Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Re: RE: Re: RE: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Roelemans » ma 06 nov 2017, 10:37

Op Marktplaats staan twee mooie exemplaren.
Zoek maar eens onder Vibiemme Seplus en Vibiemme Kometa.
De hoeveelheid water is instelbaar, dus gemak dient de mens. Beperking in de toepasbaarheid is misschien de aansluiting van aan en afvoer. Ik weet niet hoe je staat tegenover een gaatje in je aanrechtblad.
Er zijn wel alternatieven met waterbak en doseerknoppen, maar het tweedehands aanbod is beperkt. Tweedehands zou je kunnen zoeken naar een Domobar Super, Boretti Barista of Nuova Simonelli Musica. Ook van ECM bestaat een uitvoering met doseerknoppen, maar die valt waarschijnlijk buiten het budget.
bedankt voor het meedenken en de tips.
De keuken is net 2 jaar oud en daar gaat geen gat in geboord worden helaas.
begrijp ik het goed dat je met deze machines dan koffie en espresso zet :?: :?: dan is het wel een optie om even verder naar te kijken.
Zo niet vind ik dit echt veel te veel in mijn budget hakken omdat koffie toch de hoofdzaak is.

denk dan moccamaster plusminus 180-190 euro
2e hands silvia plusminus 300 euro

als ik het budget wat creatief indeel blijft er dan rond de 800 over voor 2 malers waarvan de filterkoffie maler de betere moet zijn omdat deze het meeste gebruikt gaat worden.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 10:56

Op Marktplaats staan twee mooie exemplaren.
Zoek maar eens onder Vibiemme Seplus en Vibiemme Kometa.
De hoeveelheid water is instelbaar, dus gemak dient de mens. Beperking in de toepasbaarheid is misschien de aansluiting van aan en afvoer. Ik weet niet hoe je staat tegenover een gaatje in je aanrechtblad.
Er zijn wel alternatieven met waterbak en doseerknoppen, maar het tweedehands aanbod is beperkt. Tweedehands zou je kunnen zoeken naar een Domobar Super, Boretti Barista of Nuova Simonelli Musica. Ook van ECM bestaat een uitvoering met doseerknoppen, maar die valt waarschijnlijk buiten het budget.
bedankt voor het meedenken en de tips.
De keuken is net 2 jaar oud en daar gaat geen gat in geboord worden helaas.
begrijp ik het goed dat je met deze machines dan koffie en espresso zet :?: :?: dan is het wel een optie om even verder naar te kijken.
Zo niet vind ik dit echt veel te veel in mijn budget hakken omdat koffie toch de hoofdzaak is.

denk dan moccamaster plusminus 180-190 euro
2e hands silvia plusminus 300 euro

als ik het budget wat creatief indeel blijft er dan rond de 800 over voor 2 malers waarvan de filterkoffie maler de betere moet zijn omdat deze het meeste gebruikt gaat worden.
Ok, duidelijk.
Nee, als je om gemaksredenen zou kiezen voor een espresomachine met doseerknoppen. Dan ga ik er van uit dat je alle dranken espresso gebaseerd maakt. Dus geen filterkoffie, maar een americano.
Je hebt dan 1 machine en 1 molen. Als je in plaats van americano's espresso's en lungo's wilt zetten, heb je twee molens nodig. Espresso en lungo vereisen een andere maling.

Jouw laatstgenoemde oplossing is op zich erg mooi, omdat er een groot budget voor de molens is.
Als je voor een Silvia kiest zou ik het budget een klein beetje oprekken en kiezen voor een exemplaar met pid.

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Erik82 » ma 06 nov 2017, 11:15

Voor 220 euro een Commandante C40 voor filter en dan hou je nog genoeg over voor een MK Vario voor espresso. Als je een elektrische maler voor filter wil hebben dan ga je het met dat budget niet redden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 11:34

Voor 220 euro een Commandante C40 voor filter en dan hou je nog genoeg over voor een MK Vario voor espresso. Als je een elektrische maler voor filter wil hebben dan ga je het met dat budget niet redden.
@Erik
De insteek was "acceptabele koffie" en gemak voor het deel van het huishouden dat er geen moeite voor wil doen.
Een handmaler past niet in dat plaatje.
Is volgens jou een Sette een goede optie voor filter?
Voor espresso is een goedehandmaler qua waar voor je geld natuurlijk onverslaanbaar.

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor RikC » ma 06 nov 2017, 11:34

Vergeet het hele idee van één maler en boon voor zowel filter als espresso want dat is een kansloze zoektocht. De enige juiste manier is 2 malers en aparte bonen.
kan je uitleggen waarom want er zijn ook mensen die anders beweren
Hoi Roelemans ik heb zelf de Atom waar je naar kijkt. En kort geleden een Comandante er bij gekocht.

Vergeet idd. het idee van beiden malen met één maler. De Atom is traploos wat een berg omstelwerk oplevert en oude koffie er eerst uit moeten malen. Bovendien is het op papier een filtermaler maar in de praktijk toch echt meer een espressomaler. Voor de Commandante precies omgekeerd die kan op papier op espresso (je maalt je arm suf vanwege de fijnere instelling en dan nog zit je er net naast vanwege het kliksysteem) maar gebruik 'm gewoon voor filter.

Fabrikanten verkopen hun spullen graag, maar neem niet alles wat de marketingafdeling claimt al te letterlijk.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 11:46

Vergeet het hele idee van één maler en boon voor zowel filter als espresso want dat is een kansloze zoektocht. De enige juiste manier is 2 malers en aparte bonen.
kan je uitleggen waarom want er zijn ook mensen die anders beweren
Hoi Roelemans ik heb zelf de Atom waar je naar kijkt. En kort geleden een Comandante er bij gekocht.

Vergeet idd. het idee van beiden malen met één maler. De Atom is traploos wat een berg omstelwerk oplevert en oude koffie er eerst uit moeten malen. Bovendien is het op papier een filtermaler maar in de praktijk toch echt meer een espressomaler. Voor de Commandante precies omgekeerd die kan op papier op espresso (je maalt je arm suf vanwege de fijnere instelling en dan nog zit je er net naast vanwege het kliksysteem) maar gebruik 'm gewoon voor filter.

Fabrikanten verkopen hun spullen graag, maar neem niet alles wat de marketingafdeling claimt al te letterlijk.
@RikC
Laat het papiertje maar eens zien waarop staat dat de Atom voor filter is. De fabrikant claimt dat de maler geschikt is voor "sia di caffe filtro che espresso".

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor bvds » ma 06 nov 2017, 12:39

de Atom maalt beter voor filter dan de meeste elektrische malers. er komt eeedaags ook een speciale filter versie van. die is onlangs op de HOST gepresenteerd. alleen heen en weer tussen espresso en filter kost bergen koffie en is niet praktisch.

de Sette is uitermate ONGESCHIKT voor filter.

de MK vario is ook met keramische schijven redelijk bruikbaar voor filter al zijn de stalen schijven veel beter. alleen heen en weer qua maalgraad is niet aan te raden vanwege de fragiele mechaniek. bovendien moet je de espresso stand steeds opnieuw vinden ivm verloop.

dus de Comandante is een goed idee. evt. een Baratza Virtuoso met de Etzinger schijfjes. of de Wilfa.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

RikC
Berichten: 148
Lid geworden op: zo 15 jan 2017, 21:57

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor RikC » ma 06 nov 2017, 13:27

@HanR,

'Espresso & Brew' aanduiding op de site en op een sticker achterop de machine.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor HanR » ma 06 nov 2017, 13:37

@HanR,

'Espresso & Brew' aanduiding op de site en op een sticker achterop de machine.
@RikC
Met de de stelling dat de Atom op papier een maler voor filter is, suggereer je dat het geen maler voor espresso is.
Op het door jou aangehaalde papier stelt de fabrikant beide.
Door de helft van het verhaal te vertellen schep je verwarring.
Dat is vast niet je bedoeling.

Roelemans
Berichten: 15
Lid geworden op: za 04 nov 2017, 21:25

Re: Hulp bij aparte setup en voorstellen.

Berichtdoor Roelemans » ma 06 nov 2017, 15:17

de filterkoffie gaat 80% van de tijd gebruikt worden dus liever daar een elektrische voor. (lijkt mij)
is een handmaler voor espresso een optie?


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron