Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Basvdheijden
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 nov 2017, 19:31

Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Basvdheijden » zo 12 nov 2017, 21:32

Met veel plezier heb ik de afgelopen tijd veel gelezen op dit forum. Als nieuwkomer dacht ik dat het goed zou zijn om eerst de nodige info te absorberen :-) Dat is nu dus gebeurd en naar aanleiding daarvan ben ik me nu aan het bewegen richting de (eigen) aanschaf van iets moois.

Om te beginnen met het budget, dat is €1000 tot €1200,-. Maar daarbij geldt vooral: liever kwaliteit en iets meer uitgeven (langer doorsparen) dan kiezen voor iets sub optimaals. Ik heb nog geen maler, dus het budget zou wel inclusief maler moeten zijn. Tweedehands ben ik een groot voorstander van.

Klein stukje achtergrond: ik zet nu al zo'n 15 jaar koffie met een moka pot (op het gas) van Bialetti. Geeft prima koffie voor de eenvoud. Of beter gezegd: op werk hebben we een mooie Jura Impressa maar die doet echt onder voor het simpele potje op het vuur.
Maar ik ben toch echt op zoek naar iets (aanzienlijk) beters.

Ik ben verzot op goede koffie en geef de voorkeur aan een goed bereide cappucino (of beter nog: flat white). Af en toe wel een espresso, maar meestal toch met opgeklopte melk.

Mijn aandacht ging in eerste instantie uit naar de Rancilio Silvia maar aangezien deze minder geschikt is voor cappucino's (is dit echt waar?) vanwege de enkele drukgroep zit ik nu een HX te overwegen. Gezien het budget zou dat ook wel kunnen, maar het moet natuurlijk wel een duidelijk meerwaarde hebben: over de Rancilio silvia lees ik niets dan lof.

Mijn vraag: klopt bovenstaande leken redenering? Enkele concretere vragen: Kan ik daarbij het beste E61 kiezen? En voldoet bijvoorbeeld de Vibliemme Domobar? Of is dat een E61 zonder die dubbele groep en kan ik beter voor een Quickmill 820 gaan? Ik zie ook dat je van de Domobars aardig wat varianten hebt waarvan ik het onderscheid niet zo snel weet te maken (SB, junior, etc etc).

Ik ben dus nog wel zoekende naar een model dat bij mij zou passen, dus alle tips en advies zijn welkom!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor fransg » ma 13 nov 2017, 08:45

Voor een uitstekende "value for money" combi met uitgebreide instructie voordat je ermee op huis aan gaat kan ik je Peter van http://www.kafko.nl" onclick="window.open(this.href);return false; aanbevelen. Er zijn vast ook anderen die suggesties hebben, maar ik ben bij Peter begonnen met een E61 Rocket machine, geen moment spijt van gehad.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Julia
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15 apr 2015, 11:17

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Julia » ma 13 nov 2017, 10:26

Hoi
Ik heb een Bezzera BZ10. Is perfect voor cappucino. En heb ook de Bezzera maler. Ik weet dat ik daar nog op kan verbeteren evt maar ben tot nu toe heel tevreden en dat zou als je de maler van marktplaats kan halen binnen je butget zijn. Machine is hier een blijver in elk geval. En vergeet de verse boontjes niet!

Basvdheijden
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 nov 2017, 19:31

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Basvdheijden » ma 13 nov 2017, 15:35

Bedankt tot zover! Dus het maakt an sich niet veel uit, zo lang het maar een degelijke E61 is?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor bvds » ma 13 nov 2017, 17:56

Een Bezzera BZ10 is GEEN E61 en WEL een degelijke machine ;)

Een Rocket is zeker geen verkeerde keuze. Bijvoorbeeld de Rocket Appartamento. Die doet niet onder voor zijn grotere broers.

Je kunt ook een goede tweede hands machine overwegen mits je die koopt bij een betrouwbaar adres d.w.z. niet via marktplaats. Bijvoorbeeld hier via het forum of bij Peter de Goede van http://www.ranciliosilvia.info. Zo zijn er meer goede adressen. HanR hier op het forum heeft ook regelmatig een en ander te koop. Het voordeel van een occasion is dat je minder waarde verliest als je na een tijdje iets anders zou willen. En je relatief meer geld over gaat houden om in een maler te investeren.

Als je veel cappucino's maakt dan zou ik inderdaad geen machine met enkele boiler nemen, zoals een Rancilio Silvia. En ook niet voor een VBM domobar single boiler. Een Quickmill 820 is een leuk en heel degelijk machientje. Snel warm, maar matig qua opschuimen. In NL ook veel te duur. In Duitsland of Italië koop je ze nieuwe voor 400 euro.

Een machine met warmtewisselaar zoals de genoemde Bezzera BZ10 of Rocket Appartamento is voor opschuimen veel fijner. Er zijn verschillen tussen de Bezzera en E61 groep. Daar kun je veel over lezen. Beide hebben zo hun fans. Beiden voldoen.

De Bezzera BB005 is een uitstekende instap maler. Kost niet zo veel en qua maalsel heel goed. Je moet diep in de buidel tasten voor een maler met betere ouput.

En als je alleen voor jezelf espresso en melkdrankje maakt, kun je ook nog denken aan een kleine lever machine!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Basvdheijden
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 nov 2017, 19:31

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Basvdheijden » ma 13 nov 2017, 22:45

Dank, hier heb ik veel aan! Die bezzera bz10 spreekt me inderdaad wel aan. Ook de hendel in plaats van draaiknop.

Ik kan op het forum niet zoveel vinden over E61 in vergelijking met deze machine. Dwz: er is veel te vinden over e61 maar niet hoe de bezzera zich daartoe verhoudt.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor bvds » di 14 nov 2017, 07:54

De E61 groep is een stuk zwaarder en staat in een thermodynamisch evenwicht met de boiler.

De Bezzera groep (eigenlijk van Brasilia) is lichter en heeft twee verwarmingselementjes in de groep.

Een E61 machine heeft 30-40 minuten opwarmtijd nodig. De Bezzera de helft.

De E61 groep is oerdegelijk en onderdelen zijn overal te krijgen. Maar er zitten veel bewegende onderdelen in dus een revisie is van tijd tot tijd nodig. Op de Bezzera groep zul je als je pech hebt na een jaar of 5 een keer een verwarmingselementje moeten vervangen.

Beide machines gedragen zich wat anders qua temperatuurverloop en flushing. Maar beide systemen voldoen.

De Bezzera groep heeft een wat lager douchescherm dus wat meer opletten met dosering.

De E61 groep heeft een ingebouwde preinfusie kamer. Dat helpt met een goede verzadiging van de puck. De Bezzera mist dat maar dat is eenvoudig op te lossen door de EX5 pomp te vervangen door een EX4 pomp met rustigere drukopbouw.

Er wordt beweerd dat de E61 groep wat meer body geeft en vooral met meer traditionele espresso blends tot zijn recht komt. De Bezzera groep zou iets minder body geven maar juist meer clarity.

Onder de streep hebben ze beide fans en bestaansrecht. De koffie, maler en skills zullen meer verschil maken dan de groep.

Casabarista heeft nog wel eens showroom modellen staan. In Duitsland is de Bezzera populairder dan hier. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Bezzera groep. De meeste mensen hier voor de E61 schat ik zo.

De quickmill silvano is ook erg goed! In Duitsland rond de 1000 euro. En de Profitec 300 kan ik je ool van harte aanraden, alleen is die wat duurder. Je hebt dan dual boiler machines met PID control.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor bvds » di 14 nov 2017, 11:51

Hier wat uitleg over de verschillen tussen de twee groepen van de hand van Jim Schulman op Home-barista.com.
The Bezzera and Elektra groups derive from an early 1980s Brasilia design that separated the group bell, consisting of a 10 hole dispersion block, shower screen, and PF slot, from the valving block that connects the group to the HX and three way valve. The bell mates to a second, 4 hole dispersion block in the valving block via three screws. This design has the advantage that you can create different kinds of valving block for different machines. The commercial Elektras and Bezzeras have thermosyphon blocks, the home Elektra and BZ02 have bolt to the boiler blocks, and the BZ07 has an electrically heated block that mounts on the exterior of the machine.

This design is light weight and holds very little water. The E61 designs are much more heavy, hold more water, and do preinfusion. This means the Brasila designs are easier to get to the right temperature, but are less thermally stable. One problem with almost all the home E61 machines (as opposed to the commercial ones) is that the thermosyphons do not have the required jets and valves to be properly tuned. This means the heads overheat and need long cooling flushes. If they were produced with the proper jetting, there would be much less of a niche for the alternatives.

In addition to these operating differences come taste differences. This is a lot more controversial, but I and most others who have done the comparision think the Brasilia style group does better with lower doses and clean SO style coffees, while the E61 groups do better with the high dose, heavy tasting Seattle style of espresso. To me, these differences are slight, both types of group can make excellent shots with any style of espresso; it's just a matter of which has the edge at what.

Jim Schulman
Goed om te weten dat Rocket er in ieder geval in is geslaagd om overhitting van de E61 groep en de noodzaak voor lange cooling flushes te beperken door een goede tuning van thermosifon.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Basvdheijden
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 12 nov 2017, 19:31

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Basvdheijden » di 14 nov 2017, 12:58

Thnx! Als ik het zo een beetje lees zal ik zelf het verschil niet echt gaan proeven: wellicht als je het naast elkaar drinkt en echt goed vergelijkt, kun je verschil merken. Heb ik daarin gelijk?

De smaak daargelaten vind ik dan de belangrijkste verschillen:
- opwarmtijd: dit zal denk ik voor mij de doorslag geven.
- Waterreservoir; lees ik goed dat de e61 een veel groter reservoir heeft?
- verkrijgbaarheid van onderdelen

Hoe zit het eigenlijk met de opwarmtijd als het apparaat op "standby" staat? Dus, moet ik nadat ik m'n eerste espresso om negen uur heb gedronken opnieuw opwarmen als ik er om elf uur weer 1 wil?

Julia
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15 apr 2015, 11:17

Re: Welke te kiezen.. Aankoopadvies

Berichtdoor Julia » wo 15 nov 2017, 14:49

De BZ10 is idd snel warm 15 min maximaal. Ik zet koffie en zet hem daarna uit. Als ik dan na een uur weer wil is hij nog redelijk warm en is hij in 10 min weer op temp. Maar die zijn zo om met boontjes wegen malen tampen evt melk in kannetje en genieten maar.
Voor thuis gebruik is het waterreservoir groot genoeg. Althans voor mij!


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron