Portafilter klapt er uit

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Portafilter klapt er uit

Berichtdoor klootwyk » di 19 dec 2023, 08:53

Goedemorgen,

ik heb inmiddels tot 2 keer toe meegemaakt dat de portafilter uit mijn nieuwe Izzo Alex Leva is geblazen.
Niet fijn om mee te maken, maar waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik gebruik de originele portafilter, originele baskets, portafilter is volledig tot 6 uur ingedraaid.
Ook de doorlooptijd is normaal, geen minutenlang druk.

Zou het iets met vuil op het afsluitrubber kunnen zijn? Ik had wat extra schoongemaakt, maar gisteren zag ik de portafilter weer een keer langzaam naar links bewegen...

Graag jullie tips :)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor cremalover » di 19 dec 2023, 09:13

Herkenbaar.
Porta draait niet genoeg in.
Groepsring platter maken of een dunnere kopen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor bobbee » di 19 dec 2023, 10:20

Goedemorgen,

ik heb inmiddels tot 2 keer toe meegemaakt dat de portafilter uit mijn nieuwe Izzo Alex Leva is geblazen.
Niet fijn om mee te maken, maar waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik gebruik de originele portafilter, originele baskets, portafilter is volledig tot 6 uur ingedraaid.
Ook de doorlooptijd is normaal, geen minutenlang druk.

Zou het iets met vuil op het afsluitrubber kunnen zijn? Ik had wat extra schoongemaakt, maar gisteren zag ik de portafilter weer een keer langzaam naar links bewegen...

Graag jullie tips :)
Is de group seal al nagekeken? Eruit halen en buigen, breekt die of krijg je barstjes dan vervangen voor een soepele die meebuigt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15183
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor fransg » di 19 dec 2023, 11:55

s de group seal al nagekeken? Eruit halen en buigen, breekt die of krijg je barstjes dan vervangen voor een soepele die meebuigt.
Volgens de eigenaar is het een gloednieuwe machine, dan zou de zaak waar die is verkocht de oplossing moeten weten en het zou ook vreemd zijn als de gloednieuwe machine nu reeds een oude verdroogde douchescherm-ring zou hebben...

Dubbele reden om de verkoper even te vragen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor cremalover » di 19 dec 2023, 12:03

s de group seal al nagekeken? Eruit halen en buigen, breekt die of krijg je barstjes dan vervangen voor een soepele die meebuigt.
Volgens de eigenaar is het een gloednieuwe machine, dan zou de zaak waar die is verkocht de oplossing moeten weten en het zou ook vreemd zijn als de gloednieuwe machine nu reeds een oude verdroogde douchescherm-ring zou hebben...

Dubbele reden om de verkoper even te vragen.
Ligt aan groepsringen van Izzo .Heb twee nieuwe op mijn Pompei gehad en hadden allemaal dit euvel.Ff vlakken .

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor namor » di 19 dec 2023, 12:08

Ik heb het ook gehad. Ik heb 3 portafilters en een van die drie(naked) in begin sprong ook best vaak weg maar andere twee (niet open) nooit. Ik dacht dat misschien tijdens het uitboren/wegsnijden van de bodem was portafilter ietsjes misvormd.
Ik deed naked wat steviger in en in het begin hield ik die vast met hand tijdens espresso proces. Daarnaast liet ik die in machine zitten. Na tijd was het vanzelf opgelost en heb ik geen probleem meer.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor klootwyk » di 19 dec 2023, 14:34

Bedankt voor alle reacties zo ver.

Het is inderdaad een machine van nu 3,5 maand oud.
Ik zal de verkoper eens mailen, kijken wat die er van zegt.
Of er onderscheid tussen de enkele en dubbele portafilter zit weet ik iig niet, ik gebruik voornamelijk de dubbele.

Tis in ieder geval geen veilig gevoel dat je elke keer heel goed op moet letten oftie niet gaat slippen. Voor het gevoel zit hij er gewoon prima en strak genoeg in iig.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor cremalover » di 19 dec 2023, 14:53

Bedankt voor alle reacties zo ver.

Het is inderdaad een machine van nu 3,5 maand oud.
Ik zal de verkoper eens mailen, kijken wat die er van zegt.
Of er onderscheid tussen de enkele en dubbele portafilter zit weet ik iig niet, ik gebruik voornamelijk de dubbele.

Tis in ieder geval geen veilig gevoel dat je elke keer heel goed op moet letten oftie niet gaat slippen. Voor het gevoel zit hij er gewoon prima en strak genoeg in iig.
Bij mij draaide de enkele er minder ver in dan de dubbele.
Is in 5 minuten passend gemaakt.

klootwyk
Berichten: 125
Lid geworden op: di 27 okt 2009, 07:29

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor klootwyk » di 19 dec 2023, 18:47

Maar passend maken. Alstie netjes op zes uur staat zou toch voldoende moeten zijn?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Portafilter klapt er uit

Berichtdoor bobbee » di 19 dec 2023, 19:13

Of die machine nou nieuw is of niet, waarom niet even kijken of groepering verstaft is? Je weet nooit. Ding is er met een wip uit. Natuurlijk verwacht je het niet maar voor de zekerheid.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron