Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor pollensteyn » zo 18 dec 2022, 23:42

Mijn Europiccola (Millennium) is gearriveerd en ik heb er nu tweemaal mee gestoeid. Ik heb er in totaal nu zes kopjes uit geperst en de resultaten zijn inmiddels drinkbaar 8-) De bonen die ik er bij kreeg zijn niet echt mijn ding (type chocoladebommetjes), maar ik zie het als oefenmateriaal. Voor de laatste twee kopjes heb ik toch maar even een graai in de vriezer gedaan en wat Hartmann Panama van mijn hofleverancier gepakt en dat smaakte gelijk een stuk vertrouwder, en beter. Het wachten is nu op de nieuwe molen (Eureka SD), ik red me voor nu met m'n 1ZPresso K-Plus; op zich gaat dat wel ok, maar espresso malen met een handmolen is wel een beetje krachttraining… Als ik de workflow een beetje in de vingers heb ga ik maar eens kijken wat voor upgrades zinvol zijn. De enige dingen die ik er nu bij heb gekocht zijn:
- Temperatuurstickers
- IMS-zeef
- Bodemloos filterdrager
Eerste waar ik aan zou denken is wellicht zo'n Airbuster, waardoor je van het sponsachtige gevoel af bent en je meer directe feedback krijgt.

Wordt vervolgd…

gr
Paula

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor Dirk Jan » ma 19 dec 2022, 09:29

Goed bezig!
Die temperatuurstickers hebben mij in het begin goed geholpen. Nu kijk ik er nooit meer naar want ik hou de tijd in de gaten dat de machine aanstaat. Met volle watertank en ongeveer 25 minuten aan, daar komt hier de beste koffie uit.
Bij 13 gram gemalen koffie:
Ik hanteer 10 seconden zacht drukken op de hendel (dunne straal, pré-infusie) dan 10 seconden stevige druk en dus dikkere straal en dan 10 seconden zacht drukken, zorgen dat de stroom constant blijft. Dat levert 27 gram espresso in 30 seconden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor pollensteyn » ma 19 dec 2022, 12:31

Dank voor de feedback, Dirk Jan! Ik heb tot nu toe steeds 14gr aangehouden. Shots zaten rond de 27-30gr, alleen de eerste was echt een miskleun, veel te fijn gemalen, waardoor er veel water bleef hangen in de puck. Ik zal nu ook even gaan letten op de tijd, in het begin is het altijd lastig veel dingen tegelijk in de gaten houden. Ik zat alleen te tellen hoe lang de pre-infusie was, daarna lette ik alleen op hoe de koffie er uitliep. Vooral lopen stoeien met maalgraad, maar dat komt ook door de molen, die ik normaal gesproken alleen voor filter gebruik. Ik heb overigens nog een puck screen en een ocd-tool in bestelling staan. Puck screen wordt meestal wel aangeraden, en ocd-tool puur omdat ik het gewend was met de 58mm.
Vanavond de derde ronde…

Gr
Paula

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor pollensteyn » di 20 dec 2022, 22:14

Weer een paar dagen verder en eigenlijk kan ik wel zeggen dat het prima gaat. Wat toch wel geholpen heeft is dat ik flink veel youtube-filmpjes heb gekeken heb, en daarmee al bijna het idee kreeg dat ik het blindelings kon, bij wijze van dan…
Vandaag nieuwe molen gearriveerd, dus dat is weer even een nieuwe variabele in de workflow waar ik aan moet wennen. Desalniettemin krijg ik er bruikbare shots uit. Ik hou nog even vast aan 14 grams dosering max.
Het toverwoord is toch wel temperatuur, zoals dat altijd wel het geval is. Ik probeer de boel niet boven de 95gr te laten komen, en indien nodig zet ik 'm even uit. Hoe warmer de groep, hoe minder last van de sponsachtige pulls, en langere shots. Een oplossing hiervoor zou een Airbuster kunnen zijn, maar eerst maar eens het ding goed in de vingers krijgen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor fransg » di 20 dec 2022, 22:39

Een oplossing hiervoor zou een Airbuster kunnen zijn, maar eerst maar eens het ding goed in de vingers krijgen.
Wat een leuk ding, ik had daar nog nooit van gehoord

https://coffee-sensor.com/product/airbu ... oup-heads/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor pollensteyn » di 20 dec 2022, 22:53

Een oplossing hiervoor zou een Airbuster kunnen zijn, maar eerst maar eens het ding goed in de vingers krijgen.
Wat een leuk ding, ik had daar nog nooit van gehoord

https://coffee-sensor.com/product/airbu ... oup-heads/

Het is een upgrade die de functionaliteit wezenlijk verandert. Het is iets wat je alleen in combinatie met een PPK kunt gebruiken, maar alleen een PPK zou ik niet de moeite vinden.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor fransg » di 20 dec 2022, 23:02

Ik heb een aantal Pavoni's gehad, een gehouden, een verkocht en de rest weggegeven. Die met de PPK staat nu bij een vriendin.

Het is wel weer een heel gedoe er een uit te rusten met die set. Dan is het wel nog steeds goedkoper dan de Strietman die dergelijke fratsen niet nodig heeft en ook wel mooier is, vind ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor pollensteyn » di 20 dec 2022, 23:29

ik vind het ook wel bezwaarlijk om al dat soort fratsen op de LP te schroeven omdat daarmee ook wel de esthetiek van het apparaat een beetje geweld wordt aangedaan. En die Strietman is idd fors duurder, en over smaak valt uiteraard eindeloos te twisten… Ik ben iig blij dat ik nu een veel kleiner machientje in de keuken heb staan, en ik vind de leercurve tot nu toe wel te overzien.

Ruben-
Berichten: 296
Lid geworden op: ma 27 jun 2022, 10:12

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor Ruben- » wo 21 dec 2022, 07:39

Leuk om te lezen deze verhalen :D
Wat houdt PPK in?
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mijn ervaringen met de La Pavoni Europiccola (Millennium)

Berichtdoor bobbee » wo 21 dec 2022, 07:44

Piston preassure kit..

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron