La Pavoni Professional

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

La Pavoni Professional

Berichtdoor Bert 619 » za 13 jun 2015, 13:57

Iemand ervaring met de La Pavoni.
Ik ben op zoek naar een handhevelmachine, en dacht aan een La Pavoni Professional PL.
Over de LP lees ik veel positieve maar ook negatieve dingen zoals oververhitten, bouwkwaliteit. En op youtube zie ik filmpjes met goed gezette espresso, maar het opstomen van melk lijkt meer op bellenblazen.
Ik maak meestal drie keer per dag een dubbele espresso, drink ze zowel als espresso, americano en cappuccino
komt wel eens voor dat ik meerdere cappuccino's maak.
Naar alternatieve heb ik ook gekeken, die zijn er wel maar hier kom je er niet zoveel tegen.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Spironski » za 13 jun 2015, 20:21

Ik heb de Gaggia 106, maar dat is wezenlijk dezelfde machine. Is in staat tot erg goede espresso en bouwkwaliteit is prima. Bovendien lekker snel op temperatuur. Redelijk probleemloos apparaat (nu).

Ik heb er wel een koelring op gezet, en sindsdien is het temperatuurgedrag geen enkel probleem. Zonder die ring is het zeker problematisch. Ook heb ik er een enkelgaats tipje op gezet, ipv die met twee gaten. Duurt nu wat langer om melk op te schuimen, maar de kwaliteit van het schuim is uitstekend.

Als je vaak cappu's zet, zou het vanwege de tijd die het kost niet mijn eerste keuze zijn. Voor espresso evenwel prima. Op de bijeenkomst bij Nomad vorig jaar, deed de espresso uit mijn hefboom volgens mij niet onder voor die uit de Rocket.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Bert 619 » zo 14 jun 2015, 01:35


Ik heb er wel een koelring op gezet, en sindsdien is het temperatuurgedrag geen enkel probleem. Zonder die ring is het zeker problematisch. Ook heb ik er een enkelgaats tipje op gezet, ipv die met twee gaten. Duurt nu wat langer om melk op te schuimen, maar de kwaliteit van het schuim is uitstekend.

Als je vaak cappu's zet, zou het vanwege de tijd die het kost niet mijn eerste keuze zijn. Voor espresso evenwel prima. Op de bijeenkomst bij Nomad vorig jaar, deed de espresso uit mijn hefboom volgens mij niet onder voor die uit de Rocket.
Maakt het niet uit of het een Europiccola of een Professional is, hebben beide die ring nodig?
Er zit nu een driegaats tip op en het stoompijpje is afneembaar, afgedicht met twee rubber ringen
ik dacht dat daar lang er toch lucht bij kan komen? maar ik ga er nu vanuit dat het geen probleem is.

Voor mij kan het van alles zijn, voor anderen die bij mij komen is het eerder een cappuccino.
Dat de smaak niet minder is dan van een Rocket is fijn, maar ik ga er van uit dat die anders is.
ik heb wel eens een espresso op uit een Levermachine en die is anders van smaak.
Dat was een Kvdw, daar kan ik de La Pavoni niet mee vergelijken maar is wel een hevel machine.

Als het niet je eerste keuze is wat kan je dan wel adviseren?
Een machine met een Bosco groep er op spreekt mij ook wel aan maar daar zit een heel ander prijskaartje aan.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Spironski » zo 14 jun 2015, 15:17

Ik heb geen ervaring met de Europiccola, maar volgens mij heeft die, in tegenstelling tot z'n grote broer, twee temperatuurstanden: één voor espresso en één voor schuimen. Toch geloof ik dat je ook op de Europiccola beter een koelring kan zetten.

Inderdaad zal de smaak van een hendelmachine wat anders zijn dan van b.v. een E61. Ik heb het idee dat het bij mij wat romiger en zoeter is, misschien net wat intenser. Maar je moet de verschillen nu ook weer niet overdrijven, de verschillen tussen bonen onderling zijn veel groter.

Als wij met z'n tweeën zijn is het zetten van cappu's met de Gaggia geen probleem. Maar ik heb ook wel eens een etentje moeten bedienen met vijf cappu's, en bij elkaar sta je dan toch wel een tijd in de keuken. Dit komt overigens ook omdat ik altijd maar een kopje per keer maak, ik vind het filter van deze machine wat te klein om er twee enkele espresso's uit te halen. Ik gebruik dus altijd het dubbele filter voor één kop.

Ik heb begrepen dat de Ponte Vecchio Lusso heerlijk zachte espresso zet, bijna foolproof is (wel matig gebouwd), en een uitstekende stomer is. Als je de dubbele variant hebt wordt het helemaal makkelijk om wat productie te draaien. En echt duur zijn ze niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bvds » wo 17 jun 2015, 08:54

check eens de site van Francesco. google maar op francesco en pavoni. kun je alles terug vinden.

onderscheid tussen de eerste modellen eind jaren zestig/begin zeventig met dubbele wand in groep. dit is eigenlijk de beste. beter gebouwd dan latere modellen en die groep werkt beter qua vulling en gevoel in lever. maar prijzig. francesco heeft er altijd wel een of twee staan.

dan komen de pre-millenium modellen. de europiccola had aanvankelijk twee thermostaatjes. de pro meteen een pressostaat. later kreeg de europriccola ook een pressostaat.

na het millenium is de groep aangepast met een kunststof huls. de groep werd daardoor van 49 naar 51 mm verbreed. die huls gaat overhitting tegen. veel mensen vinden dat kunststof maar niks en halen het er weer uit. ik ben het daar niet mee eens. natuurlijk gaat dat spul niet eeuwig mee maar wel jaren. en vervangen is eenvoudig en kost niet veel. en ja het werkt echt. een millenium machine heeft veel minder last van overhitting en kun je zonder koelring goed bedienen. hooguit na een paar shots even de filterdrager koud afspoelen en je bent back in zone. wel even een temperatuur sticker op de groep plakken. je kan het nog verder verbeteren door zelf een teflon pakking te snijden die je tussen de boiler en de groep plaatst. staat genoeg op home-barista.com. heb ik ook gedaan en dan is het ding super stabiel. en heb je dus zeker geen koelring nodig. als je die koelring mooi vind dan vooral doen, maar ik vind het afbreuk doen aan hoe de machine smoelt. neemt niet weg dat de uitvinding heel goed is en het principe gewoon werkt. maar dat doet een teflon pakking ook!

ik geef de voorkeur aan de europiccola boven de pro juist vanwege de kleinere boiler. sneller opgewarmd. nog lichter om mee te nemen. en ik vind het model zo meer in balans. als je iets meer stoom wilt dan gaan voor de pro. maar als je een 1-gats tip op de euro draait heb je voldoende druk om een goede cappuccino te maken. en ik vind dus dat de millenium modellen ten onrechte in de schaduw staan van de pre-millenium modellen. alle uitvoeringen hebben voor- en nadelen. belangrijk is dat het ding in goede conditie is.

tip: farancesco heeft altijd pavoni's te koop staan. en die zijn tip top in orde. betaal je misschien ogenschijnlijk 100 euro meer. maar dan weet je zeker dat er geen gebreken zijn en het ding wordt altijd geleverd met nieuwe seals, een set extra seals en vaak en meestal ook een tamper.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bvds » wo 17 jun 2015, 09:01

en ja een PV export is hartstikke stabiel qua temperatuur en met veer ook heel consistent. welk kleinere shots. echt een ristretto machine. wat stomen betreft veel beter dan een pavoni.

en dan de bouwkwaliteit. qua onderdelen zeker niet slechter dan een pavoni. hooguit slordig in elkaar geschroefd. meer boiler en groep zijn prima uitgevoerd. grootse probleem zijn de seals of llever gezegd het vervangen. dat is door de veer echt een rot klus met lijmtang en zo. of je moet zelf een tool maken. en er is een serie slechte seals in omloop. en een behuizing om de groep heen is echt fijn hoor. geen kans op branden. minder poetsen. en niet onbelangrijk: de PV staat hartstikke stabiel, die kun je prima met een hand bedienen en trek je niet om. een pavoni is toch wel wat gammel en moet je veel meer met beleid hanteren.

als ik moet kiezen tussen een pavoni of een PV dan kies ik zonder twijfel voor een PV!

kijk dan ook meteen eens naar de elektra mcal. qua smaak de beste van dit trio. althans volgens mijn smaakpapillen. wel lastig tweedehands te vinden en duurder. de boiler/groep pakking van de PV past er precies op en dan heeft ook de elektra geen last van overhitting. slagvolume zit tussen PV en pavoni in.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Bert 619 » wo 17 jun 2015, 17:19

Dank voor het meedenken, ook heb ik op de site van Francesco gekeken mooi en interessant die site.
De elektra mcal is erg goed, als ik het enthousiasme van de mensen op CoffeeGeek bekijk, maar is idd niet goedkoop!.
Nieuw, koop je er bijna een Strega voor.
Ponte vecchio Is voor een enkele espresso of meer voor ristretto, ik kan me overigens aan een slechte afwerking van wat dan ook erg storen.
Ik kom toch voor mezelf steeds terug op die La Pavoni Pro, wat me tegenhoudt is dat wat ik bij iedereen zie op youtube het slecht opschuimen van melk, volgens mij komt er gewoon valse lucht langs de aansluiting, en snap niet waarom dat stoompijpje niet gewoon vast zit met een kogelgewricht!..
Over die elektra zijn er toch ook opmerkingen van oververhitting bij het zetten van meerderen espresso's, maar zien het niet als een
probleem als je toch niet van plan ben de een na de andere espresso te voorschijn te toveren.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor bvds » wo 17 jun 2015, 22:59

opschuimen met een pavoni gaat met een custom made 1-gats tip redelijk, zolang de kans niet te groot is. met de standaard tip drama! op Kaffee-netz.de zijn twee aanbieders voor zo ver ik weet.

elektra neigt standaard na overhitten, maar niet zo snel als een pre-millenium pavoni. beetje als een millenium pavoni. maar met een teflon pakking tussen de boiler en groep kun je hem uren aan laten en wordt het niet te heet! en toevallig past de pakking van de PV groep. die pakking is trouwens ook een van de redenen dat de PV niet overhit! je kunt hem online voor een paar euro kopen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Bert 619 » vr 19 jun 2015, 14:43

Toch nog gevonden!.. Is er nog een met stoompijpje er vast opgeschroefd, model van voor '94.
Aan het kijkglas te zien 1984 tot 1989.
Is er dus een met 49 mm groep en heeft dus meer last van oververhitting.
Portafilter is zoekgeraakt.

http://www.kaffee-netz.de/threads/la-pa ... nal.91143/" onclick="window.open(this.href);return false;"

Bert 619
Berichten: 133
Lid geworden op: do 01 aug 2013, 16:50

Re: La Pavoni Professional

Berichtdoor Bert 619 » ma 22 jun 2015, 12:09

Ik ben aan een La Pavoni Pro weten te komen, niet die op Kaffe-netz, maar in Pijnacker.
Het is er wel zo'n als die op Kaffee-netz, ik krijg alleen mijn foto's niet geplaatst!.
De verkoopster wist me te vertellen deze gekocht te hebben in de Bijenkorf, al weer een hele tijd geleden.
Nu merk ik dat de temperatuur niet in orde is, en de hevel ook spontaan omhoog schiet.
Ik heb alvast Peter van der Weert gemaild.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron