Bezzera Galatea Domus

leembouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 23:29

Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor leembouwer » di 20 mar 2018, 23:41

Goeieavond, ik heb een bezzera Galatea Domus. Na een jaar ondervind ik dat de groep E61 niet meer zo heet wordt dan anders. Daardoor is de koffie ook veel koeler. Weet iemand hoe dit kan, wat de oorzaak daarvan is?
mvg Jan

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor bobbee » wo 21 mar 2018, 07:30

Niet meer zo heet is een loze uitspraak. Het zou nu aan de machine kunnen liggen maar ook aan jou. Want wat is niet meer zo heet? Kun je jouw hand tegen de E61 groep houden zonder dat je hem wegtrekt?
Misschien zit je machine vol met kalk of misschien moet je pressostaat iets aangepast worden. Is erg lastig zo te beoordelen. Waar woon je? Wellicht kunnen wij je naar een goede onderhoudsmonteur sturen. 1 die door ons is goedgekeurd en bij jou in de buurt zit.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor HanR » wo 21 mar 2018, 07:33

Kalk in je hx en/of groep.
Je hebt geen ontkalkt water gebruikt en/of de machine was al in slechte staat toen je hem tweedehands kocht.

Een hx machine ontkalken kun je best zelf doen. Je moet wel weten wat je doet. Als er ontkalker in je stoomboiler komt ben je even bezig voordat je dat er weer uit hebt.

Gezien de vermoedelijke staat van onderhoud van de machine lijkt me een volledige onderhoudsbeurt niet verkeerd.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor HanR » wo 21 mar 2018, 07:35

Niet meer zo heet is een loze uitspraak. Het zou nu aan de machine kunnen liggen maar ook aan jou. Want wat is niet meer zo heet? Kun je jouw hand tegen de E61 groep houden zonder dat je hem wegtrekt?
Misschien zit je machine vol met kalk of misschien moet je pressostaat iets aangepast worden. Is erg lastig zo te beoordelen. Waar woon je? Wellicht kunnen wij je naar een goede onderhoudsmonteur sturen. 1 die door ons is goedgekeurd en bij jou in de buurt zit.
Dat van even aan de groep voelen is een goede indicatie, Bob.

leembouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 23:29

Re: Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor leembouwer » do 22 mar 2018, 10:43

Goeiemorgen, het water dat we nu binnenkrijgen heeft een franse hardheid van 20. Enkele maanden geleden werden er bij de waterleverancier kalkfilters vervangen. Daardoor werd er geen kalk meer uit het water gehaald. De oorzaak zou daar kunnen liggen. De machine is nieuw gekocht, vorig jaar in mei, denk ik. Weet er iemand hoe zo een machine moet ontkalkt worden? Ikzelf ben een zeer handige jongen, dus ik kan deze machine ook ontkalken, maar je moet weten hoe. Bestaan er ergens (op youtube misschien) filmpjes met een handleiding? Dank bij voorbaat. Een fijne dag nog verder. mvg Jan

Toen ik de machine kocht, kon je je hand niet tegen de groep houden en nu kan dat wel. De koffie is ook niet meer zo heet als voorheen.

De machine is aangesloten aan de waterleiding. Dus ze vult zichzelf. Wordt het water in de machine gebracht door de waterdruk of zuigt de machine het water op om de boilers te vullen?

leembouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 23:29

Re: Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor leembouwer » do 22 mar 2018, 10:44

Toen ik de machine kocht, kon je je hand niet tegen de groep houden en nu kan dat wel. De koffie is ook niet meer zo heet als voorheen.

leembouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 mar 2018, 23:29

Re: Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor leembouwer » do 22 mar 2018, 10:49

De machine is aangesloten aan de waterleiding. Dus ze vult zichzelf. Wordt het water in de machine gebracht door de waterdruk of zuigt de machine het water op om de boilers te vullen?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezzera Galatea Domus

Berichtdoor HanR » do 22 mar 2018, 14:41

Als je niet weet hoe de autofill werkt, moet je al helemaal niet proberen de warmtewisselaar te ontkalken.
Verdiep je eerst rustig in de werking van de machine.
Als je vervolgens tot de conclusie komt dat het kalkprobleem zich niet tot de warmtewisselaar en de groep beperkt kun je de boel gelijk rigoreus aanpakken.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron