Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

JelskeMiedema
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 31 aug 2018, 08:19

Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor JelskeMiedema » zo 02 sep 2018, 11:02

Goedemorgen,

Gisteren hele verse bonen gehaald (eergisteren gebrand) en je raadt het al.....alles is door de war.

Eerst had ik 18 gram koffie voor een dubbele shot, maar met deze koffie kom ik daar niet uit. Ik heb verschillende maalstanden geprobeerd, maar bij alles heeft hij zo'n ontzettend lange doorlooptijd. Uiteindelijk met een grovere maling, 14 gram koffie kom ik uit op 60 seconden doorlooptijd en dan nog heb ik maar 1 espresso, ipv 2 (die op zich best redelijk smaakt).

What to do, nog minder koffie er in doen of iets anders wat ik over het hoofd zie?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor HanR » zo 02 sep 2018, 11:27

Gewoon een weekje wachten.
Allemaal niets om je zorgen over te maken.

JelskeMiedema
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 31 aug 2018, 08:19

Re: Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor JelskeMiedema » zo 02 sep 2018, 11:35

Han, bedoel je dat de doorlooptijd vanzelf korter wordt omdat de bonen ouder worden?

Gr. Jelske

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor HanR » zo 02 sep 2018, 12:03

Nee, ik bedoel dat de voorspelbaarheid toeneemt. Over het algemeen, maar dat kan van boon tot boon verschillen, is 1 tot 2 weken na branddatum uitstekend.

Wat ik bedoel met je geen zorgen maken, is dat je niet moet kijken naar de cijfertjes (op de instelring van je molen). En dan concluderen dat er met je bonen of je molen iets niet goed is.

Geef gerust nog een slinger aan de instelling van je molen.
Zowel andere bonen, als wisselende weersomstandigheden hebben een grotere invloed dan je voor mogelijk houdt.
Als je dan bij gelijkblijvende brewratio in 25 a 30 seconden een smaakvolle bak kunt zetten is er niets aan de hand.

Als je uiteindelijk niet tevreden bent over de smaak, dan zijn er hier voldoende mensen die je daarin verder kunnen helpen.

Erik82
Berichten: 2880
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor Erik82 » zo 02 sep 2018, 13:56

Hele verse koffie is ook gewoon te gebruiken voor een goede espresso. Dat het 60s moet duren zegt meer iets over je maler dan over de koffie. Wat voor maler heb je? Elke goede maler is in staat om met deze koffie een goede espresso te maken in 24-30s voor een brew ratio van 50%.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor Pti » zo 02 sep 2018, 14:29

Dag allemaal,

Ik ben een enthousiaste nieuweling:
Apparaat > Quickmill 820
Goede maler > Compak K6

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor bvds » zo 02 sep 2018, 16:02

Als het inderdaad een QM 820 is dan gok ik dat de dosering too much is. De quickmill heeft een relatief laag douchescherm met schroef en houdt daarom van voldoende head space.

Geen idee welk bakje gebruikt wordt, maar in normale QM bakjes past geen 18 gram. Of je moet te fijn malen. En andere bakjes van een ander merk passen in principe niet.

Als het bakje te vol is dan drukt de puck bij het opzwellen tegen de douche. De boel verstikt dan. De QM is hier veel gevoeliger voor dan een E61 machine.

Dus als het een standaard QM bakje is niet meer dan 14 a 15 gram (hang beetje af van de koffie en hoe fluffy je maler maalt dus enkel als richtlijn) doseren. Test even door de filterdrager er met koffie in te doen en daarna weer los te draaien. Je moet dan nog geen duidelijke schroefafdruk in het koffiebed zien. Anders zit je bakje te vol.

Als het dan nog te langzaam gaat dan staat je maler gewoon te fijn en moet je hem richting grof bijstellen. Zorg dat je dan tenminste koffie voor een shot of drie door maalt i.v.m. de retentie!

Succes
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

JelskeMiedema
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 31 aug 2018, 08:19

Re: Veel te lange doorlooptijd (+60 sec)

Berichtdoor JelskeMiedema » zo 02 sep 2018, 22:00

yes! Thanks voor de reacties, ik ga weer lekker knutselen ;)


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron