Kees van der Westen - Spiritello

HuibN
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor HuibN » do 25 apr 2024, 21:23

Ik geloof dat ik het wel gezien heb op dit forum.
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6447
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor cremalover » do 25 apr 2024, 22:25

Ik geloof dat ik het wel gezien heb op dit forum.
Nou nou.Het is maar om te lachen hoor
De een gebruikt 1 bar,de ander 4 en weer een ander 6.
Alles kan.Gelukkig maar

omeCoffee
Berichten: 19
Lid geworden op: do 11 apr 2024, 14:13

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor omeCoffee » vr 26 apr 2024, 08:07

Ik geloof dat ik het wel gezien heb op dit forum.
Nou nou.Het is maar om te lachen hoor
De een gebruikt 1 bar,de ander 4 en weer een ander 6.
Alles kan.Gelukkig maar
Bovendien, als je het filmpje kijkt zie je iemand die met enorme passie compromisloos vliegtuigen op schaal bouwt. In dit geval een C17 Globemaster transportvliegtuig. Binnen dit topic een mooie illustratie van compromisloos met iets bezig zijn. En voor wie een beetje van techniek houdt, en wie doet dat niet op dit forum, is het echt een pareltje om te kijken!
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6447
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor cremalover » vr 26 apr 2024, 08:47

Ik geloof dat ik het wel gezien heb op dit forum.
Nou nou.Het is maar om te lachen hoor
De een gebruikt 1 bar,de ander 4 en weer een ander 6.
Alles kan.Gelukkig maar
Bovendien, als je het filmpje kijkt zie je iemand die met enorme passie compromisloos vliegtuigen op schaal bouwt. In dit geval een C17 Globemaster transportvliegtuig. Binnen dit topic een mooie illustratie van compromisloos met iets bezig zijn. En voor wie een beetje van techniek houdt, en wie doet dat niet op dit forum, is het echt een pareltje om te kijken!
Dat wilde ik met dat filmpje uitdrukken.
De een maakt grafieken van zijn extracties en de ander propt koffie in zijn partafilter zoals ik.
Niks mis met beide methodes.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15139
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor fransg » vr 26 apr 2024, 08:54

Zolang ieder tevreden en blij is met wat hij/zij zelf proeft uit het espressokopje is er geen vuiltje aan de lucht.

Zelfs wanneer de een zijn/haar smaak, techniek of boon superieur acht aan die van de ander is er nog weinig aan de hand indien de ander die mening niet opgedrongen krijgt.

Telkens wanneer ik diep nadenk kom ik tot de conclusie dat ik gelijk heb en tóch blijkt af en toe dat ik iets verkeerd had begrepen of gedaan maar dat is dan steevast iets verrassends dat ik mijzelf niet te zwaar mag aanrekenen.

Als ieder zijn eigen standpunt een beetje kan relativeren (immers voor we pap kunnen zeggen zijn we allemaal dood en vergeten dus waar hebben we het over) en de humor kan zien, is het allemaal heel fijn geregeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HuibN
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor HuibN » vr 26 apr 2024, 10:17

Via de grafiek laat ik een Blooming shot zien die ik tegenwoordig graag maak. Zijn blooming shots voor nerds?
Wat de 'experts' hier niet lijkt op te vallen is dat het best vreemd is dat je met 6 bar een langere blooming hebt dan met 2 bar.
Maar je bent een nerd en extreem bezig als je daar over nadenkt.
Of kan niemand hier zo'n grafiek lezen?
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15139
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor fransg » vr 26 apr 2024, 10:22

Via de grafiek laat ik een Blooming shot zien die ik tegenwoordig graag maak. Zijn blooming shots voor nerds?
Wat de 'experts' hier niet lijkt op te vallen is dat het best vreemd is dat je met 6 bar een langere blooming hebt dan met 2 bar.
Maar je bent een nerd en extreem bezig als je daar over nadenkt.
Of kan niemand hier zo'n grafiek lezen?
Je bedoelt het allemaal vast speels en vrolijk en met een 'open mind' maar op een of andere manier formuleer je het zo dat het op sommigen overkomt alsof je een querulant bent. Dat ben je vast niet, anders was je niet op een vriendelijk forum gegaan.

Ik zal er daarom verder niet op reageren want daar komt irritatie van en daar ben jij niet mee geholpen.

Hopelijk kan iemand anders jou wel verder helpen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6447
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor cremalover » vr 26 apr 2024, 10:38

Via de grafiek laat ik een Blooming shot zien die ik tegenwoordig graag maak. Zijn blooming shots voor nerds?
Wat de 'experts' hier niet lijkt op te vallen is dat het best vreemd is dat je met 6 bar een langere blooming hebt dan met 2 bar.
Maar je bent een nerd en extreem bezig als je daar over nadenkt.
Of kan niemand hier zo'n grafiek lezen?
Ik heb je geen nerd of extremist genoemd. :mrgreen:
Maar iemand die zich verdiept in de materie.
En dat doen er hier meer.Je bent zeker niet de enige.
Ik lees zo'n grafiek inderdaad niet .Voor mij is koken/koffie zetten etc een zintuiglijke onderneming.
Ik kijk en proef.
Grafiekjes zeggen me niet zoveel en ik kijk er nooit naar .
Ben niet zo analytisch van aard.Zelfs als ik een brood bak pleur ik de ingredienten bij elkaar en hoop op een goede afloop. :mrgreen:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5648
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor gilleko B. » vr 26 apr 2024, 10:44

Op de een of andere manier, deze thread volgende, voel ik me als enorme onwetende lullo met mijn linea mini, geen hevel hebbende. Weer een dilemma erbij, nog geen niveau telefoontje naar stichting Correlatie team "ik heb een probleem". Maar toch




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15139
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kees van der Westen - Spiritello

Berichtdoor fransg » vr 26 apr 2024, 10:53

Op de een of andere manier, deze thread volgende, voel ik me als enorme onwetende lullo
Dat krijg je ervan!

;-)

Geen zorgen maken, smaakt de espresso verrukkelijk dan ben je op de goeie weg.

Toen een hele goeie koffiemakker lang geleden als eerste een meetinstrument maakte dat je op de groep kon monteren en dan via een app kijken naar het druk- en temperatuurverloop, haakte ik al af. Als ik problemen wil kan ik die overal krijgen en als ik een ECG wil dan ga ik wel naar mijn cardioloog.

Bij het koffiebranden vind ik het wel prettig al die details van temp en airflow bij te houden en op semi-autopilot brandingen te kunnen herhalen.

Ruim tien jaar terug heb ik in mijn eerste Londinium tot zes temperatuurprobes op allerlei plekken gehangen en de grafieken bestudeerd tot ik het helemaal door had, daarna vond ik het nergens meer voor nodig.

Bovendien, je weet met die grafieken nooit wat er exact wordt gemeten, hoe de probes zijn gekalibreerd, hoe vaak per seconde de metingen worden verwerkt en hoe de software omgaat met uitschieters. Een op het oog mooie lijn is mogelijk een geflatteerd gemiddelde van een chaos aan meetresultaten. En op een andere machine zouden de meetresultaten onvergelijkbaar anders zijn omdat de probes daar dan weer op een andere plek zitten en ga maar door.

Kortom, ga 'down the rabbit hole' zover je wil maar verwacht niet dat de wereld zit te wachten op je 'ontdekkingen'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron