De LONDINIUMs afdeling

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » do 11 apr 2024, 09:59

Mijn vectis is inmiddels ook vorige week besteld. Nu afwachten! Dr komt een nieuwe lading groepen aan vanuit Italië en na montage komt hij vervolgens mijn kant op. Ben heel benieuwd hoe die me gaat bevallen.
Ik dacht dat de zetgroep ontwikkeld en gemaakt werdt door fracino in GB. Maar het zijn dus ook de Italianen voor deze groep. Doen ze goed daar!
Ontworpen en ontwikkeld in Birmingham, bij Fracino, voor Londinium. Voor de eerste productie ervan is een gieterij in de UK gebruikt, nu is overgestapt op een gieterij in Italië.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » do 11 apr 2024, 10:01

Top! Dat kunnen ze ook wel in Italië.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » do 11 apr 2024, 10:04

Top! Dat kunnen ze wel in Italië.
Ja er zijn daar veel meer relatief kleine flexibele productiebedrijven en als het espresso-gerelateerd is zijn ze al bekend met het idee ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » do 11 apr 2024, 10:37

Machines compleet in Italië laten assembleren en vanuit Italië versturen binnen EU, dan wordt die goedkoper voor ons. Maar ja, dat gaat niet lukken natuurlijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

PPP
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 nov 2023, 11:31
Locatie: Heiloo

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor PPP » wo 01 mei 2024, 14:17

7 weken Vectis niet gebruikt… nu blaas het water door de piston!!! Ik was 7 weken in het buitenland en verheugde mij weer op een heerlijke espresso. Ik heb niets veranderd, zelfde (nieuwe) bonen. Geen instelling veranderd en het water giert door de piston.
Oude instellingen: maler stand 17, 16 gram bonen, 29 gram espresso er uit in tussen de 24-30 seconden.
Nieuwe instelling maler uiteindelijk naar stand 7, koffie 29 gram in 10 seconden…

Mijn vraag is het normaal dat je de maler zoveel fijner moet zetten na een periode van minder gebruik en natuurlijk een heel ander seizoen. (Ik kreeg de Vectis in december). Alle tips welkom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6435
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor cremalover » wo 01 mei 2024, 14:23

7 weken Vectis niet gebruikt… nu blaas het water door de piston!!! Ik was 7 weken in het buitenland en verheugde mij weer op een heerlijke espresso. Ik heb niets veranderd, zelfde (nieuwe) bonen. Geen instelling veranderd en het water giert door de piston.
Oude instellingen: maler stand 17, 16 gram bonen, 29 gram espresso er uit in tussen de 24-30 seconden.
Nieuwe instelling maler uiteindelijk naar stand 7, koffie 29 gram in 10 seconden…

Mijn vraag is het normaal dat je de maler zoveel fijner moet zetten na een periode van minder gebruik en natuurlijk een heel ander seizoen. (Ik kreeg de Vectis in december). Alle tips welkom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wel als de koffie ook al 7 weken in de maler zit :mrgreen:
Koop verse koffie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13277
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor bobbee » wo 01 mei 2024, 14:32


7 weken Vectis niet gebruikt… nu blaas het water door de piston!!! Ik was 7 weken in het buitenland en verheugde mij weer op een heerlijke espresso. Ik heb niets veranderd, zelfde (nieuwe) bonen. Geen instelling veranderd en het water giert door de piston.
Oude instellingen: maler stand 17, 16 gram bonen, 29 gram espresso er uit in tussen de 24-30 seconden.
Nieuwe instelling maler uiteindelijk naar stand 7, koffie 29 gram in 10 seconden…

Mijn vraag is het normaal dat je de maler zoveel fijner moet zetten na een periode van minder gebruik en natuurlijk een heel ander seizoen. (Ik kreeg de Vectis in december). Alle tips welkom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een maler staat nooit vast, bijstellen en tweaken middels oa maalgraad is een dagelijks iets dus zeker na 7 weken en/of nieuwe bonen ongeacht of het dezelfde bonen zijn maar vers gebrand. Het gaat erom dat je de extractie weer goed krijgt. Dus alles bijstellen tot je weer goede espresso's hebt, als dat lukt is er niets aan de hand.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15125
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor fransg » wo 01 mei 2024, 14:40

Ik heb niets veranderd, zelfde (nieuwe) bonen.
Bedoel je dat je net verse bonen hebt gehaald of dat je de oude inmiddels overleden bonen nog had?

Welke bonen exact van wie en wanneer gebrand?

Welke maler precies?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

PPP
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 nov 2023, 11:31
Locatie: Heiloo

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor PPP » do 02 mei 2024, 09:20

Ik heb niets veranderd, zelfde (nieuwe) bonen.
Bedoel je dat je net verse bonen hebt gehaald of dat je de oude inmiddels overleden bonen nog had?

Welke bonen exact van wie en wanneer gebrand?

Welke maler precies?
Hi Frans,

Ik maal met de DF64V
Mijn bonen zijn van Caffe New York 250 gram. Heb een tweede nieuw pak geopend.
Het verbaasde me dat ik van stand 17 op de maler nu op stand 6 maal. Terwijl voorheen het meer 1 omhoog of naar beneden was voor een groot verschil..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PPP
Berichten: 11
Lid geworden op: di 28 nov 2023, 11:31
Locatie: Heiloo

Re: De LONDINIUMs afdeling

Berichtdoor PPP » do 02 mei 2024, 09:20

Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron