrij eenvoudig (zie link 1);
https://youtu.be/zcGk9TegtJk?list=PLNOz ... 3cqor2tFY7

Maar afgelopen dagen heb ik de onderstaande wijze geprobeerd, wat in eerste instantie een beter resultaat gaf.
Toch gaf dit vanochtend bij het opnieuw zetten van een bak koffie met dezelfde maalgraad, een andere doorlooptijd.

https://www.youtube.com/watch?v=QwoufzP ... xE&index=9

Ik vind goede koffie heerlijk en wil dan ook vooral veel leren, maar ik moet alles van internet halen en vind het dan ook lastig om de juiste informatie te filteren, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn volgende vragen;

- Waar heeft het verschil in doorlooptijd mee te maken (luchtvochtigheid, temperatuur)?
- Is er ergens meer informatie te vinden over de invloed van luchtvochtigheid (en andere factoren).
- Kan iemand mij meer informatie geven over het afstellen van de maalgraad voor een chemex of v60, waar let ik op/hoe kan ik het best te werk gaan.
- Wat doe ik fout/hoe komt het dat de doorlooptijd zo verschillend is met dezelfde maalgraad?

In ieder geval hartelijk dank!!!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor bobbee » zo 13 aug 2017, 00:17

Even kort antwoord want ik ga zo slapen maar ik lees nergens of je de bonen en het water afweegt?
Hoeveel gram bonen gebruik je? Hoeveel gram water? Brew ratio is gemiddeld genomen 1 op 15 dus 20 gram koffie op 300 ml water bijvoorbeeld. Doorlooptijd heeft te maken met:
+ Maalgraad
+ Opschenk techniek
+ Hoeveelheid koffie
+ de boon zelf, zowel soort, branding als leeftijd.
De koffie moet ongeveer zandkorrel grootte zijn.
De lido instelling weet ik niet meer. Het 0 punt is iets boven het punt dat de schijven elkaar raken. Een beetje burr rub is niet erg voor het resultaat en normaal bij de lido. Welke doorlooptijd wil je behalen. Meestal mik ik op 2:30 a 3:00 minuten met 20 gram koffie op 300ml water en de V60.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor Erik82 » zo 13 aug 2017, 08:16

Vergeet de Chemex. Dat ding is prut en alleen geschikt om thee in te zetten of bloemen in te houden. De filters zijn waardeloos en de doorlooptijd van dat ding is niet in te schatten en varieert enorm. De V60 daarentegen moet wel goed gaan en met bonen van Bocca van 4 weken na branding (wanneer de zak open is gegaan maakt weinig uit) zou je alsnog een goed resultaat moeten kunnen halen de komende 2-3 weken. Voor filterkoffie is het verschil in doorlooptijd met wat oudere bonen niet zo enorm als met espresso.

Die burr rub hoort bij de Lido en heeft te maken met het design maar is niet erg. Er zijn genoeg filmpjes van OE te vinden hoe je een Lido opnieuw uit kunt lijnen wat vrij eenvoudig is als je enigszins handig bent. Zodra de schijven zijn ingelopen wordt het ook allemaal beter dus waarschijnlijk eerst daarop wachten totdat je opnieuw uit gaat lijnen. Met mijn Lido 2 zat ik meestal op 1 rotatie en 2 streepjes boven het nulpunt voor de V60. Nou heeft de Lido 2 een 2mm draad en die van jou een 1mm draad dus kom ik uit op 2 rotaties en 4 streepjes (2 rotaties vanaf nulpunt wellicht beter als startpositie). Wellicht heb je er wat aan want mijn Lido 2 had nog de Italmill schijven en die van jou heeft andere schijven.

Ik gebruikte altijd 21gr maalsel op 320gr water in 2:30-3:00min. Doorlooptijd kan enorm variëren met je opschenktechniek. Wat voor ketel heb je want als die al niet goed te doseren is blaas je het water dwars door je koffie hebben en is er helemaal niks zinnigs over te zeggen. Heel rustig opgieten is cruciaal.

Ik mik meestal op het volgende:
- 50gr water opschenken in 10s en vervolgens tot 30s laten bloomen (eventueel iets roeren tussen de 10 en 20s)
- Verder rustig opgieten tot 130gr en wachten totdat hij weer bijna helemaal gezakt is (ongeveer 1 minuut)
- Opgieten tot 200gr en bijgieten al het niveau laag is (ongeveer 1:30)
- Opgieten tot 260gr en bijgieten al het niveau laag is (ongeveer 2:00)
- Opgieten tot 320gr met eindtijd ongeveer 2:40-2:45

Plaats anders een filmpje van je eigen methode. Vooral hoe het filterbed er aan het einde van de brew uitziet is belangrijk. Met mijn Lido 2 kon ik altijd geweldige filterkoffie zetten met de V60.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor merken » zo 13 aug 2017, 12:21

Ten eerste, bedankt voor jullie reactie!

Ik gebruik nu 14 gram koffie op 200 gram water, ik maal de bonen vlak voor gebruik en schenk mijn water op rond de 90 graden.
Ik schenk het water op met een hario kettle die ik via marktplaats heb gekocht sinds kort op de volgende manier (video als het goed is toegevoegd aan het eind van dit bericht);
- 40 gram opschenken en 30 seconden laten bloomen.
- opschenken tot 100 gram water en aan de buitenkant eindigen (om de koffie naar onder te krijgen).
- als bijna alle vocht is doorgetrokken schenk ik weer 40 gram op en eindigen aan de buitenzijde.
- bij 1:40 schenk ik op tot 200 gram (al haal ik de 1:40 nu vaak net niet), ook weer eindigen aan de buitenkant.
- na 10 seconden geef ik een tik met de v60.

Ik gebruik nu koffie van bocca, Colombia Inga Aponte met een filterbranding, branddatum was 3 juli.

Omdat bij de zero punt van de maalgraad nu niet overeenkomt met het toestel, heb ik voor mijn gemak een nieuw streepje gezet als nul punt (zie foto bijlage).

Vanaf het nieuw nul punt heb ik nu 1 volle draai gebruikt (vanaf het originele nul punt is het +0 en 11 tandjes) en de doorlooptijd varieert tussen de 2 min 28 en 2 min 12.

Tot voor kort schonk ik alle water (vloeiend) in 1x op, nu schenk ik het in stapjes op (zoals boven omschreven).
Als ik de filter na gebruik vergelijk tussen de 2 wijzen, dan ligt de prut nu mooi onderin de filter.
Zoals ik in het verleden opschonk (filmpje van brandendevragen), zat de koffieprut verdeeld over een groot deel van de filter.

Dan voor Erik82, is de Chemex zo slecht dan, ik vond hem tot nu toe juist lekkerder dan de v60 (een plastic exemplaar voor op vakantie).
Zoals al aangegeven varieert de doorlooptijd per dag nog steeds, inmiddels heb ik zo'n 400 gram koffie gemalen met de lido.
Ik snap dan ook niet waarom er een verschil blijft in doorlooptijd.

oude zetwijze:
[youtube]https://youtu.be/zcGk9TegtJk?list=PLNOz ... 3cqor2tFY7[/youtube]

nieuwe zetwijze:
[youtube]https://youtu.be/QwoufzPPUcw?list=PLPpY ... OO8VpajPxE[/youtube]

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reactie, ik leer hier veel van!
Bijlagen
IMG_0673.JPG
nieuw zero punt, originele zwarte lijn bevind zich 5 tandjes verder naar rechts/fijner.

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor merken » zo 13 aug 2017, 12:30

Mijn tools waar ik nu mee werk.
Bijlagen
IMG_1072.JPG

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor bobbee » zo 13 aug 2017, 12:41

Ik zoek zelf altijd naar de meest zoete smaak die je uit een boon kunt krijgen. Bloom doe je met de dubbele hoeveelheid water van de koffie. Dus 20 gram koffie is 40 gram water. Gemiddeld 30 seconden laten bloomen. Als de smaak te bitter en vol is korter bloom, als de koffie weinig body of laagjes in de smaak heeft langer bloomen. Bloom heeft enorm veel invloed op de uiteindelijke smaak!
Daarna schenk ik zo rustig mogelijk in kleine cirkels op tot 225 gram. Je ziet dan in het midden de fines naar boven komen. Die wil ik zo min mogelijk invloed laten hebben op de smaak van de koffie dus die laat ik daar mooi zitten en schenk door in dezelfde cirkels. Wanneer je de 225 gram hebt gehaald laat ik het waterniveau in de V60 zakken tot net boven maalsel. Dan met schenk straal pak ik de zijkant van de V60 mee waar maalsel tegen de wand is opgehoopt om vervolgens te schenken in kleine cirkels tot 300 gram water. Dan laten doorlopen tot de V60 leeg is.
Op deze manier behaal ik het voor mij beste resultaat, geen pittige volle bak maar wel een zoete zachte koffie die geen gram suiker nodig heeft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor merken » zo 13 aug 2017, 13:03

Dit is mijn resultaat van zojuist.
Doorlooptijd was 2 min 32, weer stapsgewijs opgeschonken.
Ik gebruik trouwens barleduc water.

Ik hoor in ieder geval wel dat je manier van opschenken veel invloed heeft.
Hoe kan ik dan beoordelen of ik iets fout doe qua opschenken of dat ik de maalgraad moet aanpassen?
Bijlagen
IMG_1076.JPG
Filter na opschenken, 200 gram water, 14 gram koffie.
IMG_1075.JPG

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor Erik82 » zo 13 aug 2017, 19:00

Dan voor Erik82, is de Chemex zo slecht dan, ik vond hem tot nu toe juist lekkerder dan de v60 (een plastic exemplaar voor op vakantie).
De Chemex is echt zo slecht. Met de juiste techniek haal je veel meer uit de V60. De filters van de Chemex zijn veel te dik en dempen alles. Dat is goed voor slechte bonen omdat je dan de nare bijsmaken niet hebt maar voor goede bonen blijft er niks van over. Tevens moet je ze echt met heel veel water spoelen wil je er alle papiersmaak uit krijgen. De vorm en het hele design staat garant voor problemen en weinig kans op consistentie tussen je brouwsels. Dat is iets waar bijna alle professionals het tegenwoordig wel over eens zijn en is tevens ook mijn eigen ervaring.

Het plastic exemplaar van de V60 is al erg goed maar voor van die kleine bakkies zou ik persoonlijk een V60-01 waar jij de 02 hebt (zo te zien wel met 01 filters). Dat scheelt ook weer en zeker in het gemak met opschenken (minder hoog dus valt het water minder hard). Zelf varieer ik tussen de glazen 01 en de Decanter (dat is eigenlijk gewoon de plastic variant).

Als je nog een andere leuke variant zou willen proberen voor slow dan is de aeropress of de Kalita Wave aan te raden. Daar kun je hele leuke slow koffie mee maken.

Probeer eens een goede Kenia voor filter of iets uit Ethiopië voor een hele andere ervaring. De Colombia die je nu hebt vond ik persoonlijk niet heel goed voor filter (heb hem tot 2 keer toe gehad in mijn abo van Bocca). Meer richting een oud-Hollandse zware bak dan een mooie complexe fruitige smaak zoals dat ook mogelijk is. Zelf ben ik altijd erg onder de indruk van de filterbrandingen van Caffenation en dan vooral de Kenia Ken en de Filter Fil.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor merken » zo 13 aug 2017, 20:14

Ik gebruik inderdaad de 2 kops versie en de 1 kops filter op dit moment.

Bedankt voor het advies, ik zal dit zeker eens proberen (ook de aeropress).

Kan het wel kloppen dat ik nu maar 1 volle draai gebruik als maalgraad van de Lido?

Verder heb ik het e.e.a. gezien over boeken van scott rao (everything but espresso) zou dit mij ook meer informatie kunnen geven/is dat een nuttig boek om te lezen?

Nogmaals bedankt voor alle advies, echt super!!!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Doorlooptijd stabiel houden

Berichtdoor @3aan » ma 14 aug 2017, 09:03

@ Erik and Bob, welke watertemperaturen gebruiken jullie, heeft die eerst gekookt of direct naar/tot een bepaalde temperatuur gebracht?

Ik doe niet veel met de minder snelle methodes, ben dus echt benieuwd!

Ben niet van de handmalers, 84 vlak of groot conisch te gebruiken?

Groet

PS Heb het hier gesteld omdat het me relevant lijkt!?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron