Bezzera Strega

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » za 11 mar 2023, 10:36

Al losgehaald en beetje silicone vet gesmeerd?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor dennis-caro » za 11 mar 2023, 10:56

@Bobbee, bedoel je de hele stoompijp loshalen en bij de 'bal' smeren?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor bobbee » za 11 mar 2023, 11:03

Hij lekt bij de afsluiting. Achter het pookje zeg maar.
Daar zit het eea wat kunt schoonmaken en smeren.

Misschien staat er een filmpje op youtube over de strega en onderhoud.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor dennis-caro » za 11 mar 2023, 11:38

Dank! Ga ik doen ;)

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor HanR » za 11 mar 2023, 11:53

https://www.avola-coffeesystems.de/bezz ... 14/8069617

Rubbertje nr. 10

De 2 delen van het kraanlichaam zitten aan weerszijde van de voorplaat van de machine.
Afdichten na vervangen van het rubbertje gaat het mooiste met vloeibare pakking.

Durdane
Berichten: 9
Lid geworden op: za 04 dec 2021, 21:54

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Durdane » wo 15 mar 2023, 21:42

Ik heb nu met versgebrande bonen van de maand van het Hoofdkwartier heerlijke espresso’s gezet. Ik had ook nog wat yellow bourbon van ze en opnieuw prima shots.

Van een andere leverancier had ik versgebrande India Monsooned Malabar bonen. Weekje laten liggen en vanavond geprobeerd, advies was al iets fijner malen en iets lichter doseren.

Wat ik ook doe, ik krijg er geen goeie shot uit. Vaak heel zuur en bij inspectie van de puck dan enorme scheuren. Kan dus bijna perfecte ratio extraheren van 14 gram in 30 seconden geeft 28 gram shot en het is niet te drinken. Maalgraad fijner en grover geprobeerd, als een malle klontjes losslaan maar het mag allemaal niet baten.

Daarna pak ik huismelange van hoofdkwartier en is het weer gewoon meer dan prima

Wat moet ik doen met die Malabar om er goede shot uit te krijgen?
Bezerra Strega - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor Pti » wo 15 mar 2023, 21:58

Je zou WDT kunnen proberen om het iets beter te krijgen, dus het maalsel even doorroeren in het filterbakje en zorgen dat het perfect luchtig verdeeld is voor het tampen. Het is nogal een lastige boon en dan -zo te lezen- ook nog eens lichter gebrand, geen makkelijke boon om goed te extraheren.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ErikvW » wo 15 mar 2023, 22:13

Van een andere leverancier had ik versgebrande India Monsooned Malabar bonen. Weekje laten liggen en vanavond geprobeerd, advies was al iets fijner malen en iets lichter doseren.

Wat ik ook doe, ik krijg er geen goeie shot uit. Vaak heel zuur en bij inspectie van de puck dan enorme scheuren. Kan dus bijna perfecte ratio extraheren van 14 gram in 30 seconden geeft 28 gram shot en het is niet te drinken. Maalgraad fijner en grover geprobeerd, als een malle klontjes losslaan maar het mag allemaal niet baten.

Wat moet ik doen met die Malabar om er goede shot uit te krijgen?
Ik gebruik de medium gebrande van Koepoort. Inderdaad, op de Niche 2 "punten" fijner dan de meeste andere. 17,5 in, 36 uit. Ik doe geen RDT, wel WDT - vrij lang zelfs. VST 18-22 basket. Ik tamp vrij hard. Bij mij mislukken ze eigenlijk nooit... Probeer eens je hendel naar beneden te doen, en net voordat de pomp afslaat- meestal zo'n 7 seconden - de hendel net van de schakeling af te halen, dus geen veerdruk. Dan een langere pre-infusie, zeg 20 seconden. Dan hendel loslaten. Shots zijn dan 15-20 seconden doorloop maar veel minder kans op channels.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor ronald22 » wo 15 mar 2023, 22:23

Van een andere leverancier had ik versgebrande India Monsooned Malabar bonen. Weekje laten liggen en vanavond geprobeerd, advies was al iets fijner malen en iets lichter doseren.

Wat ik ook doe, ik krijg er geen goeie shot uit. Vaak heel zuur en bij inspectie van de puck dan enorme scheuren. Kan dus bijna perfecte ratio extraheren van 14 gram in 30 seconden geeft 28 gram shot en het is niet te drinken. Maalgraad fijner en grover geprobeerd, als een malle klontjes losslaan maar het mag allemaal niet baten.

Wat moet ik doen met die Malabar om er goede shot uit te krijgen?
Ik gebruik de medium gebrande van Koepoort. Inderdaad, op de Niche 2 "punten" fijner dan de meeste andere. 17,5 in, 36 uit. Ik doe geen RDT, wel WDT - vrij lang zelfs. VST 18-22 basket. Ik tamp vrij hard. Bij mij mislukken ze eigenlijk nooit... Probeer eens je hendel naar beneden te doen, en net voordat de pomp afslaat- meestal zo'n 7 seconden - de hendel net van de schakeling af te halen, dus geen veerdruk. Dan een langere pre-infusie, zeg 20 seconden. Dan hendel loslaten. Shots zijn dan 15-20 seconden doorloop maar veel minder kans op channels.
Malabar moet je niet 1 week laten liggen.
De boon is pas op smaak vanaf 3 weken
Intussen ben ik een exper geworden op deze boon 😊
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

dennis-caro
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 09:05

Re: Bezzera Strega

Berichtdoor dennis-caro » wo 15 mar 2023, 22:27

https://www.avola-coffeesystems.de/bezz ... 14/8069617

Rubbertje nr. 10

De 2 delen van het kraanlichaam zitten aan weerszijde van de voorplaat van de machine.
Afdichten na vervangen van het rubbertje gaat het mooiste met vloeibare pakking.
Dank je wel, Han! (zie nu je post pas :D )


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten

cron