Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

nljvm
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 15:45
Locatie: Amersfoort

Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor nljvm » vr 25 aug 2017, 12:32

Hi allemaal,

Dit is vast het zoveelste topic over aankoopadvies, maar goed iedereen heeft net even andere vragen/eisen/budget.

Ik ben Jeroen. Net zoals jullie, een koffie liefhebber. En zou graag de volgende stap willen gaan zetten op koffie gebied.

Op dit moment heb ik thuis een oude La Pavoni Espresso Plus staan. Erg lang best veel plezier van gehad, maar nu is het apparaat echt aan zijn einde toe.. en ik ook :)
De maler is een Rancilio Rocky SD
Daarnaast heb ik 2 verschillende Bialetti's staan en een French Press.

De Pavoni is dus in iedergeval aan vervanging toe, de Rocky zou mogelijk nog even mee kunnen.
Mijn budget voor nieuwe apparatuur is rond de 1500 €

Waar ik in het verleden alleen maar 'zwart' dronk, merk ik dat ik steeds vaker voor een variant met (een vorm van) melk ga zoals een cortado of een macchiato. Af en toe een cappuccino is ook lekker.

1.
Nou is voor mij de 1e vraag: Ga ik voor dit budget zowel mijn maler als espresso machine vervangen? Of kan het volledige budget naar een nieuwe espresso machine? Heb ik in dat geval straks een mooie machine, maar een bagger maler? Dat zou zonde zijn. Kunnen jullie me helpen bij deze keuze?

2.
De vervolg vraag gaat dan uiteraard over welk merk/type het dan moet worden. Afhankelijk van of er een maler en een espressso machine moet komen gaat het budget ook verschillend uiteraard.
Voor de machine is het daarom handig om advies tussen de 900 - 1500 € te krijgen
Voor de maler rond de 400 - 600 € (het dient in dit geval wel een echte upgrade t.o.v. de Rocky te zijn).

Tja, wat vind ik dan verder nog belangrijk aan de machine:
- Semi-automaat
- Nieuw
- Warmtewisselaar lijkt mij voldoende
- Niet een al te lange opwarmtijd, hoeft geen 5 minuten te zijn, maar liever ook geen uur.
- Kopjes warmhouder lijkt me handig, nu zet ik altijd de waterkoker aan voor warme kopjes, dat is gedoe.
- Geen handhevel

Zo zijn er vast nog 100 dingen min of meer belangrijk, maar laat ik hier maar eens mee beginnen.
Ik heb uiteraard al een aantal verschillende merken & types bekeken, maar lastig om hier een keuze tussen te maken.

Ik ben vast iets vergeten te noemen, dus als er meer info nodig is dan zal ik dat nog even aanpassen.
Laatst gewijzigd door nljvm op vr 25 aug 2017, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor bvds » vr 25 aug 2017, 12:43

Als maler zou ik eens serieus naar de Eureka Atom kijken. Voor 700 euro een hele goede keuze. En ook nog eens heel stil.

Hou je 800 euro over voor een machine. Daar kan je een prima occasion voor kopen. Een machine met warmtewiselaar moet zeker lukken. Een dual boiler wordt lastig. Als je ergens een demo model van de QM Silvano kan kopen is dat zeker ook een aanrader. Helemaal top als je de EX5 pomp door een EX4 vervangt. Probeer Espresso Perfetto eens. Als je niet heel veel shots per dag maakt is een kleine lever zeker ook aan te raden. Leuk en lekker!

Voor goed tweedehands spul zou je eens contact kunnen opnemen met Peter de Goede van http://www.ranciliosilvia.info" onclick="window.open(this.href);return false;. En kijk hier goed rond op het forum. Er worden regelmatig leuke machines aangeboden. Zeker ook op Kaffee-netz.de! De sociale controle op het forum is een vorm van garantie. En je koopt doorgaans iets van een liefhebber wat vaak betekent goed onderhouden.

Voorzochtig zijn op marktplaats. Daar staan veel machines te koop met achterstallig onderhoud. Goedkoop is dan vaak duurkoop.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor bvds » vr 25 aug 2017, 15:13

Ander idee: De Bezzera Strega van Bobbee overnemen en er een 2e hands Bezzers BB005 maler bij kopen. Die maalt een stuk mooier dan je Rancilio. En dan tzt weer de maler upgraden...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

nljvm
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 15:45
Locatie: Amersfoort

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor nljvm » vr 25 aug 2017, 15:30

Dank voor je (snelle) reactie!
De Eureka Atom is een mooie tip, ga ik naar kijken.
Voor de rest ben ik toch echt opzoek naar nieuwe spullen.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor Erik82 » vr 25 aug 2017, 16:35

Die van bobbee is zo goed als nieuw alleen veel goedkoper en mooier door de houten handgrepen en de upgrades. Dat weet ik 100% zeker. De Strega blijft naar mijn mening de meest geweldige machine in die prijsklasse. Dan heb je een fikse upgrade te pakken.

Een Bezzera BB005 is al een hele upgrade ten opzichte van de Rocky.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor bvds » vr 25 aug 2017, 16:52

Eens. En zonde om nieuw te kopen. Voor hetzelfde geld koop je tweedehands bij een betrouwbaar adres veel meer machine!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor Bert 619 » vr 25 aug 2017, 18:14

Ik kan je de Profitec Pro 300 aanraden, dat is een bubbel boiler snel op temperatuur en voldoende stoomkracht.
Van de Pro 300 heb ik gelezen op o.a Homebarista dat deze wat smaak betreft vergelijkbaar is met de Pro 700
de stoomkracht is wel minder maar altijd voldoende, als ik de stoomkraan open zet neemt de stoomkracht iig niet af.
Koffie zetten gaat ook erg goed en voordat je klaar bent met koffie malen portafilter vullen tampen is de zetgroep alweer gereed.
Als de Bezzera BB005 al een hele upgrade ten opzichte van de Rocky, de Rocky ken ik verders niet maar de Bezzera wel en daar
was ik erg tevreden over.
Als je zowel maler als espressomachine in een koop neemt levert dat misschien wel voordeel op in totaalprijs?
Wellicht hebben de Pavoni en Rocky nog enige waarde die je kan investeren in de set.

nljvm
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 15:45
Locatie: Amersfoort

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor nljvm » za 26 aug 2017, 15:21

Dank voor je reactie Bert!
Ik had het merk Profitec nog niet voorbij zien komen, maar ziet er goed uit.
De 500 is misschien ook wel een optie?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor bvds » za 26 aug 2017, 23:05

De Profitec 300 heeft dezelfde ringboiler als de QM Silvano en de ECM Casa IV en V. De Silvano (niet de ECM) heeft net als Profitec een PID maar i.p.v. een stoomboiler een separaat thermoblock met eigen pomp. De Silvano stoomt heel behoorlijk. De Silvano is in het buitenland een stuk goedkoper dan de Profitec. Die laatste vind ik persoonlijk iets leuker om te zien. Zowel de Profitec als de Silvano knappen erg op van een EX4 pomp met demper.

En ja, ik heb liever de Profitec 300 dan 500!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: Voorstel en aankoopadvies nr zoveel..

Berichtdoor Bert 619 » zo 27 aug 2017, 12:40

Dank voor je reactie Bert!
Ik had het merk Profitec nog niet voorbij zien komen, maar ziet er goed uit.
De 500 is misschien ook wel een optie?
Een hx met e61 vergelijkbaar (op de pomp na) met de pro 500 en een sb e61 met pid heb ik gehad, als het enkel en alleen om espresso gaat kies ik voor een sb maar dan wel met pid.
De Profitec Pro 300 heeft als voordeel dat temperatuur goed te regelen is d.m.v. de pid en dat de stoom/heet water gescheiden is van de zetgroep en heeft daar dus ook geen invloed op.
De Profitec pro 500 is wel stukken mooier gemaakt en afgewerkt.

De Profitec 300 heeft dezelfde ringboiler als de QM Silvano en de ECM Casa IV en V. De Silvano (niet de ECM) heeft net als Profitec een PID maar i.p.v. een stoomboiler een separaat thermoblock met eigen pomp. De Silvano stoomt heel behoorlijk. De Silvano is in het buitenland een stuk goedkoper dan de Profitec. Die laatste vind ik persoonlijk iets leuker om te zien. Zowel de Profitec als de Silvano knappen erg op van een EX4 pomp met demper.

En ja, ik heb liever de Profitec 300 dan 500!
Over die ulka ex4, op kaffee-netz ben ik een verhaal tegen gekomen toen ik zelf op zoek was naar een andere machine.
Op kaffee-netz heeft iemand kort na aankoop zelf zijn pro 300 voorzien van een ex4 met membraandemper en de druk aangepast, hij
is daar op terug gekomen de ex5 terug geplaatst en zelfs de druk weer opgevoerd.

https://www.kaffee-netz.de/threads/erfa ... 300.95293/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Bert 619 op di 29 aug 2017, 14:38, 3 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron