The Traveling Chemex

Het idee is simpel, wij sturen het product op onze kosten op naar de eerste aanmelder. Nadat deze het product heeft geprobeerd/getest, stuurt deze het product op zijn/haar (verzend)kosten door naar de volgende geïnteresseerde.
lekkerbakkiekoffie
Berichten: 93
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 09:38

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor lekkerbakkiekoffie » zo 11 aug 2013, 16:48

Komt goed. Cafeïne tekort:grin:?

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor hrichard » za 17 aug 2013, 12:07

Vandaag het pakket binnen gekregen van lekkerbakkiekoffie, zelfs met extra filters, bedankt!

Mooi om alle verschillende soorten tape op de doos te zien :lol:

De Chemex lijkt het wel aardig te verduren gehad te hebben van alle verschillende testers, het lijkt er op alsof hij een keer in totaliteit in de vaatwasser is gezet. Dat heeft hout en leer geen goed gedaan.

Verrast dat ook de andere producten in de doos zaten, leuk! Nog meer om te testen!
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

Franck
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 12:22
Locatie: Den Haag

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor Franck » za 17 aug 2013, 20:52

Succes met testen. Ik ben reuze benieuwd naar je ervaringen.
QuickMill 3004 - Compak K6

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor hrichard » vr 23 aug 2013, 11:52

Nu een paar keer gebruikgemaakt van de Chemex.

De koffie smaakt me prima, een goede filterkoffie.

Voordelen:
- Prima koffie
De koffie is prima, voor filterkoffie smaakt hij goed.
- Ziet er goed uit
Smaken verschillen, maar het uiterlijk is wat het product maakt.
- Makkelijk in gebruik, koffie is zo gemaakt
Koffiezetten gaat in principe snel, hoewel je voor grotere hoeveelheden langer bezig bent omdat je er bij moet blijven staan en steeds moet bijschenken. Daarnaast werkt de tuit erg fijn, hij schenkt goed. Ook het zetten zelf met de filters e.d. is erg gemakkelijk.
- Klein
De Chemex kun je makkelijk opbergen of op een plank zetten, daarmee bespaar je een hoop ruimte op je aanrecht.

Nadelen:
- Relatief duur in aanschaf
Voor een koffieapparaat is het niet veel geld, maar mijn vrouw noemde het 'een hele dure vaas' en daar heeft ze ook wel weer gelijk in. Ik vraag mij ook sterk af of de koffie beter word van de chemex zelf, ik zal eens proberen koffie direct in een mok te zetten en kijken of er verschil is te proeven. Verder ziet hij er goed uit en daarom betalen we natuurlijk graag 40 euro +-.

- Dure filters
In gebruik is de Chemex niet goedkoop, dat is logisch te verklaren. De filters zijn zo duur omdat ze van een dikker materiaal zijn dan standaard filters. Die laatste kun je ook niet gebruiken, aangezien er een groot gat zit in de hals. De filter heeft geen ondersteuning, een goedkope zal daarom kapot gaan. De Chemex filters lopen in een punt, zijn dikker en plakken in de vorm van de hals. Vandaar dat die netjes blijven zitten. Afgezien dat het nodig is, zijn de filters nog steeds prijzig. Met zo'n 8-9 cent per filter is het minder geschikt om een of twee kopjes koffie te maken.

- Koffie word snel koud als je meer zet (iemand een oplossing?)
Vanwege de glazen kan word de koffie snel koud. Zet je dus meer omdat je nog een tweede bakkie wilt (serveren), dan is de kans groot dat het een lauwe bak word. Dat vind ik een groot nadeel, zeker aangezien je dure filters gebruikt. Ik zag het al wel voor me dat je zo'n standaard voor de thee gebruikt met een kaars er onder of alles over gaat gieten in een thermosfles. Beiden niet echt een super oplossing, is er een betere?


Al met al vind ik het een mooi ding en overweeg ik om hem aan te schaffen en mijn princess koffiemachine de deur uit te doen. Deze heb ik aangeschaft voor grotere groepen mensen, maar word te weinig gebruikt en neemt veel ruimte in beslag. Voor dit gebruik van af en toe koffie mee maken voor meerdere mensen lijkt hij mij perfect.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor Thomaserati » vr 23 aug 2013, 12:29

Volgens mij zijn er ook metalen filters beschikbaar die je kunt gebruiken in de chemex. Die zijn eenmalig wat duurder, maar je hebt daarna vrijwel geen kosten meer. Wel veranderd de smaak dan een beetje. Zal straks als ik thuis ben eens voor je zoeken.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor hrichard » vr 23 aug 2013, 13:22

Volgens mij zijn er ook metalen filters beschikbaar die je kunt gebruiken in de chemex. Die zijn eenmalig wat duurder, maar je hebt daarna vrijwel geen kosten meer. Wel veranderd de smaak dan een beetje. Zal straks als ik thuis ben eens voor je zoeken.
Inderdaad. Op zich een redelijk alternatief al lijkt het wel voordelen van de Chemex weg te nemen. Daarnaast vind ik een 'goedkope' voor 56 euro icl verzending. Wat neer komt op 700 filters. Ik zou nooit zoveel voor zo'n ding betalen, belachelijk. Ik zou hem ook weinig gebruiken, dus de kosten krijg ik er nooit uit en papieren filters zijn dan prima.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor Thomaserati » vr 23 aug 2013, 13:59

Ah, je hebt ze zelf al gevonden zie ik. Ik vond ze ook te duur en gebruik gewoon de filters in mijn Chemex. Ik gebruik de Chemex hooguit een keer in de maand, dus dan is het helemaal de investering niet waard.

Wat je kunt doen om warm te houden is een glazen deksel erbij bestellen. Kost iets van 6 euro. Werkt redelijk.

Wel oppassen; doordat hij van glas is zie hem niet altijd even duidelijk, dus wordt hij nog wel eens vergeten bij het inschenken :oops:
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Franck
Berichten: 49
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 12:22
Locatie: Den Haag

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor Franck » vr 23 aug 2013, 15:33

- Koffie word snel koud als je meer zet (iemand een oplossing?)
Vanwege de glazen kan word de koffie snel koud. Zet je dus meer omdat je nog een tweede bakkie wilt (serveren), dan is de kans groot dat het een lauwe bak word. Dat vind ik een groot nadeel, zeker aangezien je dure filters gebruikt. Ik zag het al wel voor me dat je zo'n standaard voor de thee gebruikt met een kaars er onder of alles over gaat gieten in een thermosfles. Beiden niet echt een super oplossing, is er een betere?
Zilverfolie om de Chemex, eventueel alleen de onderkant? Ziet er vast niet geweldig uit, en je ziet de koffie niet meer, maar misschien werkt het.
QuickMill 3004 - Compak K6

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor hrichard » vr 23 aug 2013, 17:00

- Koffie word snel koud als je meer zet (iemand een oplossing?)
Vanwege de glazen kan word de koffie snel koud. Zet je dus meer omdat je nog een tweede bakkie wilt (serveren), dan is de kans groot dat het een lauwe bak word. Dat vind ik een groot nadeel, zeker aangezien je dure filters gebruikt. Ik zag het al wel voor me dat je zo'n standaard voor de thee gebruikt met een kaars er onder of alles over gaat gieten in een thermosfles. Beiden niet echt een super oplossing, is er een betere?
Zilverfolie om de Chemex, eventueel alleen de onderkant? Ziet er vast niet geweldig uit, en je ziet de koffie niet meer, maar misschien werkt het.
Ja ongetwijfeld, maar de grootste reden voor aanschaf is dat hij er tof uitziet. Ik denk dat er niet echt een goede oplossing voor is, behalve het deksel wat iets zal helpen. Je kunt hem verwarmen net als in een lab, maar erg gunstig is dat dan ook weer niet.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

hrichard
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 12:33

Re: The Traveling Chemex

Berichtdoor hrichard » za 24 aug 2013, 13:45

Zojuist met Chemex filter direct in een mok koffie gemaakt. Je proeft niet echt verschil. Dat de kan/vorm e.d. zorgt voor een goede/betere smaak, mah dat vind ik dan minimaal. Wel is het zo dat het uiteraard amper te doen is om koffie in een mok te zetten :lol: .

De vormgeving van de Chemex bevalt me erg goed, het ziet er tof uit, de koffie smaakt goed alhoewel dat dus niet veel uit maakt vanwege de kan zelf naar mijn mening. Hij is echter perfect voor wat ik er mee wil doen, namelijk eens in de zoveel tijd koffie maken voor als er een grotere groep mensen op bezoek is. Daarnaast gaat hij op de plank in de keuken en mag hij er leuk uit zien. Hij is relatief duur in gebruik, maar zoveel ga ik hem niet gebruiken, misschien eens in de maand. De grote princess automaat kan daardoor de deur uit. Iemand interesse? :D
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo


Terug naar “The Traveling...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron