The traveling Hourglass Coffeemaker

Het idee is simpel, wij sturen het product op onze kosten op naar de eerste aanmelder. Nadat deze het product heeft geprobeerd/getest, stuurt deze het product op zijn/haar (verzend)kosten door naar de volgende geïnteresseerde.
Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Martijn » zo 12 aug 2012, 23:47

We vinden het Traveling-verhaal zo leuk, dat we besloten hebben om meer producten te laten rondreizen langs onze gewaardeerde forumleden.

Hoe werkt het?
Het idee is simpel, wij sturen het product op onze kosten op naar de eerste aanmelder. Nadat deze het product heeft geprobeerd/getest, stuurt deze het product op zijn/haar (verzend)kosten door naar de volgende geïnteresseerde. Het is de bedoeling dat je je bevindingen plaatst in het desbetreffende topic, foto's of filmpje er bij is leuk maar is geen vereiste.

The Hourglass Coffeemaker
Koffie zetten met koud water? Ja, het kan. Lang geleden werd in sommige huishoudens ’s avonds een koffiepot met koffiefilter in de gootsteen gezet. De keukenkraan ging een heel klein beetje open, zodat het water zachtjes in het filter druppelde. De volgende ochtend was de koffie klaar. Het Amerikaanse Hourglass Coffee System werkt volgens hetzelfde procedé.



De Hourglass maakt koffie door middel van een ‘koudwaterinfusieproces’, zonder enige vorm van verhitting of electriciteit. Dit proces duurt ongeveer 12 uur, dus: voor het naar bed gaan koffiezetten. Bij het ontbijt heb je een extract waarbij je alleen nog wat warm water of warme melk hoeft te doen. Het procedé zou een koffie met een aanzienlijk lagere zuurgraad opleveren, en daarmee beter zijn voor de maag. En ook prettig: de koffie zou minder bitter smaken.

Afbeelding

Wie vindt het leuk om eens met deze Hourglass te stoeien?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Martijn » ma 13 aug 2012, 11:56

Het eerste adres voor de Traveling Hourglass is bekend, @3aan gaat er mee aan de slag. Ben benieuwd naar zijn bevindingen.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic

Cookin' BV - www.cookin.nl

Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl

Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl

Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl

Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Thomaserati » ma 13 aug 2012, 12:23

Ik had niet anders verwacht.... 8-)
Dat geeft precies aan hoe lang je ervan kan genieten of het was een hele straffe bak.

Maar deze zou ik toch graag eens proberen en als die bevalt dan wordt het een blijvertje. :)
Mocht @3aan ermee klaar zijn, zou ik hem ook wel eens willen testen.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Barista74 » wo 15 aug 2012, 10:50

Ik wil deze ook wel eens proberen, dus zet me maar op het lijstje.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Thomaserati » wo 29 aug 2012, 23:10

Ik ben de volgende in rij. Hij is binnen en ik zal van het weekend eens kijken of ik tijd heb hem te testen.
Hoe is hij jou bevallen @3aan?
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor @3aan » do 30 aug 2012, 00:03

Nou daar gaat die dan, ik ben een beetje gedesillusioneerd van deze, had me er veel meer van voorgesteld, ik heb het gevoel dat design boven functie gaat, ik wil best een soort review schrijven zal alleen niet ten gunste van zijn, helaas het leek me een leuk ding

Vooral het schoonmaken is een crime, let wel goed schoonmaken, toen ik hem hier kreeg zaten er nogal wat aangekoekte residuen op en die heb ik eerst weg moeten poetsen om de smaak niet te laten beïnvloeden, het was per slot van rekening al een Demomodel, maar als het goed is was die nu wel goed schoon, toch?

Het apparaat is zoals op de foto's, vind het echter een redelijk lomp ding, niet makkelijk te openen na een brouwsessie, moest er een lepeltje tussen zetten om het vacuüm te lossen, staat ook in de beschrijving.
Tevens bleef er veel zweefkoffiestof achter in de vloeistof, die heb ik dus maar weer door een papieren filter gekieperd.

Nu maak ik al een tijdje op een andere manier iets in de trant van Dutch Coffee, dat idee is na "de beleef" ontstaan, ik doe namelijk 200 gram grof gemalen koffie los in een 1 liter cafetiere en laat die 24 uur staan en zeef ik het geheel door een papieren filter, ik gebruik verschillend S.O. en af een toe een mix van 2.

Om even terug te komen op de Hourglass, Je moet de filter vullen maar niet volledig vol een beetje onder de rand moet je blijven dat vergemakkelijkt het aandrukken van de filter in de houder, toen ik de eerste keer met lampje naar de substantie gluurde, dacht ik van dat wordt een slappe hap, toen omgekeerd en dat liep bijzonder vlot door het filterdeel naar beneden, even geopend met het lepeltje want ik kon draaien en rommelen wat ik wilde het ging niet echt makkelijk, dan had ik toch wel een fiefie of een foefie ingebouwd om dit soort rariteiten te voorkomen, een vacuümonluchtertje oid. moet toch zoiets al van een Vacuvin, wat minder groot in te fabriceren zijn?!

Na het apparaat weer gesloten te hebben het geheel weer omgekeerd zodat de koffie verder kon brouwen, het brouwsel was al troebel en was na nog eens 24 uur nog wat troebeler geworden, dit in een goed met heet water gereinigde fles blanke fles gegoten en bah het leek wel een bakkie uit een mokkapotje, dat wilde ik niet proeven dus het geheel door een papieren filter gekieperd en 2 uur laten doorlekken, had een filtertje met een heel klein gaatje genomen, daarna was het helder maar nog steeds niet zo sterk als uit de Cafetiere methode, ik heb er 3x een aangelengd bakkie mee gemaakt, maar kon me niet bekoren zonde van m'n Yirgacheffe, deze had ik redelijk grof gemalen met de MC

Ik hoop dat de volgende er meer plezier aan beleefd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Martijn » vr 31 aug 2012, 11:36

Ha Adriaan, dankjewel voor je review. Jammer dat de Hourglass niet bevallen is. De producent van de Hourglass Coffeemaker is bezig met een nieuwe versie. Hierdoor is de versie die je nu geprobeerd hebt ook niet meer leverbaar. Wellicht dat de nieuwe versie je meer kan bekoren!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic

Cookin' BV - www.cookin.nl

Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl

Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl

Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl

Gek van fietsen? www.rideit.nu

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor @3aan » vr 07 sep 2012, 21:42

Ik ben de volgende in rij. Hij is binnen en ik zal van het weekend eens kijken of ik tijd heb hem te testen.
Hoe is hij jou bevallen @3aan?
Nu ben ik toch wel benieuwd wat jij ervan vindt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor @3aan » wo 12 sep 2012, 17:19

Ik ben de volgende in rij. Hij is binnen en ik zal van het weekend eens kijken of ik tijd heb hem te testen.
Hoe is hij jou bevallen @3aan?
Ik was niet snel, maar jij ook niet ;)
Je hebt hem nu al 14 dagen in huis, waar blijft je verslag van deze?

Ben nu toch wel lichtelijk benieuwd. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: The traveling Hourglass Coffeemaker

Berichtdoor Thomaserati » wo 12 sep 2012, 18:26

Haha, nog even geduld. Ben begonnen met testen en wil van de week de review schrijven. Ben er nog niet helemaal uit....
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton


Terug naar “The Traveling...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron