Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

jdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 13:36

Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor jdegroot » ma 05 feb 2018, 13:46

Hallo allen,

mijn naam is Jochem, in het dagelijks leven zelfstandig projectmanamager en thuis een vrouw en kids. Sinds mensenheugenis groot koffieliefhebber en de laatste paar jaren ook liefhebber van mijn 'oude' Saab 9000. Met die auto ben ik in de tussentijd handig geworden, met espressomachines echter sta ik nog aan 't begin.

En daar zit ook meteen precies mijn vraag. Als eigenaar van (mijn 2e) Unic Pony Model T (1997, uit de oude doos en behoorlijk onbekend in NL) zorg ik ervoor dat de machine regelmatig wordt schoongemaakt. Nu echter is er toch een probleem opgetreden, waarna ik met mijn beperkte kennis heb achterhaald waar t probleem zit. Na het weer gangbaar krijgen van de pomp voor de stoompijp en vast te stellen dat of de spoel of het magneetventiel vervangen moet worden (staat in de altijd dicht stand, dus water gaat direct terug naar reservoir), ben ik ook de warmtewisselaar/boiler/thermoblock (wat het nu precies is weet ik nog niet), onder handen gaan nemen. Reden: bij de schoonmaakbeurt van zaterdag knalde een siliconenslang uit elkaar, omdat de warmtewisselaar de druk teruggaf richting pomp. Oftewel, die zit opeens verstopt met waarschijnlijk een groot stukje kalk oid. En dat ding krijg ik dus niet uit elkaar. En er zijn vast mensen die me van allerlei tips kunnen voorzien ;) en wat ik eigenlijk stiekem hoop....dat iemand nog een unic pony heeft staan voor onderdelen, met een werkende warmtewisselaar!

Anyway, dit was voor nu mijn verhaal, als ik heb uitgezocht hoe ik foto's kan plaatsen, zal ik de warmtewisselaar aan jullie tonen. en dan...wie weet.

Hartelijke groet, Jochem
Laatst gewijzigd door jdegroot op ma 05 feb 2018, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor bobbee » ma 05 feb 2018, 13:50

Welkom!

Je plaatst een foto als volgt: Klik op afbeelding en kopieer de link vanaf de website waar je foto staat, direct vanaf je computer linken werkt niet! Een andere optie is om een foto te uploaden op de website, dat kan met de regel die je onder het berichtvak vind als je een nieuw bericht post. Ook kun je gebruik maken van hosting websites als picr.de. Uitleg hoe dat werkt kun je terugvinden op de desbetreffende website.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

jdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 13:36

Re: Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor jdegroot » ma 05 feb 2018, 18:16

Dank je, gelukt!

Hieronder de foto’s van de warmtewisselaar. Eigenlijk krijg ik bijna alles los, dus het hitteschildje achterop, de spiraal, het W vormige verwarmingselemetje onder het spiraal en de boutjes. Alleen, zie onderste foto, de twee messing 6kant moeren in het midden en het aanvoerpijpje niet (dat was ook het punt waar de siliconenslang klapte). En daardoor? wil het deel wat verstopt zit niet uit elkaar. Iemand tips?
Bijlagen
12AAFB5F-DBAB-447A-B2F5-85F2C7AE1A57.jpeg
6909E51E-4459-4DBA-A33D-DFC7780E7906.jpeg
1B626A99-C36C-4FBF-A0DD-45B204A233EB.jpeg
4CF9E493-2FDA-4D68-A2C9-5DCE43DF4BCF.jpeg

jdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 13:36

Re: Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor jdegroot » di 06 feb 2018, 12:00

p.s. als iemand me kan vertellen of dit element/thermoblock/boiler een soort generieke unit is die ook in andere apparaten gebruikt is, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor Jochen_P » di 06 feb 2018, 12:54

Welkom! Heb ook 4j een 9000 gereden :)
Een '97 Anniversary 2.0t met wat extra peper. Heerlijke wagens!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

jdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 13:36

Re: Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor jdegroot » di 06 feb 2018, 19:51

Zeker Jochen, hoop plezier. Ik heb zelf een 9000 uit 1997 met een 2.3t. Genieten!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor @3aan » wo 07 feb 2018, 16:22

p.s. als iemand me kan vertellen of dit element/thermoblock/boiler een soort generieke unit is die ook in andere apparaten gebruikt is, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Een kennis heeft zo'n Paardje, en wil hem voor 45 euro aan je overdoen, hier nog even een paar foto's . . .

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

jdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 13:36

Re: Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor jdegroot » do 08 feb 2018, 08:45

Ha @3aan,

Dank je voor de moeite. Het is helaas de versie zonder stoompijp, dus het block dat ik zoek zit daar niet in. Evengoed ben ik wel benieuwd naar de inhoud en staat van het apparaat. Kun je me met hem in contact brengen?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor @3aan » do 08 feb 2018, 11:54

Ha @3aan,

Dank je voor de moeite. Het is helaas de versie zonder stoompijp, dus het block dat ik zoek zit daar niet in. Evengoed ben ik wel benieuwd naar de inhoud en staat van het apparaat. Kun je me met hem in contact brengen?
Even een vraagje, het getoonde thermoblock is dat afkomstig uit jouw machine? Lijkt erop of dat een enkelwerkend blok is, een stoomblok heeft 2 verwarmers, zie deze afbeelding uit een Pony T met stoom, blokje kost "maar $430" bij Partsguru.

De machine doet alles, behalve stomen. Afbeelding

Doe me maar een PM dan krijg je zijn 06, hij resideert in "den Haag"

AfbeeldingAfbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

jdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 05 feb 2018, 13:36

Re: Unic Pony....Kennismaking en een beetje hoop....

Berichtdoor jdegroot » do 08 feb 2018, 17:18

ja klopt, dat blok komt inderdaad uit mijn machine. Had dat dubbele blok ook gezien, 430 euri :o

Ik zal je een pb sturen!


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron