Nieuwe koffie-leut

gamin46
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 09:10

Nieuwe koffie-leut

Berichtdoor gamin46 » wo 23 aug 2017, 09:33

Hallo iedereen op dit forum, ik ben Frank en nieuw hier op het forum.
Woon in zuid-west Frankrijk en mag graag genieten van een goeie espresso.
Mijn geschiedenis met espresso machines is niet zo heel groot, ben in 1985 begonnen met een Gagia met Quick Mill molen helaas is deze jaren negentig kapot gegaan. Toen over op een Jura E50 die ik 10 jaar gebruikt heb deze is in 2005 vervangen door weer een Jura nu een F50. De Jura doet het nog steeds prima maar voor een echte espresso heb ik sinds een aantal jaren een La Pavoni Europiccola uit 1991.
Nu kan ik een ECM Giotto eerste model kopen voor een aantrekkelijk bedrag, ik heb deze machine een week op proef en loop tegen een aantal problemen aan. Ten eerste komt er geen water uit de heet waterkraan, ten tweede krijg ik geen mooie puck zoals ik die wel heb met de La Pavoni het is meer een bak koffie prut. Ik krijg wel een crema maar vind die erg dun. Hopelijk heeft iemand hier een advies wat te doen.
Groet Frank

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuwe koffie-leut

Berichtdoor Erik82 » wo 23 aug 2017, 10:52

Wat voor bonen gebruik je en wanneer zijn ze gebrand. Als je het antwoord op het laatste niet weet zit daar een groot deel van het probleem (geen crema en koffieprut). Wat je omschrijft zijn namelijk de kenmerken van oude koffie. Wat voor maler heb je?

De heetwaterkraan kun je demonteren en goed ontkalken om te kijken of dat gaat helpen. Komt de boiler wel goed op druk en stoomt de machine goed?

Lees dit ook eens goed door viewtopic.php?f=50&t=3517
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe koffie-leut

Berichtdoor fransg » wo 23 aug 2017, 11:36

Nu kan ik een ECM Giotto eerste model kopen voor een aantrekkelijk bedrag
'een aantrekkelijk bedrag' is niet erg concreet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

gamin46
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 09:10

Re: Nieuwe koffie-leut

Berichtdoor gamin46 » wo 23 aug 2017, 13:40

Wat voor bonen gebruik je en wanneer zijn ze gebrand
Bonen zijn hier van een lokale koffie brander Brûlerie du Quercy 100% Arabica gebrand op 3 juli 2017
Wat voor maler heb je?
Een QuickMill OMRE MONZA Tipo 023B ik weet het is een oudje maar maalt voor mijn La Pavoni nog prima.
De heetwaterkraan kun je demonteren en goed ontkalken om te kijken of dat gaat helpen. Komt de boiler wel goed op druk en stoomt de machine goed?
De boiler komt goed op druk 1.3 bar en stoom is ook prima, als ik de heet water leiding los haal van de voorzijde zie ik bijna geen kalk. Degene waar ik de machine van kan overnemen heeft naar zijn zeggen de heet water kraan praktisch nooit gebruikt.
een aantrekkelijk bedrag' is niet erg concreet.
Klopt is €400,-

Verdere tips zijn welkom.

Gr.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe koffie-leut

Berichtdoor fransg » wo 23 aug 2017, 17:39

Bonen zijn hier van een lokale koffie brander Brûlerie du Quercy 100% Arabica gebrand op 3 juli 2017
Die zijn dan intussen officieel overleden.

De bonendood is ingetreden.

De koffie is heengegaan.

Indien de apparatuur het met vers gebrande bonen (die een weekje hebben kunnen rusten na branding) goed doet, is er hoop.

"100% arabica" zegt ook erg weinig. Van welk land, welke oogst, eventueel welke plantage?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

gamin46
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 09:10

Re: Nieuwe koffie-leut

Berichtdoor gamin46 » wo 23 aug 2017, 20:15

100% arabica" wegt ook erg weinig. Van welk land, welke oogst, eventueel welke plantage.
Ik ben hier in zuid- west Frankrijk al blij dat ik deze bonen kan kopen en niet aan de Lavazza vast zit.
Wordt misschien tijd om zelf te gaan branden. :shock:


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron