Ponte Vecchio Export

casawinters
Berichten: 26
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 09:50

Ponte Vecchio Export

Berichtdoor casawinters » zo 15 feb 2015, 12:24

Gisteren de Ponte Vecchio Export opgehaald bij Cremalover en daarna een tamper bij Bas. Alwin en Bas: dank voor de gastvrije ontvangst :)
Leuk om twee mensen op dit forum te hebben ontmoet.

Op advies van Bas begonnen met 8 gram doseren in de single basket. Variëren met de maalgraad levert me uiteindelijk een espresso van 13,5 gram op.

De bonen komen vers van Koffielab. De espresso is me alleen nog te zuur. Binnenkort verder variëren met de dosering en maalgraad. Iemand tips voor wat de beste eerstvolgende stap zou zijn?

Ik twijfel over de temperatuur: watertemperatuur bij flushen is 93 graden. De buitenkant van de kop is ongeveer 65 graden. wordt het water niet teveel afgekoeld door de zetgroep en is dat een oorzaak voor de zure smaak?

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio Export

Berichtdoor bvds » zo 15 feb 2015, 13:21

Bij single basket korte preinfusie.
Hooguit paar seconden.
Druk in boiler op 1.1-1.2 bar stellen.
Na opwarmen boiler een cappuccino kop flushen en daarna nog min 10 minuten opwarmen.
Sowieso zijn veel Koffielab koffies redelijk licht gebrand met accent op fruit en complexiteit.
Pesoonlijk vind ik traditionele branding en vooral blends beter uitkomen op export, dus nadruk op body.
Voor complexiteit is Elektra beter.
Stuur gerust PB.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

casawinters
Berichten: 26
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 09:50

Re: Ponte Vecchio Export

Berichtdoor casawinters » ma 16 feb 2015, 10:51

Dank Bas! Het heeft geholpen. Koffie is al een stuk beter.
Ik heb net Granda Alta besteld en ben benieuwd naar het verschil.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Ponte Vecchio Export

Berichtdoor bvds » ma 16 feb 2015, 11:42

dat is goed om te horen.

sowieso leuk om de naked PF te gebruiken.
kun je zien dat je met zo'n piepklein single shotje van 15-20 cc een hele mooie extractie krijgt.

als je dubbel basket gaat gebruiken zou ik maximaal anderhalve pull doen: dus lever naar beneden, preinfusie mag iets langer maar langer dan
een seconde of 5 voegt weinig toe, lever begeleid laten opkomen tot halverwege, rustig terug naar onder en een seconde of twee wachten, weer begeleid naar boven en als veer het over neemt deze de rest laten doen...

je komt dan uit op een gram of 20. voor meer moet je echt twee volle maken of een dubbele Fellini move d.w.z. twee halve slagen...werkt bij mij alleen met updosen en vond dit niet bevorderlijk voor de smaak.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

casawinters
Berichten: 26
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 09:50

Re: Ponte Vecchio Export

Berichtdoor casawinters » di 17 feb 2015, 17:55

De Grande Alta is binnen. Wat een smaak!

[youtube]http://youtu.be/2phwN_FDh1A[/youtube]

Volgens mij gaat er iets verkeerd met het plaatsen van de YouTube-link, maar weet niet hoe het wel zou moeten.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ponte Vecchio Export

Berichtdoor cremalover » di 17 feb 2015, 18:37



Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron